24 Şubat 2014 Pazartesi

Vizyon-Misyon –Proje: Şov

Kurtuluş Yolu, SAMSUN (Fotoğraf: Çetin Koşar)

Benim de idareci olarak Milli Eğitim'de çalıştığım dönemde, Samsun Valiliği, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve İl Özel İdaresi’yle işbirliğiyle 2010 yılında başlayan “Eğitim Vizyonu 2019 Vizyonu Projesi” başlangıçta son derece iyi niyetlerle ortaya çıkmış bir proje gibi görünmekteydi…  Hepimizi bir eğitimci olarak heyecanlandırmıştı da.

Bu projeyle İlimizde tüm ilçeler dâhil pek çok okul, öğrenci, veli, öğretmen ve idarecilere yapılan anketlerden elde edilen verilerle Samsun’un, eğitim alanındaki temel sorunlar bağlamında röntgeni çekileceği söylenmiş ve   Samsun’un eğitiminin 2019 yılına hazırlanması hesaplanmıştı.

Projeye bugünden baktığımızda görülüyor ki artık bu proje işlevsiz bir projedir. Neden mi ?

 Proje tamamen eski sekiz yıllık sisteme göre kurgulanmıştır. İlgili anket soruları 8 yıllık temel eğitime göre hazırlanmıştır. Ancak son reformlarla birlikte 4+4+4 biçimini alan temel eğitim sisteminde okulların yapısı kökten değişerek projenin temel bileşenleri ortadan kalkmıştır. Anket için belirlenen sorun alanları da gene bu sistem değişikliği ile birlikte farklı sorunların ortaya çıkmasıyla geçerliliğini ve bilimselliğini yitirmiştir.

Belirlenen sorun alanları ile ilgili şu ana kadar somut olarak yapılan çalışmalar hiç mesabesinde kalmış, anket sonuçları teoride varlığını sürdürmüştür. Anket sonuçlarına göre takip ettiğimiz kadarıyla ilçelerde eğitimler düzenlenmiş, yapılan bu eğitimler neticesinde ne olduğu, nelerin değiştiği, yapılan bu çalışmaların bir raporunun hazırlanıp hazırlanmadığı bilinmemektedir. Hangi eksiklikler ve sorun alanları ortadan kaldırılmıştır?  Bunlara dair tekrar bir anket yapılmış mıdır? Bilinmemektedir… Bu kadar abartılan ve bilimselliği ön plana çıkartılan bir projede neden bunlar yapılmaz? Amaç sorunları mı çözmek yoksa bu proje sayesinde titriler elde etmek midir? Soruları şüpheyle akıllara gelmektedir.

Daha bitmedi. Her ilçede bu proje ile ilgili çalıştaylar düzenlendiğini basından takip etmekteyiz.  Belli ki yapılan çalıştaylarda raporlar vardır. Bu çalıştayların hangi sorun alanlarını ortadan kaldırdığına dair bir bilgilendirmeye ise hiç rastlamadım şu ana kadar.

Bütün bu sorunlar ortadayken ölü doğmuş bir proje için devletin parasının çarçur edilmesine kimlerin vicdanı nasıl elvermektedir?
Bir diğer sorun ise anket sorularının, sorun alanlarının ve bunlara verilen cevapların niteliğidir. MEB'deki arkadaşlardan aldığım ilgili bilgiler, yaptığım değerlendirmeleri neredeyse tamamen teyit etmektedir.

Örneğin sorun alanı olarak belirtilen “fiziki yetersizlik” konusuna verilen cevap ve çözüm “fiziki yetersizliğin giderilmesi” şeklinde evlere şenlik sonuçlar barındırmaktadır. Bu da belli bir çözümden ziyade baştan savma bir zihniyetin ürünüdür. Ayrıca anket sorularına verilen cevaplar veya çözüm önerileri, ilin çözeceği sorunlardan ziyade bakanlığın yapması gereken alanlara ait olduğu için Samsun’un eğitim vizyonuna hiçbir katkısı yoktur. Anket soru, sorun ve cevaplarıyla ilgili bu gibi örnekleri daha da çoğaltmak mümkündür.

Yapılan bu anketler, her bir ilçe için ayrı ayrı kitaplar haline getirilerek raflarda yer tutan ama işlevi olmayan ve okunmayan kitaplardan biri haline gelmiş ve bana göre devletin, milletin de parası ziyan edilmiş, bu projenin anketleri ile sahada ter döken insanların da emekleri zayi edilmiştir.

İl genelinde toplanan bu kadar anket sonucunun ne ile ve hangi geçerliliklerle değerlendirildiği, bunların bilimselliği de tartışılır bir noktadır. Çünkü aynı sorulara verilen ve farklı cevaplar içeren açık uçlu soruların, hangi teknik ve hesaplama sistemiyle nasıl işlendiği ve bunların nasıl değerlendirildiği gerçekten meraka değer soru ve sorunlardır. 

İşte bütün bu sorunları içeren, ısrarla yürütülmeye çalışılan, başta Sayın Samsun Valisi ve diğer idarecileri yanlış mı desem bilinçsiz mi desem yönlendirilmesiyle devam eden projeden kimlerin ne hesabı vardır. Bunu da en iyi bilen Sayın Valimiz olmalıdır.

Kaldı ki geçen hafta Samsun’a gelen Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı’nın İl Milli Eğitim idarecileri ve ilçe idarecileri ile yaptıkları toplantıda bu proje allanıp pullanarak Sayın Bakana sunulurken, Sayın Vali'nin Samsun'un eğitimiyle ilgili söylediği sert eleştirel sözler de açıkça çelişkiyi göstermektedir. Sayın Vali'nin bir yandan 2019 projesinin hamiliğini yaparken diğer yandan Samsun'un eğitimini, eğitimcilerini adeta Bakan Avcı'ya şikâyet etmesi de çok manidar değil midir? 

Yani tüm eğitim camiasının da bildiği gibi ölü doğan bu projedeki ısrarın nedeni nedir? İlimizde yapılan o kadar değerli projeler varken geçerliliği kalmamış bu proje için neden insanlar yanlış yönlendirilmekte ve neden dağın doğurduğu fare, dev olarak gösterilmeye çalışılmaktadır?

Yapılan bu anketlerin ve çalışmaların bütün yükünü İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve buna bağlı okulların çalışanları çekerken,  işin reklamını yapmak ise proje sayesinde yayın yapan, kitap bastıran ve kendi reklamı için koca bir eğitim camiasını kullananlara düşmüştür. Bu işler bu kadar basit ve ucuz olmamalıydı. Sayın Vali, Sayın ME Müdürleri proje, vizyon, misyon gibi kelimelerin büyüsüne kapılmak yerine eğitimin sorunlarını gerçek emekçileriyle paylaşmalı ve bunu Bakan'a süslü kelimelerle değil olduğu gibi anlatmalı, çözüm için destek istemeliydiler.

Olan Nedir? Her zaman olduğu gibi birileri reklam, şov, yayın, kitap(devletin kesesinden)yapacak, eğitim emekçileri de toplantı toplantı koşacaklar. Durumun özeti budur vesselam.

Peki bir eğitimci olarak konuyla ilgili eleştirilerimiz sıraladık. Sormazlar mı adama, senin çözümün ne diye? O da sonraki yazılarımıza kalsın.

24 Şubat 2014
/Tevfik DEMİR

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder