Sahne, sanatın dolayısıyla da sanatçının hatıra
defteridir. Orada yazılı olanlar; sanatın kendi dili ve kendi hayatıdır. O
dili, o hayatı kendi yaşamı yapan sanatçı ile cümlesini sanatla tamamlayacak
olanların hayatı, o defterde birleşir, bütünleşir.
Sanatçının kendi dili de kendi hayatıdır. O dili, o
hayatı paylaşmak, diğer insanlar için
bir yaşam biçimidir. Bu çerçevede amatör korolar; öncelikle sanat ve sanatçı
ilişkisini düzenlediği gibi birçok sanat dalına teveccüh edecek insan
yetiştirir. Gâh tiyatrodadır gâh sinemada, gâh sergide gâh konferans ve
panellerdedir. Özel bir başlık olarak da korolar, önemli bir kültür
taşıyıcılarıdır. Elden ele dilden dile kültürel bir devridaimdir. Usta çırak
ilişkili bir eski zaman meslek sahibi olma usul ve esaslıdır da. Profesyonellerle
aralarındaki ilişkiyi belirleyici olansa amatörlüğün kendi sürecini
tamamlamasıyla alakalıdır. Tıpkı Samsun
Musiki Cemiyeti gibi amatör koro ses ve saz sanatçılarının, temelini
oluşturduğu Samsun Devlet Klasik Türk Müziği Korosu gibi…
Ancak zamanla keşfedilmiş ve imkân bulmuş özel
isimler söz konusu olmuş, albüm yapabilmiş sesler, solist saz sanatçılığı
desteklenmiş isimler, bestesi önemli
yorumcular tarafından seslendirilmişler besteciler, profesyonel hayata tanım olmuşlardır.
Oysa albüm yapacak imkân bulamamış, adı
sanı duyulmamış ama sazını üst düzey ustalıkla çalabilen sazendeler, ünlü yorumculardan dinlenmemiş daha nice
güzel besteler vardır. Dolayısıyla kamu ve özel kurumlarca destek alanları,
imkân yakalamışları profesyonel olarak değerlendirecek olan bütün algılar
yanılmaktadır. Buna vergisini vererek profesyonel kategoriye dâhil olan diğer
sanat kurumları da dâhildir.
Amatör korolar başta olmak üzere bütün amatör
dallar hala gerçekçi bir sanat-sanatçı ilişkisini barındırır içinde. Olmak için
harcanan emek, olmuş sanılarak elde edilmiş durağanlığın çok çok önündedir.
Olma çabasıyla geçirdiği süre ve olgunluk dönemleri, profesyonelliği tek başına
tanımlamaya yeter de artar bile. Sanat ve sanatçı ilişkisi; amatör ruhla
heyecanını taze tutmuş bir yaşam biçimidir. Olumlu değişim ya da gelişimde
direkt bu biçimle alakalıdır.
Kimse kimseye ukalalığı sanatçı edasıyla
pazarlamaya kalkmasın. Bırakın sanat geçmişini, toplam yaşı ancak sanat yaşamı
kadar olan sözüm ona amatörlere (Amatör yakıştırması en çok yerelde kaldığı
için yapılır) ukalalık yapılması cahil cesaretidir ki, Samsun’da epey örnek söz
konusudur. Vakti gelince elbette yazacağız. Ezcümle dostlar, Samsun bu kadar
çok amatör koro ile ülke çapında hala çok önemli ve öncü rolünü sürdürmektedir.
İrili ufaklı 20’yi geçen amatör koro sayısıyla Samsun; bir kültür-sanat
kentidir.
Yoğun bir talep yoğun bir ilgi vardır. Samsun’da
izleyici koltuğunda oturanlar bile bir konser bitirebilecek repertuvarla
otururlar o koltuklara. Sahnedeki sanatçılara eşlik ederler. Nice ünlü
solistlerin şaşkınlıktan dolayı donup kaldığına kaç kez şahit olduk. Koca bir
salon hep bir ağızdan sanki defalarca prova yapmışçasına bir şarkıyı baştan
sona okur. Amatör korolar kültürümüzün yaşatılmasına yönelik çaba ve gayretler
açısından son derece önemlidir. Bilerek görerek değer vermek lazım.
Sağlıcakla kalın.
/Uğur DEDE
02.03.2013
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder