31 Aralık 2013 Salı

AVM'Ler

Son zamanların modası AVM, açılımı ile “Alışveriş Merkezi” Dilimize nereden gelmişse Türk Dil Kurumu Büyük Sözlük, Babillon Sözlük, Ekşi Sözlük gibi internette ne kadar sözlük varsa aradım. Karşılığını ne anlama geldiğini bulamadım. Diyeceksiniz ki: Anlamı zaten açılımında var daha ne arıyorsun.

İşe sözlük anlamı ile başlamak istedim. Bulamadım. Amacım sizlere sağlıklı bilgi aktarmak. Ama hiçbir literatürde karşılığı yok.

AVM ilk İstanbul’da uygulamaya konulan bir yatırım. İnsanların içerisine girdikleri zaman tüm ihtiyaçlarını karşılayabildikleri bir mekan olarak tasarlanmış. Gıda, Giyim, Eğlence, Sosyal Aktivite gibi gereksinimlerin başka bir mekan aramadan karşılanabildigi bir yer. Yani sabah girildiğinde 24 saat eş ve çocuklarla hoşça vakit geçirebilen bir mekan.

İyi de olmuş, eğer cebinde paran var ise mesele yok. Çünkü kapıdan içeri girer girmez elin cebinden çıkmıyor. Atılan her adımda farkında bile olmadan harcamaya başlıyor insanlar. Günün sonunda işin muhasebesini yaptıklarında da kafayı yiyorlar. Malum Dünya artık Ekonomi ile dönüyor. Eğer AVM harcamaları için bütçesinde bir plan yapmamış ve bir hevesle girmişsen kapıdan, ay sonunda kart ödemeleri ozon tabakasındaki delik gibi karşısına çıkıveriyor. İşte o zaman yandı gülüm keten helva. Uğraş ki delik kapanacak.

Neyse konuyu dağıtmadan asıl anlatmak istediğime geleyim. Anlayacağınız o ki; AVM kavramı insanlara kaliteli yaşam ve kaliteli alışveriş imkanı sunmak amacıyla düşünülmüş bir oluşum. Gerçekten de AVM içerisindeki markalara baktığınızda her birisinin dünya markası olduğunu görürsünüz. Kaliteli ama bir o kadar da pahalı ürünler pazarlıyorlar. Adı AVM olunca bizim Lunaparklarımızda da bulunan çocuk eğlence parklarının fiyatı iki hatta üç katına çıkıveriyor. Nede olsa AVM… Ancak bütün bu anlattıklarım İstanbul türü AVM konsepti için geçerli. Birde Anadolu’nun AVM konsepti var. Sadece ucuz alışveriş için açılan bir mekanın da adı AVM olabiliyor. Yaşam merkezi deniyor içerisinde çocuklara yönelik bir mekan yok. Alışveriş ve Yaşam Merkezi deniyor içerisinde yiyecek içecek bölümleri yok. Eğlence bölümleri yok. Veya eğlence olarak sadece sinema olarak algılandığından çocukların eğlenebileceği başka bir faaliyet yok. Hele hele adı AVM olup ta cıncık boncuk satanlar var ki sormayın gitsin. Çin’den getirdikleri ucuz ve sağlık açısından tartışmalı ürünleri mekana doldurup adının sonuna da  AVM koydun mu işte sana yeni bir konsept.  Bu Çin mallarının ülkemize ilk girdiği zamanlarda bu konseptin adı “NE ALIRSAN BİR MİLYON” idi. Şimdi oldu AVM. Cıncık boncuk satanlar da AVM ci oldu. Ne yapalım ülkemizin kaderi bu. Kandırmakta ve taklitçilikte üstümüze yok. Dedik ya dünya Ekonomi ile dönüyor. İnsanlarımız ucuz mal temin etmeye çalıştıkça daha çok istismar ediliyorlar. Ama Pazar adı altında ama AVM adı altında. Bundan kaçış yok.

İşte sizlere iki ayrı AVM konsepti.
Birincisi ne kadar lüks ve pahalı ise,
İkincisi de o kadar kalitesiz ve ucuz.
Peki ne yapalım der gibi anlıyorum sizleri…
Bir İngiliz atasözü var, der ki:
Ucuz mal alacak kadar zengin değilim…
Sağlıcakla kalın, haftaya görüşmek üzere…
/Recep ÖZYURT

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder