Geçtiğimiz hafta içerisinde gazetemizin Genel Yayın
Yönetmeni Sayın Yener Cabbar köşesinde çok önemli bir eksikliğe dikkat
çekmişti.. Sayın Cabbar yerel seçimlere
çok az bir zaman kalmasına rağmen, hiçbir adayın Samsun’un kaderini
değiştirecek ve kendisini heyecanlandıracak bir projesini duymadığını
yazıyordu. Bu son derece önemli bir tespittir. Çünkü bu seçimler Samsun’un
gelecek beş yılını şekillendirecektir. Samsun’un öylesine çok sorunu var ki ve
ne yazık ki, yıllarca kenti yönetenlerin yaptığı yanlışların bir kısmının, bu
gün çözümü dahi olanaksız gözüküyor.
Ben, yerel seçimler öncesin de adayların sadece
yeni projelerini değil, Samsunluların fikir birliği yaptığı ve çok rahatsız
oldukları bazı önemli yanlışlara nasıl bir çözüm getirmeyi düşündüklerini de
öğrenmek istiyorum. Bu konuda ki belirlediğim ana başlıkları, tüm partilerin
adaylarının kesinleşmesinden sonra Büyükşehir ve ilçe belediye başkan
adaylarımızın değerlendirmesine sunacağım. Samsun’u yönetmeye talip olan
adaylarımızdan da, bu sorunları nasıl çözeceklerini seçimlerde oy kullanacak
bir Samsunlu olarak öğrenmek isteyeceğim.
Aslında bugün işleyeceğim konu da, yukarıda söz
ettiğim Samsunluya ne kazandırıp ne kaybettireceğinin tüm detayları ile
anlatılması gereken bir konu. Konu, “Canik Kavşağı” olarak anılan ve Canik’ten
başlayıp Tekkeköy yönüne devam edecek olan, bir kısmı tamamlanmış katlı yol
projesidir. Hemen her konuda ihmale uğramış bir kent olan Samsun’un çok önemli
sorunu da, Ankara ve Sinop yönünden gelerek Ordu tarafına giden trafiğin kent
içerisinden geçmesiydi.
Yine geçmiş dönem yönetimlerinin yanlışlarının
Samsun’u mahkûm ettiği yol fakirliği nedeniyle, kent içerisinden geçen doğu-batı
aksında ki Atatürk Bulvarı artık bu yükü çekmiyordu. Büyük uğraşılardan sonra 1990’ lı yılların sonlarında
Samsun Çevre Yolu Projesi, dönemin koalisyon hükümetinin Bayındırlık Bakanı
Onur Kumbaracıbaşı zamanında başlayabildi. Nihayet onbeş yıl kadar sonra da,
Ankara Samsun Karayolunun Samsun girişinden başlayan Çevre Yolunun, Canik
Kavşağın da Samsun Ordu Karayoluna bağlayan bölümü tamamlandı.
Aslında Ankara ve Sinop yönünden gelerek Ordu
yönüne gidecek trafiği taşıyacak bu çevre yolu, Canik İlçemizin arkasından
Tekkeköy civarında Samsun Ordu Karayoluna bağlanacaktı. Bu bölümün daha sonra
yapılması planlanmıştı. İşte Samsunlunun Çevre Yolunun devamının yapımını
beklediği bir sırada, Canik Viyadüğü ve Tekkeköy yönüne gidecek katlı yol projesi
gündeme getirildi. Başta Mimarlar odası olmak üzere çok sayıda sivil toplum
kuruluşu, hatta başlarda Canik Belediye Başkanı Sayın Osman Genç’te itiraz
etti.
Konunun detayına girmeyeceğim ama itirazların
temelini, şehircilik açısından hızla gelişen Canik’e darbe vuracağı ve bu
kavşak ile katlı yola yapılacak harcamanın Çevre Yolunun devamı olan projenin
ertelenmesine, hatta rafa kalkmasına neden olacağı oluşturuyordu. Ama “Ben
yaptım oldu” Anlayışı tüm karşı çıkışları ezdi geçti. Mimarlar Odasının açtığı
davayı kazanması üzerine de, alelacele Büyükşehir Belediye Meclisinin
olağanüstü toplantısında yapılan plan tadilatı imar planına işlenerek engeller
aşıldı.
İki ay önce trafiğe açılan yolun Çarşamba yönüne
devamının yapımına başlandı. İlk etapta Samsun’dan Tekkeköy ve Havaalanı yönüne
gideceklerle, Havaalanı, Tekkeköy ve Organize Sanayi Bölgesinden Samsun yönüne
gelecek trafiği taşıyacak yan yolların yapımına başlandı. Şimdi her gün o yöne
gidenlerle, o yönden gelenlerin çok daha iyi anlayacakları bir çarpıklıktan söz
edeceğim. Geçtiğimiz hafta içerisinde Samsun Mimarlar Odası temsilcisinin
haritalarla desteklenen bir barkovizyon sunumunu şaşkınlıkla izledim.
Sunum, yukarıda söz ettiğim bu katlı yol projesinin
devamı ile ilgiliydi. Sunumu yapan Mimarlar Odası Üyesi mimar arkadaşımızın
verdiği karayollarının istatistiki verilerine göre, Samsun’dan Ordu yönüne
gidenle, o yönden gelen araç sayısı, toplam araç trafiğinin % 80’ nin, Samsun ile Organize
Sanayi Sitesi, Tekkeköy ve Havaalanı arasında gidiş, geliş yapan kent içi
trafiğine aitti. Ordu yönüne giden ve o yönden gelen şehirlerarası karayolu
trafiği ise, toplan trafiğin sadece % 20’ di. Yollar bittikten sonra Samsun Halkı’nın
her gün gidiş geliş yaptığı Organize Sanayi, Tekkeköy ve Havaalanı trafiği,
yapılmakta olan yan yollar kullanılarak yapılacaktı.
Ayrıca henüz yol inşaatları tam bitirilemediği için
bugün yan yollardan bölünmüş yola çıkılabiliyor. İnşaat tamamlanınca bu yan
yolların çıkışları kapatılacaktır. Sadece yapılacak üç köprülü kavşaktan
bölünmüş yolla çıkılabilecektir. Ankara
ve Sinop yönünden gelerek Ordu yönüne gideceklerle o yönden gelecek transit
karayolu trafiği ise Canik Viyadüğü ile başlayarak katlı yolu ve devamı
yapılacak olan bölünmüş karayolunu kullanacaktı. İşin en hassas noktasına geçmeden, Ordu
yönüne giden bölünmüş karayolunun katlı yoldan sonrasın da ki devamına değinmek
istiyorum. Bu bölünmüş yol, Organize Sanayi Sitesi, Tekkeköy, yeni yapılan
stadyum ve Havaalanı ayırımlarında “Battı- Çıktı” Denilen ve yükselerek alt
geçişlere izin veren köprülü kavşaklarla devam edecekmiş.
Gelelim işin en hassas yerine. Toplam trafiğin %80
i olan kent içi trafiğini taşıyacak yan yollara sadece iki şerit ayrılırken,
toplam trafik yükünün % 20 ni taşıyacak şehirlerarası transit geçiş yapanların
kullanacağı bölünmüş yola ise, altı şerit ayrılmış. Nedenini sorduğumuzda
verilen cevap daha da ilginç. Yolu yapan karayolları olduğu için onlar için
önemli olan şehirlerarası trafiğin en hızlı şekilde akmasını sağlamakmış. Bunun
anlamı, Samsun Halkının bu konuda da önemsenmemiş olmasıdır. Her gün Organize
Sanayi Sitesi ve Tekkeköy yönünde gidiş geliş yapanlarla konuştuğumda,
çektikleri yol işkencesinin boyutunu koydukları tepkilerden anlamak mümkündü.
Yan yolları şimdiden kullanmak zorunda kalan
arkadaşlarımdan öğrendiğim kadarı ile özellikle sabah ve akşam saatlerinde iki
şeritli yan yollarda araç kullanmak daha şimdiden işkence haline gelmiş. Bir de
bu yan yollarda yolcu bekleyen servis araçları ve dolmuşlar nedeniyle yolun yer
yer tek şeride düştüğünü düşünürseniz, bu işkenceyi Samsunluya yaşatanlara
isyan etmemek elde değil. Yeni stadımızın açılmasından sonra ve hemen yanında
yapımı tamamlanan kapalı spor salonundan çıkacak binlerce seyircinin, aynı anda
bu yan yolları kullanarak veya bölünmüş yol kavşağına çıkabilmek için
yaratacağı tıkanıklar nasıl çözülecektir? Bilemiyorum.
Bu tabloya bakarak, önümüzde ki dönümde daha
artacak işkenceye mi? Yanalım, yoksa yapımı yılan hikâyesine dönerek belki de
rafa kalkacak olan çevre yolunun devamının yapılamayacak olmasına mı? Yanalım.
Eğer gerçekten proje bu şekilde uygulanacaksa, Samsunluları bir büyük sıkıntı
daha bekliyor demektir. Şimdi, başta Büyükşehir Belediye Başkan adayları olmak
üzere bu bölgenin insanlarını yönetmeye talip olan ilçe belediye başkan
adaylarımıza erken bir soruyu sormak istiyorum.
Seçilirseniz, Bu Sorun İçin Düşünceleriniz Ve
Varsa Çözüm Önerileriniz Nedir?
O yönde her gün gidiş geliş yapan Samsunlulara bu
sorunun cevabını vermek, o insanları yönetmeye talip olanların ilk görevi
olmalıdır. Güzel bir hafta geçirmek dileğiyle, iyi haftalar..
/Sadi SUBAŞI
27 Ocak 2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder