20 Ocak 2014 Pazartesi

Samsun Eğitim Tarihi (Kitap)



Samsun Büyükşehir Belediyesi Samsun Kültür yayınları arasında yayımlanan Baki Sarısakal'ın Samsun Eğitim Tarihi iki cilt olarak yayımlandı.

1800’lü yıllardan Cumhuriyet'e kadar yaptığı araştırmaların ilk kez yayınlanması ve Cumhuriyet'in kuruluşundan günümüze eğitim tarihini içermesi akademik çevrelerce dikkati çekti.

Samsun Eğitim Tarihi 1485-1852 yıllan orasında Samsun'da bulunan Tekkeleri. 1830'daki Sıbyan mekteplerini, Cumhuriyet'in kuruluşundan sonra en büyük eğilim devrimi olan Köy Enstitülerini. Rum ve Ermeni ve günümüze kadar ki bilinmeyen birçok eğitim kurumlanın ve gelişmelerini içeriyor.


Samsun Eğitim Tarihi, Araştırmacı Tarihçi Yazar Baki Sarısakal'ın uzun yıllar emek verdiği son kitabının adı.

Baki Sarısakal Samsun'un her yönüyle tarihine kendini adamış, insanüstü bir yaşam tarzıyla gece gündüz kavramını bilmeyen bir tarih öğretmeniydi. Şimdi emekli. Uzun yıllar ülkenin değişik yörelerinde öğretmenlik yaptıktan sonra emekli oldu. Emekli olmadan da araştırmalarıyla öğretmenliği bir arada nasıl götürdüğünü hala anlamış değilim.

İşte o yıllarda, 19901ı yıllarda tanıdım kendisini. Uzun yıllar Barış'ta Samsun'un 100 yıl öncesini yazdı. Ülke genelinde Barış'taki yazıları ilgi gördü.

Birçok ilklere imza attı.

Samsun'un tarihsel belleğini geleceğe taşımanın çabası içindeydi.

Bunu artık başardı.

17 adet basılmış, 13 adet ise basıma hazır eseri ortaya çıkardı.

Sarısakal'ı zirveye taşıyan ilk eseri bence "Belge ve tanıklarla Samsun'dan Ankara’ya" adlı iki ciltlik eseridir. Samsun Eğitim Tarihi ise Sarısakal'ın geldiği noktada artık kalacağının bir belgesi.

"Bir Kentin Tarihi Samsun" adlı yine iki ciltlik eseri yayınlandığında aydın çevrelerin, hatta akademik çevrelerin Sarısakal'a o bakışlarını anımsıyorum. Mezarlıklardan, kütüphaneye, arşivlerin konulduğu tozlu, küflü depolardan, her dönemin vali ve belediye başkanlarının makamına kadar Samsun tarihi için nasıl çaba gösterdiğinin önemli tanıklarındanım. Bu hummalı çalışmaları yaparken önüne gelen engelleri inancıyla, çalışmasının verdiği ilkeli azimle nasıl aştı bilemezsiniz. Çünkü bu yoğunluğu yaşamanız veya benim gibi bizzat görmeniz gerekir.

İşte Baki Sarısakal böylesi günlerden sonra kendini kanıtladı.

Samsun'un tarihi için neler araştırmadı ki?

Samsun'un belediye, polis, basın, eğlence, mübadele, sağlık tarihlerinin yanında Samsun'un unutulmayan olaylarını kitaplaştırdı.

Bu ay en son eseri olan Samsun Eğitim Tarihi iki cilt ve 1244 sayfa olarak Büyükşehir Belediyesi yayımladı.

Samsun'un eğitim tarihinin birçok bilinmeyenine ışık tuttu. Hatta ilk kez resmi ve özel arşivlerden çıkararak geleceğin Samsun tarihine ışık saçtı.

1830'lardan, 1923'e Samsun eğitim tarihini getiren Sarısakal, 1923'dan 2000'li yıllara kadar titiz bir çalışma yaptı bu son eserinde. Yıllar önce kitabın taslağını incelediğimde inanın heyecanlanmıştım. "Bu eserin mutlaka gün yüzüne çıkması gerekir hocam" dediğimde "Günümüzde kıymet bilen az Cemil Bey" demişti. O gün bu gündür Sarısakal'ın önemli çalışmalarından biri olan Samsun Eğitim Tarihi artık basıldı.

İstanbul'da yaşayan Sarısakal bir-iki haftalığına Samsun'da şimdi.

Hani atalarımız huylu huyundan vazgeçmez demiş ya Sarısakal da vazgeçmeyecek ve yaşadığı sürece sanırım o inanılmaz araştırmaları için gece-gündüz çalışmalarına devam edecektir.

Samsun'un tarihsel belleğini geleceğe aktarma gibi önemli beceriyi başaran Sarısakal'ın emeğine, yüreğine ve birikimlerine duyduğum saygıyla kutluyorum.

Yolun ve bahtın açık olur inşallah sevgili Sarısakal...

Cemil Baskın (Barış Gazetesi, SAMSUN)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder