17 Ocak 2014 Cuma

Lojistik Köy Nedir?


Neyse ben merak ettim, konuyla ilgili Trabzon KTÜ’nden Prof Dr. Kenan Çelik’in yazısını buldum. Sizlerle bu yazıyı paylaşıyorum.

Son zamanlarda Samsun’un gündemine Lojistik köy kavramı var. Sık sık haberlerini okuyoruz. Kurulacak yer hakkında orası olmaz, burası olmaz ifadelerini de takip ediyoruz ancak bu lojistik köy nedir, ne işe yarar ve nerede kurulmalıdır, hiçbir fikrimiz yok. Sağolsun yetkililerimiz de bir lojistik köyden bahsedip duruyorlar. Ama ne olduğu konusunda bizimle bir şey paylaşmıyorlar.

***

Neyse ben merak ettim, konuyla ilgili Trabzon KTÜ’nden Prof Dr. Kenan Çelik’in yazısını buldum. Sizlerle bu yazıyı paylaşıyorum.

‘Lojistik köy, özellikle yük taşımacılığına hizmet eder. Şehirlerin dışında TIR garajları, mal depolarının oluşturulduğu yerlerdir. Bu uygulamalar AB ülkelerinde de var. Şehir trafiğini rahatlatıyor. Ulaştırma maliyetlerini düşürüyor. Oldukları bölgeye ekonomik katkılar sağlıyor. Kısaca çok iyi bir şey. Hangi ile kurulursa kurulsun yakın illere de ekonomik katkısı var. Örneğin, Trabzon’a kurulursa, Rize, Giresun, Gümüşhane illeri de en az Trabzon kadar ekonomik avantajlar sağlar. Keşke kurulsa. Geçen hafta yerel gazetelerde bazı isimler lojistik köy olmak isteriz diye tutturdular. Hatta yerini bile Terminal ve sanayi sitesi olarak tarif ettiler. Hatta ve hatta, eğer lojistik köy kurulursa demiryolu isteğimizden vazgeçeriz diyenler bile oldu.

Hayal kurup, hayalimizde bir dünya kurup üzerine oturmak insanı birkaç saniye mutlu eder. Şu anda bölgemiz illerinin hiç birisi lojistik köy olma altyapısına sahip değil. Neden? Çünkü demiryolu yok. Hızlısından vazgeçtik, yavaş tren, kara tren bile yok. Lojistik köy projesini hazırlayan devlet demiryolları. Lojistik köylerin artık olmazsa olmaz şartı demiryoludur. Bölgeye demiryolunu getirmedikten sonra, ne hakla lojistik köy olmayı istiyoruz.

Lojistik köylerin en önemli özelliği kombine taşımacılığa hizmet vermesidir. Bu köye gelen mallar, ambalaj değiştirmeden her yere nakledilebilmeli. Evet liman var. Gelen mallar gemi ile nakledilebilir. Veya lojistik köye mallar gemi ile getirilebilir. Fakat sonra ne olacak. Dünya artık hem iç ulaşımda, hem de uluslararası yük ve yolcu taşımacılığında raylı sistemleri tercih ediyor. Özellikle karadan taşımalarda. Gemi ile belirli bir yere kadar sadece konteynerler değil, artık TIR’lar taşınıyor. Bu TIR’lar, karadan, trenlerin üzerinde belirli bölgelere ulaştırılıyor. Ondan sonra da trenden indiriliyor ve karayolu ile son ulaşım noktasına kadar mallar götürülüyor. Bu olay kombine taşımacılıktır. Günümüzde üretim Asya bölgesinde yapılmaya başladı. Çin büyük bir ekonomik güç. Üretim kapasitesi önümüzdeki yıllarda daha da artacak. Hindistan ekonomik patlama noktasında. Asya bölgesinde 2 milyardan fazla nüfus üretim yapıyor ve üretilen bu mallar dünya piyasalarına satılacak. İpek yolu canlanacak. Bu bakımdan Karadeniz limanları çok önemli bir hale gelecek. Ama bu önemi ve ortaya çıkan fırsatları demiryolunun olmayışı sıfırlayacak…’

***

Bu yazıdan da anlaşılıyor ki; Trabzonlular lojistik köyü isteseler de demiryolu olmadığı için lojistik köyün oraya kurulması mümkün gözükmemektedir ama Samsun, havayoluyla, karayoluyla, deniz yoluyla ve özellikle de lojistik köy için vaz geçilmez olan demiryoluyla lojistik köy için vaz geçilmez bir konumdadır. Eğer bu köy Samsun’a kurulursa ilimize ve çevre illere çok büyük ekonomik katkı sağlayacaktır. Umarız böyle büyük proje kağıt üzerinde kalmaz.
/Tevfik DEMİR
20 Aralık 2010

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder