31 Aralık 2013 Salı

Samsun’da Hizmet Sektörü

Hizmet, üretildiği an tüketilen, depolanamayan ve soyut ürünlerdir. Otel, avukatlık, bankacılık,hastane hizmetlerin en tipik örnekleridir. Hizmetler sahip oldukları bu özellikleri açısından mallardan ayrılmaktadır. Hizmetlerin pazarlanması söz konusu olduğu malların pazarlanmasından farklılaşmaktadır. Şöyle ki klasik anlamda malların pazarlanmasında ürün, fiyat, tutundurma ve pazarlamadan oluşan 4P söz konusu iken hizmet pazarlanmasında 4P’ye ek olarak insan, süreç ve fiziksel kanıtlar da dahil olmakta. Böylelikle hizmet pazarlaması karması (7P) oluşmaktadır.

Hizmet pazarlamasında başlıca iki sorunla karşılaşılmaktadır. Bu sorunlar;

-Hizmeti rakiplerinden farklılaştırma: Farklı sunum, hızlı ve etkili servis, imaj (sembol, marka) burada önem arz etmektedir. 
-Hizmet kalitesini artırma: Hizmet kalitesinin 5 belirleyici faktörü ise
-Güvenilirlik: Vaat edilen hizmeti tam ve güvenilir bir şekilde yapma
-Karşılık verebilme: Çalışanların, müşteriye istediği hizmeti hemen vermeye hazır ve istekli olması.
-İnandırıcılık: Çalışanların bilgisi ile güven uyandırması
-Empati: Müşteri ihtiyaçlarını anlama
-Fiziksel varlıklar: Fiziksel donanım, kullanılan araç, gereçler

Bu iki sorun, günümüzde hemen her şirkette karşılaşılan sorunlardır. Peki Samsun’da durum nedir diye sorduğumuzda ise Samsun’daki şirketlerin de Türkiye’deki diğer şirketlerden farklı bir yapısı yok. Samsun tarihsel olarak incelendiğinde hizmet sektörünün yoğun olarak kendisini hissettirdiği bir il olmuş. Tarihten bu zamana kadar üretimden daha çok hizmet sektörü ağırlığını hissettirmiş. Son birkaç yıldır açıklanan stratejiler de Samsun’da hizmet sektörünün daha uzun yıllar ağırlığını koruyacağının da işareti. Gerek Lojistik Master Planı gerekse turizm ile ilgili yapılan çalışmalar da Samsun’da hizmet sektörünün diğer sektörlere göre ekonomiden daha fazla pay alacağının göstergesi. Samsun’da açılan otel ve AVM sayısının günden güne artıyor olması da yukarıda bahsettiğim göstergelerin ayak sesleri.

Başta perakendecilik olmak üzere tüm hizmet sektörünün ortak sorunlarının başında nitelikli insan kaynağı gelmektedir. İnsanlar perakende sektörünü gelip geçiçi bir iş olarak görmekte ve dolayısı ile de hizmet sektöründeki şirketlerin de personel devir hızı (çalışanların işten ayrılma oranı) oldukça yüksek olmaktadır. Büyük şirketler bu sorunlarının üstesinden gelmek için kendi insan kaynakları politikalarını oluşturmakta bu çerçevede çalışan memnuniyetini artırmaya yönelik olarak çeşitli aktiviteler yapmakta ve çalışanlarını belirli aralıklarla eğitmektedir.

Eğitimli insanlar, işten ayrılsa bile almış oldukları eğitim ile gittikleri şirkette bir fark yaratmakta ve ayrıldığı şirketten almış olduğu şirket kültürünü de gittiği şirkete götürmektedir. Eğitimli çalışanın ayrıldığı şirket de sanki bir okul gibi olmakta ve söz konusu şirket bulunduğu sektöre de nitelikli eleman yetiştirmektedir. Alınan eğitimin kaliteli olması durumunda ise şirket itibar olarak diğer şirketlerin önüne geçmektedir. Çünkü sektöre eleman yetiştiren lider şirket konumuna gelmektedir.

Samsun’da baş döndürürcü bir hızla değişim ve dönüşüm görülmekte. Ulusal ve uluslararası şirketler de Samsun’da hızlı bir yer almaya başladı. Burada şirketlerimize düşen ise yaşanan bu değişim ve dönüşüme önceden görmek ve duruma uygun bir şekilde kendi şirketlerini hazır hale getirmektir. Bunun için kendi insan kaynakları politikalarını oluşturmaları ve bu çerçevede çalışanının gözünde marka bir şirket durumuna gelmeleri gerekmektedir. Çalışanının gözünde marka olan bir şirketin çalışanı, kolay kolay rakip şirkete gitmez. Böylelikle de şirketin personel devir hızı düşük olur.

Son söz en tepeden en aşağıya kadar değişim, dönüşüm ve eğitim şart!
/Yetkin BULUT
21.05.2013

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder