19 Şubat 2014 Çarşamba

Karadeniz Sahil Yolu ve Balıkçılığımıza Etkileri…

Samsun’dan başlayıp Hopa’ya kadar uzanan Karadeniz sahil yolunu özellikle araç sürücüleri beğeniyorlar.  “Vallahi Samsun’dan atlıyorum arabaya, basıyorum gaza.. Hiçbir engel yok önümde” diyorlar ve bu yollarda keyifli bir sürücülük yaptıklarını söylüyorlar. İyi güzel de, sürücülere böylesine keyif veren sahil yollarımız acaba özellikle Karadeniz’e ve onun bereketli balıklarına neler yaptı hiç düşündünüz mü?

Yeni balıkçılık sezonu açıldı biliyorsunuz geçen hafta.. Bir tekne sahibini dinledim..  Diyordu ki;  “Benim çocukluğum bu sahillerde geçti. Biz çocukken Karadeniz’de en az 35 çeşit balık çıkardı. Şimdi hamsi ile birlikte üç beş çeşide düştü. Hele aha bu sahil yolu ise balıkçılığımızı iyice dibe vurdurdu”  Yani teknoloji denen bu illet bir kısım insanlara keyif verirken, bir kısım insanın da nafakalarına neden oluyor.  Her işimizde olduğu gibi, bir işin planlamasını yaparken, onun getirisi ve götürüsü hesap edilmiyor..   Yani her şey Türkiş…


Ekolojik Dengeyi Bozdular
Yrd. Doç. Dr. Kubilay Kaptan, Karadeniz Sahil Yolu ile ilgili bir araştırma yapmış..Sonuçlarını açıklayarak, projedeki hataları sıralamış. Karadeniz sahil yolu Projesinin deniz kıyısındaki canlı türlerini olumsuz yönde etkilediği belirtilerek, ekolojik dengenin bozulduğu vurgulanıyor. 
 
Projedeki eksik ve hataları sıralayan Kaptan’a göre en büyük risk dere yataklarının denize erişiminin önünün kesilmesiyle sellere karşı hassas olan bölgenin sel felaketlerine daha fazla maruz kalması. Kaptan raporda yer alan hataları şöyle sıralıyor:

“Alternatif önerilerden biri, otoyolun sahile paralel vadilerden geçirilmesiydi. Yüksek maliyeti yüzünden denize dolgu seçeneği tercih edildi.”

“Proje deniz kıyısındaki canlı türlerini etkileyerek ekolojik dengeyi bozuyor. ”

“Taş duvar üzerine asfalt döküldü. Duvarlar, dalgaların etkisiyle deforme olunca yollar çöktü.”

“Balıkların yumurtlama alanları yok edildi. ”

Yol baraj gibi 70 cm yukarıda
“Yerleşim merkezlerinden 70 santimetre yükseğe inşaa edilen yol yağmur sonrası dağlardan gelen suyu baraj gibi tutuyor. Su denize ulaşamadığı için sel baskınları oluyor. Ocak ayında Hopa-Sarp arasında çökme oldu. Proje nedeniyle plajların yüzde 90’ı yok olmak üzere.”

“Mazgallar tıkandığında sular denize eskiden olduğu gibi rahat dökülemiyor.
 Deniz dalgalı olduğunda yola büyük taşlar fırlatabiliyor.

“Yüzde 60’ı deniz dolgusuyla yapıldı”

Yrd. Doçent Dr. Kubilay Kaptan, sahil yolu için şu rakamsal bilgileri de verdi: “Samsun’dan başlayıp Sarp Sınır Kapısı’na uzanan 542 kilometrelik sahil yolu, 6 il, 63 ilçe, 17 bucak merkezi, 9 liman üzerinden geçiyor. Yaklaşık 4.2 milyar dolar harcanan projenin inşasında, 138 milyon metreküp kazı-dolgu, 3 milyon metreküp beton imalatı gerçekleştirildi. Yolun 559 kilometrelik uzunluğu, 17 km.’lik kazıyla, 542 kilometreye düşürüldü..”
xxx

Gidin bakın karşı sahile.. Bakın bakalım oradaki sahillerin dibinden yol geçmiş mi? Görenler bilir.  Karadeniz’in karşı kıyısındaki sahillerde dev ağaçlar denizle kuçak kuçağa yaşıyorlar. Dedik ya bizde planlama yapılırken doğaya, canlıya değer verilmiyor.  Örnek mi?. İşte Karadeniz sahil yolumuz…

/Ferruh ÇETİN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder