19 Şubat 2014 Çarşamba

Merkezi Ezan Ve Vaaz Sistemi Kaldırıldı

Merkezi ezan sistemi başladığından beri yanlış bir uygulama olduğunu düşünüp söylüyorum. Uygulanmasıyla ilgili olarak on madde sayılsa dokuzunun geçerli bir gerekçe olmadığını rahatlıkla söyleyebilirim. Neden sağlıklı bir uygulama olmadığını belirtmeme gerek yok artık, zaten bu süreç sona erdi. Bu sistemin uygulanmasına gerekçe olarak ileri sürülen ve önemli bir neden olarak ifade edilen “Güzel bir ezan dinletme” arzusuydu. Bir kişi ezan okuyacak ve tüm ahali bunu dinleyecekti.

Öyle de oldu, güzel sesli müezzinler seçildi, sırasıyla görevlendirildiler, her gün bir müezzin merkezi sistemden ezan okudu ve herkes de dinledi. Ama şikayet yine bitmemişti. Bir çok kişinin merkezi sistemden okunan ezanlarla ilgili şikayetçi olduğunu duydum. Belki güzel ezan dinlemiş oldu vatandaşlar ama öz duyguları da yavaş yavaş kaybolmaya, görevliler hakkında bazen haklı ama çoğu kere haksız değerlendirmeler yapmaya başlamışlardı.

Görevlilerin camileri bırakıp gittikleri, kendi işleriyle ilgilendikleri, camilerin garip ve öksüz kaldığı yüksek sesle dillendirilmeye başlanmıştı. İstisnaları hariç tutarsak görevlilerimizin merkezi sistemi fırsat bilerek görevden kaçtıklarını sanmıyorum. Merkezi sistemin iptali eski uygulamayı geriye getirdi. Yani her camide aynı anda on dakika içerisinde ezanlar okunacak. Ezan sesleri semalarda dalgalanacak. Bundan çok mutlu ve memnun olacağız.

Almanya’da görev yaptığım yıllarda(2000 yılında) özel arabamla izine karayolu ile geldim. Edirne Kapıkule sınır kapısından Türkiye’ye girdiğimde sabah ezanı yaklaşıyordu. Yanlış hatırlamıyorsam on - on beş dakika sonra sabah ezanları okunmaya başladı. Din görevlisi olarak hizmet veren kişi olarak gözyaşlarına boğuldum ve oturup ülkemin topraklarını öptüm. Her gün beş defa ezan okumama rağmen minarelerden okunan ezanı özlemiştim ve hasreti nedeniyle gözyaşı dökmüştüm.

Ezanların her camiden ayrı ayrı okunmasının sağladığı manevi hava dinleyenleri mest ediyor. Güzel ezan okuyamayan müezzinler de kendilerini yetiştirirler bu saatten sonra her halde. Samsun’da bulunan müezzinlerin hepsini tanıyan birisi olarak müezzinlerimizin sesleri ile ilgili sorunları yok denecek kadar az olduğu kanaatindeyim. Sorun, cami görevlisi olmayan cami cemaatinin ve dernek mensuplarının zaman zaman ezan okumasından kaynaklanmaktadır.

Merkezi sistem uygulamasının sona ermesi birçok kişi gibi şahsen beni de sevindirdi. Diyanet İşleri Başkanımız aylar önce uygulamanın biteceğini basın yolu ile kamuoyuna duyurmuştu. Sabança’da yapılan müftüler toplantısında, neden halâ merkezi sistemin devam ettiğini müftülerden sorunca, toplantı sonrası ülke sathında tüm müftüler uygulamayı kaldırdı. Emir yukarıdan olunca uygulama sona erdi.  Zaten kaldırılan uygulama da yukarıdan gelen emirle başlamıştı.

Merkezi sistem ezana geçmemek için direnen istiklal mescidi imam-hatibi Mustafa AKTAŞ’ın idare tarafından nasıl zorlandığını bu gün gibi hatırlıyorum. Ne oldu, merkezi sistem için yapılan o kadar harcamaların hesabını kim verecek şimdi? Vatandaşın verdiği paralar boşa mı harcanmış oldu? Yoksa bu zamana kadar yapılan hizmete mi sayılsın denilecek? Uygulama iptali için Diyanet İşleri Başkanımızı kutuluyor ve şükranlarımızı arz ediyoruz.

/Sami KESMEN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder