31 Aralık 2013 Salı

Yılmaz Muslu Ve Çizgileriyle Kavak Sergisi

Gazi Atatürk:
 “Çavuş, bana komutanını çağır.
Mehmet Çavuş:
 “ Emredersin Paşam.”
 “İlk adımını Samsun’a atan Atatürk, ikinci adımını Kavak’ta attı.”
Karikatür Sanatçısı Yılmaz MUSLU’ nun dedesi Mehmet Çavuş’un, Atamızla tek diyalogu böyle olmuş.
Gazi Mehmet Çavuş’u, minnetle anıyorum…
Bunu Yılmaz Muslu’nun Kavak İlçesi'nde açtığı sergide, kendisinden öğreniyorum.
Sergi açılışını; Samsun İlkadım Belediye Başkanı Necattin DEMİRTAŞ, Kavak Belediye Başkanı Şerif ÜN, KADEF Başkanı Dr. Yılmaz KARAGÖZ, Organizasyon Sorumlusu Şakir DEMİRCİ, Barış Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Cemil BASKIN, Kavaklılar Derneği Yönetim Kurulu üyeleri  Ebru AKAL, Seydahmet AKER, Şefik SEZGİN ve bendeniz yaptık.

Uluslararası yarışmalarda ödüller almış Yılmaz MUSLU’ ya başarılı sanat çalışmalarından dolayı plaket takdimi yaptık.
Sergiyi gezerken duygulu anlar yaşadık.
Neler yoktu ki sergide?
Kavak İlçesi'nin geçmişindeki sosyal yaşamı, çizgi çizgi karşımıza çıktı…
Değerli sanatçımız Yılmaz MUSLU “ÇİZGİLERLE KAVAK” sergisinde, basına demeç verirken:
 “Noktaları birbirine yapıştırdım, çizgiler oluştu. Çizgilerde Kavak çıktı karşıma. Tarihiyle, doğasıyla, insanıyla, güzelliği ile geçmişe bir yolculuk yapmanın hazzını tattım. Bunu hemşehrilerimle paylaşmanın güzelliğini gördüm. Boynuma sarılanların gözlerindeki pırıltılarında Kavak sevgisinin doyumsuzluğunu yaşadım. Bizi geçmişten bugüne getiren süreç birebir yaşanmış olayların kaleme alınmasıyla hayat bulmuştur.” dedi.
Kavak memleketiydi.
Memleketimizdi.
Dünyaya geldiğimiz ilçemizdi.
İnsana Kavak İlçesi'nin verem hastalarını dahi iyi eden havası yeterdi.
Sergiyi gezerken çocukluğum gözümün önüne geldi.
Çünkü Yılmaz MUSLU’nun bazı karikatürlerinde kendimi buldum.
İlk karikatürde Gazi Atatürk Londo otomobilde; Mehmet Çavuş, Atamıza selam vererek:
 “Emredersiniz Paşam.”diyordu.

İkinci sıradaki karikatür:
Tarihe not düşmüştü!
 “Sırtı yere gelmeyen, dünya ve olimpiyat şampiyonumuz Yaşar DOĞU.”
Kavak İlçemizin, güreşimizin, gönüllerimizin kısacası Türk sporunun sembolü…
Üçüncü sıradaki karikatürse:
1960’ lı yıllarda kullanılan “ İnkılâp Otobüsleri” , “Hürriyet Tur Yazıhaneleri.”
O yılları yaşamış olanlarda, içsel bir nostalji.
Gözler hafiften nemli nemli.
Sergiyi gezmeye devam ediyorum.
Her karikatüre tek-tek bakıyorum.
Görüyorum; anlıyorum; çizgilerin gücünü yaşıyorum.
Karikatürlerde Yılmaz MUSLU’ nun yazdıklarını okuyorum:
*”1950-1960’ lı yıllarda Kavak İlçesi'nin elektriğini karşılayan santral havuzunda / çimen afacan çocuklar.”
 *”Sundurmalarında  gençlerin sohbet ettiği ambarlar vardı / İçleri tahıl dolu.”
 “Cin Değirmeni vardı / unuyla balıkların beslendiği.”
*
 “Yığma tuğladan yapılmış mahalle fırınları / bu fırında pişen ekmeğin tadı bir başkaydı.”
*
“Şimdi suları içilmeyen her mahallenin / Kelek Pınarı vardı.”
*
 “Sergenler vardı / yağmurlarda altında enek oynadığımız.”
*
 “Şimdi yok olmuş  / Dibekler vardı.”
*
 “Demircilerimiz- nalbantlarımız vardı.”
*
 “Şimdi olmayan  / meşhur Cimko kuyruğu.”
 “Kale Doruğu'nda  / hayvanlar. ”

 “Şeker Ağa’nın bahçesinde  / meyve dolu dallar.”
“İstasyon yolunda  / kesilmiş ağaçlar.”

”Meşhur Ağa Celal.”

“Yöreye özgü mani söyleyerek / simit satan çocuklar:
Yeni çıkmış fırından
Durulmuyor buğundan
Halis buğday unundan
Meşhur  Kavak simidi.”
*
 “Kasaplarımız: lakapları olmazsa belki anımsayamayacağımız /  Garip Hasan, Arap Temel, Kürt Yusuf, Goğuk Yaşar, Yorgun Ali ve Kör İrfan.” vardı.
“Astronot Hüseyin. “
“Akıya akıya armudun şerbeti akıya –diye bağırarak /  Kavak’ta armut satan Keltek Bekir.”
“Müjde, bol öpüşmeli film geldi diye anons yapan  / Antika Orhan.”
“Calaz Ahmet’in  ve Zorbak Şakir’in / kahveleri.”
“Merkezde iskeleti kalan / Kireç Ocağı.”
“Mahallelerde  / yunaklar.”
“İstasyonda  /piknik yapan Kavaklılar.”
“Çocuklar karda / Badalla kayarlardı.”
“Ocaklı mutfak kapıları arkasında / koyun postu seccadeler vardı.”
“Kaz tiridi günümüzde de Kavaklının vazgeçilmezidir.”
***

Evet.
1950 - 1970’li yıllar arasında bire bir yaşanmış olayların karikatürlere işlenmesiyle hayat bulan “Çizgilerle Kavak” adlı sergiyi gezmeyi tamamladım.
Göğsündeki gazi madalyasına bakarak Yılmaz MUSLU’ yu kutladım.
Şüphesiz, Yılmaz MUSLU’ nun karikatürcülüğü, “evrenselliği kelimelerle değil, çizgilerde olduğunu ifade etmesidir.”

Bunu eserleriyle / karikatürleriyle belgelemesidir…
Uluslararası yarışmalarda ülkemize ödüller getirmesidir.
-Tebrikler usta. Nice, nice yeni sergilere…
/Ersin ERGE
30.06.2012


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder