31 Aralık 2013 Salı

Politik Pazarlama Ve Samsun

Pazarlamanın 4 tane P’si vardır. Ürün, Fiyat, Tutundurma ve Dağıtım. Ürün bileşeninin içerisinde ürünün kalitesi, çeşitliliği ve markası gibi değişkenler var. Fiyat içinde fiyat düzeyi, indirim olup olmayacağı, ödeme şartları ve krediler gibi unsurlar söz konusu. Dağıtım içerisinde ise üretici ile tüketici arasında aracıların olup olmaması söz konusudur. Klasik dağıtım kanalında üretici malını toptancıya satar, toptancı perakendeciye satar ve tüketici de perakendeci de ürünü perakendeciden satın alır. Bu arada üretici ile tüketici arasında ne kadar aracı girerse; o ürünün fiyatı da o kadar artar. Bu yüzden günümüzde şirketler tüketici ile aralarındaki mesafeyi azaltmanın yollarını aramaktadır. Tutundurma karması içerisinde ise reklam, hakla ilişkiler, satış geliştirme, doğrudan pazarlama ve kişisel satış söz konusudur. Bu mecraları kullanarak şirketler tüketiciler ile iletişim kurmaya çalışmakta hatta aralarındaki ilişkinin gücünü/kuvvetini artırmak için çeşitli programlar düzenlemektedir. Burada dikkat edilmesi gereken nokta kullanılan iletişim mecralarında tüketicinin kafasının karışmasına neden olacak mesajlardan kaçınmak gerekir. Bu yüzden tutundurma karmasının günümüzdeki adı bütünleşik pazarlama iletişimidir.

Politik pazarlamada da durum farklı değildir. Burada ürün belediye başkanı, milletvekili adayıdır. Fiyat ise seçmenin sandıkta kullandığı oydur. Dağıtım ise siyasal partilerin il, ilçe ve belde teşkilatı ve seçim bürolarıdır. Tutundurma karmasının elemanları politik pazarlama için de geçerlidir.

Politik pazarlamada gözden kaçırılmaması gereken ilk nokta seçmenin nereye, niçin oy verdiğinin tespitidir. Bu da pazarlama araştırması ile mümkün olur. Pazarlama araştırması neticesinde elde edilen verilerin ciddi şekilde yorumlanması ve çıkan sonuçların dikkatlice okunması gerekir. Bu aşamadan sonra ürünümüzü (adayımızı) tüketicinin (seçmenin) gözünde doğru şekilde algılanması sağlanabilir.

Adayın doğru şekilde algılanmasındaki en önemli unsurlardan birisi iletişim ve beden dili tekniklerinin kullanılmasıdır. Bu noktada maalesef gerek adayların gerekse milletvekilleri ve başkanların çok başarılı olamadıklarına tanıklık ediyoruz. Bu bağlamda ister aday olsun ister görev başında olsun iletişim ve beden dili tekniklerinin ve hatta takım elbise/gömlek/kravat kullanımında seçilecek renklerin dahil profesyonelce ele alınması gereklidir.

Gerek klasik pazarlamada gerekse politik pazarlamada yadsınamaz gerçeklerden birisi de sosyal medya gerçeğidir ABD seçimlerinden başlayarak tüm dünyada sosyal medyanın insanlar üzerindeki etkisini net bir şekilde görmekteyiz. İster yerel seçimlerde ister genel seçimlerde sosyal medyayı çok dikkatli bir şekilde kullanmak gereklidir. Zira anti propaganda da söz konusu olacaktır.

Yapılması gerekenler ise;
-Analitik düşünebilen bir ekip kurmak 
-Doğru stratejiler tespit etmek
-Sonuç odaklı olmak
-Son dakikaya kalmadan planlı ve programlı çalışmak

Samsun’da yerel seçimlerde aday olacak herkesin bu noktaları dikkate alması ve bu doğrultuda sonuç odaklı bir şekilde çalışması gereklidir. ABD ve Avrupa’daki seçimler dikkatli bir şekilde incelendiğinde başarının sabırlı bir şekilde planlı olarak çalışmaktan geçtiği görülecektir.
/Yetkin BULUT
04.06.2013 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder