17 Ocak 2014 Cuma

İyi ki Sağlık Kenti Samsunda Yaşıyoruz


Sağlık kenti, sağlıklı kent Samsun başlıkları ile tanıtılan Samsun’un, sağlık sektöründeki yerini doğru değerlendirmeliyiz, ülkemizdeki sağlık politikalarını doğru değerlendirmeliyiz. Dikkat çekecek slagonlar ile sağlık sektörü ve sağlık politikaları düzelmiyor.

 Ülke genelinde sermayesi olanların açtığı özel hastanelerine, sadece Sosyal güvenlik kurumlarının ödediği sağlık giderleri, yetmemektedir. Hastalarımızın ödedikleri miktarlar gözden kaçırılmamalıdır. Dikkatimizi çeken, Özel hastanelerdeki tedavilerimizde ödediğimiz farkları devlet hastanelerinde neden ödemiyoruz?

Samsun’da, 19 Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi hastanesi, Mehmet Aydın Araştırma hastanesi ve Eski SSK hastanesi ile bölgenin önemli açığı karşılanmaktadır.

Özel hastaneler de sözüm ona devletin bu yatırımları ile sağlık hizmetlerine yetişemediği hizmetleri verdiklerini iddia etmektedirler. Özel hastaneler para kazanmak ve kar etmek amacıyla kurulmuş kurumlardır. Hastalar müşteri durumuna getirilmişlerdir. Aynı şeyleri Özel okullar ve Özel dershaneler içinde söylemekteyiz.
 Devlet Otelcilik mi yapar, devlet mandıracılık mı yapar diyerek her şeyi özel sektöre devreden anlayış, sosyal devlet anlayışını yok etmiştir. Devlet hiç olmazsa Hastaneleri ve okulları kar amaçlı anlayışa devretmeseydi.
***

1967 yılında Üniversiteyi bitirip göreve başladığımda, ilk maaşımı aldığım zaman, maaş bordrosuna bakmıştım. Maaşımdan yapılan kesintileri incelemiş ve o zaman % 22 idi galiba bir kesinti dikkatimi çekmişti, zamanın Okul Müdürüne bu kesinti ne diye sormuştum. O zamanki Okul Müdürünün; “Tekin ileride yaşlanacaksın, yıllar sonra bu kesintiler ile devlet sana bakacak” demişti. Eee fena değildi, gelecekte hiç olmazsa sağlık giderlerimi düşünmeyeceğim diye sevinmiştim.

 Geçen gün eşimi bir özel hastaneye KBB doktoruna getirdim. Doktor bir şey yok, yıkamak lazım deyip bir reçete yazdı. Hiç bir tahlil olmamasına rağmen; 5TL hastaneye verdim+12 TL maaşımdan kesilecekmiş+Reçete ile Eczaneye gittim Özel hastane reçetesi olduğu için 4,5 TL de Eczaneye ödedim. Toplam 21,5 TL verdim.

Şimdi Allah aşkına 35 yıl ben neden pirim ödedim?

Bu farklar devletin kurumlarından niye kesilmiyor?

Birde ciddi bir rahatsızlık için yatsak bu hastanelere, başımıza geleceklere bakar mısınız?
***

Ama olsun, sağlık kenti Samsunda yaşıyoruz.35 yıl değil 135 yıl pirim ödeseniz bu farkları gene de ödeyeceksin. Ben sağlık ve eğitimde, bedel ödeyerek hizmet almayı istemiyorum, müşteri gibi görülmek istemiyorum. Keşke Sosyal devlet anlayışı, son Anayasa değişikliği ile kaldırılsaydı da bizde, Sosyal devlet ne işe yarar diye soramasaydık.

Sağlık ve Eğitim, bedelini ödeyenlerin yararlandığı hizmet olmamalıdır.
/Tekin AKIN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder