Son zamanların modası AVM, açılımı ile “Alışveriş
Merkezi” Dilimize nereden gelmişse Türk Dil Kurumu Büyük Sözlük, Babillon
Sözlük, Ekşi Sözlük gibi internette ne kadar sözlük varsa aradım. Karşılığını
ne anlama geldiğini bulamadım. Diyeceksiniz ki: Anlamı zaten açılımında var
daha ne arıyorsun.
İşe sözlük anlamı ile başlamak istedim. Bulamadım. Amacım
sizlere sağlıklı bilgi aktarmak. Ama hiçbir literatürde karşılığı yok.
AVM ilk İstanbul’da uygulamaya konulan bir yatırım.
İnsanların içerisine girdikleri zaman tüm ihtiyaçlarını karşılayabildikleri bir
mekan olarak tasarlanmış. Gıda, Giyim, Eğlence, Sosyal Aktivite gibi
gereksinimlerin başka bir mekan aramadan karşılanabildigi bir yer. Yani sabah
girildiğinde 24 saat eş ve çocuklarla hoşça vakit geçirebilen bir mekan.
İyi de olmuş, eğer cebinde paran var ise mesele
yok. Çünkü kapıdan içeri girer girmez elin cebinden çıkmıyor. Atılan her adımda
farkında bile olmadan harcamaya başlıyor insanlar. Günün sonunda işin
muhasebesini yaptıklarında da kafayı yiyorlar. Malum Dünya artık Ekonomi ile
dönüyor. Eğer AVM harcamaları için bütçesinde bir plan yapmamış ve bir hevesle
girmişsen kapıdan, ay sonunda kart ödemeleri ozon tabakasındaki delik gibi
karşısına çıkıveriyor. İşte o zaman yandı gülüm keten helva. Uğraş ki delik
kapanacak.
Neyse konuyu dağıtmadan asıl anlatmak istediğime
geleyim. Anlayacağınız o ki; AVM kavramı insanlara kaliteli yaşam ve kaliteli
alışveriş imkanı sunmak amacıyla düşünülmüş bir oluşum. Gerçekten de AVM
içerisindeki markalara baktığınızda her birisinin dünya markası olduğunu
görürsünüz. Kaliteli ama bir o kadar da pahalı ürünler pazarlıyorlar. Adı AVM
olunca bizim Lunaparklarımızda da bulunan çocuk eğlence parklarının fiyatı iki
hatta üç katına çıkıveriyor. Nede olsa AVM… Ancak bütün bu anlattıklarım
İstanbul türü AVM konsepti için geçerli. Birde Anadolu’nun AVM konsepti var.
Sadece ucuz alışveriş için açılan bir mekanın da adı AVM olabiliyor. Yaşam
merkezi deniyor içerisinde çocuklara yönelik bir mekan yok. Alışveriş ve Yaşam
Merkezi deniyor içerisinde yiyecek içecek bölümleri yok. Eğlence bölümleri yok.
Veya eğlence olarak sadece sinema olarak algılandığından çocukların
eğlenebileceği başka bir faaliyet yok. Hele hele adı AVM olup ta cıncık boncuk
satanlar var ki sormayın gitsin. Çin’den getirdikleri ucuz ve sağlık açısından
tartışmalı ürünleri mekana doldurup adının sonuna da AVM koydun mu işte sana yeni bir
konsept. Bu Çin mallarının ülkemize ilk
girdiği zamanlarda bu konseptin adı “NE ALIRSAN BİR MİLYON” idi. Şimdi oldu
AVM. Cıncık boncuk satanlar da AVM ci oldu. Ne yapalım ülkemizin kaderi bu.
Kandırmakta ve taklitçilikte üstümüze yok. Dedik ya dünya Ekonomi ile dönüyor.
İnsanlarımız ucuz mal temin etmeye çalıştıkça daha çok istismar ediliyorlar.
Ama Pazar adı altında ama AVM adı altında. Bundan kaçış yok.
İşte sizlere iki ayrı AVM konsepti.
Birincisi ne kadar lüks ve pahalı ise,
İkincisi de o kadar kalitesiz ve ucuz.
Peki ne yapalım der gibi anlıyorum sizleri…
Bir İngiliz atasözü var, der ki:
Ucuz mal alacak kadar zengin değilim…
Sağlıcakla kalın, haftaya görüşmek üzere…
/Recep ÖZYURT
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder