31 Aralık 2013 Salı

Fındık Ve Geleceği

Fındık sezonu olduğundan dolayı çalışıyorduk ayrıca yapmakta olduğumuz işlerimizin yoğunluğundan da gündemden biraz uzak kaldım ve haliyle yazıda yazamadım.

Çarşamba’da rutin hayat akışı devam ededursun, Çarşamba halkının öncelikli  geçim kaynağı sayılan, hayat şartlarını ona göre hazırlayan vatandaşlarımızın geçim kaynağı olan fındıkta oyunlar devam ediyor. Bu günlerde fındık fiyatı 3.90-4.30 TL. arasında gidiyor. Hükümetin fındık üreticisini yalnız bıraktığını söylemek istiyorum. Fındık üreticisi, tüccar ve fabrikatörler arasında ezilmektedir. İhtiyacı olan üretici, fındığını zararına piyasaya sürmektedir. Bu gün iç fındığın fiyatının faiş  rakamlarda olduğunu biliyoruz. Ayrıca rekoltenin, denildiğinden çok az olduğunu da biliyoruz. Peki buna rağmen fındık fiyatı neden düşük bunda acaba maniplasyon mu var? Değerinin altında tutulmasını sağlayan etken nedir? Fındık üreticisi gübre, mazot,, fışkın alma, toplatma ve ot temizleme, masrafları altında ezilmiştir. Fındıkta büyük rant sağlayan kesimlerin olduğuna inanmıyorum. İlçe Tarım Müdürlükleri ve Ziraat Odası yetkililerinin de bu konulara duyarsız kaldığını söylemek istiyorum. Geçen hafta Ayvacık ve Salıpazarı bölgelerini gezdim. Rakımı yüksek tepelerde, eğimi dik arazilerde fındık toplamak ve üretimini yapmak ne kadar zor. Bu insanların hakkını yemek, insana kan olur diyorum. Fındık üreticisinin bilinçlenmesi yönünde bir şok yazılar yazdık. İnsanlarımız günübirlik yaşam gibi sezonluk yaşadığı için bu işin farkını anlamış değildir. Üreticinin her sezon tüccarlar tarafından yontulduğunu söyledim. Artık sırtlarında ki bu kamburu atmak zorundalar yoksa daha çok yontulacaklar... Yakın zamana kadar fındığında buralardan kesileceğini söyleyebilirim. Üreticiler fındığa alternatif arıyorlar. Devlet önceden Fiskobirlik ve TMO vasıtasıyla fındığı alıp üreticiyi kolluyordu. Bu destek de çekilince, üretici tüccar ve fabrikatörlerin eline teslim edilmiş oldu. Devlet ve hükümet politikasının zaruri hareketleri, üreticisini yalnız bırakmış olup, üreticiyi perişan hale sokmuştur. Fındık üreticinin acilen birlik ve beraberlik yapıp, köy kooperatifleri kurarak kendi fındığını kendileri pazarlamalıdırlar diyorum. Bu şekilde fındık üreticinin kara geçeceğine ve ürününü değerinde satacağına inanıyorum.
/Ertan SAĞLAM


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder