30 Aralık 2013 Pazartesi

Amatör Korolara Kem Gözle Bakmak


Sahne, sanatın dolayısıyla da sanatçının hatıra defteridir. Orada yazılı olanlar; sanatın kendi dili ve kendi hayatıdır. O dili, o hayatı kendi yaşamı yapan sanatçı ile cümlesini sanatla tamamlayacak olanların hayatı, o defterde birleşir, bütünleşir.

Sanatçının kendi dili de kendi hayatıdır. O dili, o hayatı paylaşmak,  diğer insanlar için bir yaşam biçimidir. Bu çerçevede amatör korolar; öncelikle sanat ve sanatçı ilişkisini düzenlediği gibi birçok sanat dalına teveccüh edecek insan yetiştirir. Gâh tiyatrodadır gâh sinemada, gâh sergide gâh konferans ve panellerdedir. Özel bir başlık olarak da korolar, önemli bir kültür taşıyıcılarıdır. Elden ele dilden dile kültürel bir devridaimdir. Usta çırak ilişkili bir eski zaman meslek sahibi olma usul ve esaslıdır da. Profesyonellerle aralarındaki ilişkiyi belirleyici olansa amatörlüğün kendi sürecini tamamlamasıyla alakalıdır.  Tıpkı Samsun Musiki Cemiyeti gibi amatör koro ses ve saz sanatçılarının, temelini oluşturduğu Samsun Devlet Klasik Türk Müziği Korosu gibi…

Ancak zamanla keşfedilmiş ve imkân bulmuş özel isimler söz konusu olmuş, albüm yapabilmiş sesler, solist saz sanatçılığı desteklenmiş isimler,  bestesi önemli yorumcular tarafından seslendirilmişler besteciler, profesyonel hayata tanım olmuşlardır. Oysa albüm yapacak imkân bulamamış,  adı sanı duyulmamış ama sazını üst düzey ustalıkla çalabilen sazendeler,  ünlü yorumculardan dinlenmemiş daha nice güzel besteler vardır. Dolayısıyla kamu ve özel kurumlarca destek alanları, imkân yakalamışları profesyonel olarak değerlendirecek olan bütün algılar yanılmaktadır. Buna vergisini vererek profesyonel kategoriye dâhil olan diğer sanat kurumları da dâhildir.

Amatör korolar başta olmak üzere bütün amatör dallar hala gerçekçi bir sanat-sanatçı ilişkisini barındırır içinde. Olmak için harcanan emek, olmuş sanılarak elde edilmiş durağanlığın çok çok önündedir. Olma çabasıyla geçirdiği süre ve olgunluk dönemleri, profesyonelliği tek başına tanımlamaya yeter de artar bile. Sanat ve sanatçı ilişkisi; amatör ruhla heyecanını taze tutmuş bir yaşam biçimidir. Olumlu değişim ya da gelişimde direkt bu biçimle alakalıdır.

Kimse kimseye ukalalığı sanatçı edasıyla pazarlamaya kalkmasın. Bırakın sanat geçmişini, toplam yaşı ancak sanat yaşamı kadar olan sözüm ona amatörlere (Amatör yakıştırması en çok yerelde kaldığı için yapılır) ukalalık yapılması cahil cesaretidir ki, Samsun’da epey örnek söz konusudur. Vakti gelince elbette yazacağız. Ezcümle dostlar, Samsun bu kadar çok amatör koro ile ülke çapında hala çok önemli ve öncü rolünü sürdürmektedir. İrili ufaklı 20’yi geçen amatör koro sayısıyla Samsun; bir kültür-sanat kentidir.

Yoğun bir talep yoğun bir ilgi vardır. Samsun’da izleyici koltuğunda oturanlar bile bir konser bitirebilecek repertuvarla otururlar o koltuklara. Sahnedeki sanatçılara eşlik ederler. Nice ünlü solistlerin şaşkınlıktan dolayı donup kaldığına kaç kez şahit olduk. Koca bir salon hep bir ağızdan sanki defalarca prova yapmışçasına bir şarkıyı baştan sona okur. Amatör korolar kültürümüzün yaşatılmasına yönelik çaba ve gayretler açısından son derece önemlidir. Bilerek görerek değer vermek lazım.

Sağlıcakla kalın.
/Uğur DEDE
02.03.2013


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder