17 Ocak 2014 Cuma

Bir Garip Geçit


Cumaları, genellikle çalışma günüme mezarlık ziyaretleri ile başlarım. Önce Kıranköy, ardından şayet vaktim müsait ise Asri mezarlığa da uğrayarak gelirim ofise. Yıllardır alışkanlık haline getirdiğim bu rutin program sanki benim olmazsa olmazım olmuş gibi bir alışkanlığa dönüştü. Şayet günlerden Cuma ise mutlaka babacığımı ziyaretle başlayan günlük yaşam daha verimli, gün daha bereketli oluyor gibi geliyor bana.

Geçen hafta Kıranköye çıkışta rastladığım tepedeki yıkma, dökme, kazıma, su boruları transferi, kablo nakli gibi hareketlenmelerin ardından gelecek genel bir şantiye humması burada alelacele bir çalışmanın ilk eskizleri gibi geldi bana. Tabiî ki bu arada Çatalarmut Köyü yeni adıyla Çatalarmut Mahallesine gidenler veya şehirlerarası garajlara bir vesile uğrayanlar, Barış Bulvarı yolunu kullanarak garajların karşısındaki alışveriş merkezine gidenler mutlaka şantiye görünümündeki Çatalarmut sırtlarını görmüşlerdir.  Ben de biraz sonra tabelayı görünce kafamdan geçenlerin cevabını almış oldum. “Köprülü Geçit İnşaatı”

100.yıl bulvarında, kilise kavşağından ayrılarak girilen Barış Bulvarının boyu Çatalarmut taki Sülün Heykeline kadar (şu anda kaldırılmış) tam 1740 metre. Rahmetli Muzaffer Önder’in Belediye Başkanlığı döneminde sağlamlaştırılmak amacıyla büyük bir kısmına kazık çakılarak kayması önlenmiş ve mukavemet kazandırılmış bu hareketli yolun, tamamına yakın bölümü, başladığı kısımdan Çatalarmut köy yol ayırımına kadar hatırı sayılır bir eğimde devam ediyor. Hatta yokuş tabir edilen bir özellikle çıkılan bir tepe ve tepeden sonrasında ise şehirlerarası garajlara kadar yine bir eğimle devam eden bir güzergâh.

Şu içinde bulunduğumuz günlerde başlayan müthiş gayretli bir çalışma ile bu tepeden yani rakımın en yüksek olan kısmından itibaren garajlar istikametinde köprülü geçit adı altında bir inşaatın yapımına başlanmış.

Şimdi arazi topografyasının bu derece zirve yaptığı bu tepe üstündeki geçidin 1/5000 plan tadilatlarının yapılarak gündeme gelmesi işin nizami başladığının bir göstergesi. Ama hemen akabinde 1/1000 lik plan tadilatını dahi beklemeden inşasına başlanması bu yol ağzında çok vahim bir trafik ucubesinin yaşandığı gibi bir aciliyet mesajı veriyor sanki. Ne vardı ki burada! Devamlı oluşan bir trafik kazası tehlikesi mi, bitmez tükenmez bir trafik konvoyu mu, açılmayan bir trafik düğümü mü vardı göremediğimiz?   

Mimarlar Odası yönetiminde olduğum yıllardaki yaşadıklarımdan ötürü, geçit konusu açılınca hemen ağzımın tadı kaçıverir. Zira o dönemlerde 19 Mayıs Bulvarındaki Mecidiye Geçidinin gereksizliğine başta Sayın Şara olmak üzere Belediye Ricalini bir türlü ikna edememiştik. Yapıldığı günden beri ayaklarım, o geçit istikametine gelince başka bir yöne yönelir nedense. O gün bu gündür, o kısa sayılacak yolu(!) kullanmak bana zamanı ziyan etmek, gereksiz yol yürümek gibi manasız gelir. Hakikaten kullanımının bir fayda sağladığına, bir yaya olarak işimi ve yolumu kolaylaştırdığına bir türlü ikna olamıyorum hala.

Ama beni asıl düşündüren şehrin içinde bu kadar çok ihtiyaç duyulan ve gelecekte mutlaka bir çözüm bekleyen kavşaklar, yonca yaprakları, battı çıktılar varken, Belediyemizin iş programının başına neden Çatalarmut yerleşti doğrusu anlamakta geri kaldım. Mesela sabah ve akşam trafiklerinde geçiş için birkaç yeşil lamba seansı beklenilen Liman Kavşağı, mesela Shell Kavşağı, mesela Belediye evleri kavşağı. Bunların her biri önem ve araç trafiği açısından yapılan ve gündeme gelen bu geçitten öncelikli çözüm bekleyen kavşaklar iken neden, Çatalarmut geçidi?

Ne diyelim mutlaka yeteri kadar düşünülmüş ve gerekliliğine karar verilmiş bir plan kararıdır.

Düşünen kafalara zararlı fikirler üşüşür,

Büyüklerimiz bizden daha iyi düşünür.

İyi haftalar.
/Sacit ACAR
20.12.2010

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder