Sochi limanının kapatılmasının ardından Trabzonlu
ihracatçının göçtüğü Samsun limanından gemiler-tırlarla, Novoroski, Gelincik
limanlarına ve Kafkaslara taşıma yapıyor.
Burada araziler satın alıp TIR garajları içerisinde
akaryakıt istasyonundan,misafirhanesine kadar her türlü sosyal donatılarını
kurmuşlar,evler,parklar bürolar kiralamışlar Trabzon a çift şöforle Adana dan,
Mersinden gelen TIR Samsun’a tek şöfor le geliyor,buradan gemiye binen TIR
karşıya daha kısa mesafede gidi-yor şoförde bu arada gemide uyuma imkanı
buluyor,zamanla yarışan ihracatçımız limandan oldukça kendi gemileriyle karşıya
geçmeye çalışıyor,bu nedenle Samsun limanı İstanbul ahır kapı ya benzemiş 24
saat vardiyalı çalışan liman ihtiyaca cevap ver-meye çalışıyor,ihracatçı
aslında limandaki fiyatları Trabzon limanına göre çok yüksek buluyor,bu nedenle
Samsun_Sinop karayolunun tamamen bitmesini de bekliyor belki de işlerini Sinop
a aktaracak ancak onu Sinop-Samsun arasındaki mesafede korkutuyor.
Burada Samsun’un son derece duyarlı valisi Hüseyin
Aksoy un devreye girmesi liman yetkilileri ile ihracatçımızı bir masada
buluşturması ve yükleme ve boşaltma işlerinde acil bir fiyat ayarlaması
yapılmalıdır,Trenle sebze, meyve ve kuru gıda nakliyesi yapılmıyor,yolcu treni
ilgi görme-yince DDY işi Yük trenine aktarmış yük treni arkasına takılan yolcu
vagonu oldukça nostalji yapmak için bom boş gidip geliyor gar bomboş güvercinlere
üs olmuş, hızla gelişen karayolları trene olan ilgiyi yok denecek safhaya
getirmiş.
Samsun-Atakum-19 Mayıs Üniversitesi arasına
raylı sistem yapılmış,ancak 19 mayıs üniversitesi koca Çarşamba ovasını
göremeyenler tarafından bir başka tepenin yamacına kurulmuş meyile tramvay
çıkamadığından olacak ki üniversiteye ulaşım aktarmalı minibüs ve otobüslerle
sağlanıyor yeteri kadar otobüs konulmadığından öğrenciler belediye otobüslerine
balık istifi binmemek için, merkezden kalkan minibüslerle okula gidip
geliyorlar.
Vatandaş da çarşıda pazarda özel aracını
kullanıyor, maliyeti milyon dolarları geçen raylı sistem ise sürekli zarar
ediyor. Bizim gibi Karadeniz’in bir başka vilayeti olan, dağ ile deniz arasına
kurulan Samsun Büyükşehir. 1970’li yıllarda sıhhiye okulun yanına tepe üstüne
kurulan, kış aylarında kullanılamayan havaalanı askeriye ve sağlık bakanlığına
devredilmiş iptal edilip Çarşamba ovasına trilyonlar harcanarak yeni bir
havaalanı kurulmuş. Yazın günde 10-15 uçak, kışın 9-10 uçak Samsun’a inip
kalkıyor.
Bu uçaklara polisi, güvenlik görevlisi, yer
görevlisi, temizlik işçisi, kule görevlisi, şoför, bilet satış memuru, şefi-müdürü
200 kişi hizmet veriyor. Alanda yolcudan çok görevli eleman var. Buna rağmen
siyasi baskıyla Ordu-Giresun arasına trilyonlar harcanarak OR_Gİ havaalanı
yapılıyor. Ancak ‘gün ola harman ola’ diyorum!
/İbrahim
Hakkı EMİROĞLU
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder