20 Mayıs 2014 Salı

19 Mayıs Ruhu Ölüyor

Çocukluğumda ve gençliğimde 19 Mayıs öyle bir coşkuyla kutlanırdı ki… Buna rağmen acaba Samsun’da nasıl kutlanıyor diye merak ederdim. 1977 yılında geldiğim Samsun’da 19 Mayıs’ın nasıl kutlandığına da tanık olmuştum. Bir harikaydı… Neden? Çünkü Mustafa Kemal, Ulusal Kurtuluş Savaşını başlatmak için ayrıldığı İstanbul’dan Karadeniz’i Bandırma Vapuru ile geçip, 19 Mayıs günü Samsun’dan karaya çıkmıştı.

1981 yılında; bugün beğenilmeyip eleştirilen o zaman ise önünde saygı ile eğilinen Kenan Evren’in emriyle 19 Mayıs Devlet Töreni Ankara’da değil de Samsun’da düzenlenmişti. O ne muhteşem bir törendi… Aradan yıllar geçti. Mustafa Kemal’in yaş günü pastaları kesildi bu şehirdeki törenlerde… O günlerde Evren’in önünde eğilenler bugün başkalarının önünde eğiliyorlar… Bugün eğilenler yarın belki yine bir başkasının önünde eğilecekler… Ne yazık.

Dik durmasını bilemeyenler, hep birilerinin önünde eğiliyorlar demek… Geçmişlerine de geleceklerine de sahip çıkamıyorlar… Atatürkçü Düşünce Derneği yürüyüşünde, gençler “Samsun uyuma bayrağına sahip çık” diye slogan atarlarken ben de şöyle mırıldanıyordum: “Türkiye uyuma bayramına sahip çık…” Neden böyle bir slogan? Sanırım birileri 19 Mayıs ruhunu öldürmek istiyor. Bu ruhu sevenler direnemezse, gül ağacı misali her gelene eğilirse, 19 Mayıs’ın ruhunu öldürmekle kalmayacaklar, kendisini de tarihin derinliklerine görecekler… Peki, kim bunlar? Milli Bayramlarda Türkiye’de kalmak istemeyenler, kendilerine yurt dışı seyahatler çıkaranlar… Soma’yı bahane edip Anıtkabir’deki törenlere katılmayanlar…

Yılmaz, Teftişte Ne Gördü?
Cadde AVM diye tutturan, halkın büyük bölümünün karşı çıktığı İstiklal Caddesi’ndeki onarımı denetlemiş Samsun Büyükşehir Belediye Başkanı Yusuf Ziya Yılmaz. Merak ediyorum ne gördü o denetlemelerde… Bir de ben denetleyeyim diye çıktım o caddeye… Kapanan işyerlerini gördüm. Görme engellilerin sarı renkli yollarının bir bölümünün tamamlandığına tanık oldum.

Şehir Kulübünün oradan Ağabali Caddesine kadar olan bölüm tamamlanıyor ya, oradaki granit taşların nasıl üçüncü sınıf işçilikle yerlerine döşendiğini, granitlerin kenarlarının cadde açılmadan kırık olduğunu ve öylede kullanıma sunulduğunu gördüm. Umarım Yılmaz da görmüştür oradaki üçüncü sınıf işçiliği. Samsun halkı ancak buna layıktır diyorsa öyle bırakır yok öyle demiyorsa da cadde açılmadan değiştirilmesini sağlar…

Birde merak ediyorum orada hafif bir buzlanmada vatandaşlar kayıp düşünce ne olacak? Kırıkçı, çıkıkçılar şimdiden dükkan tutabilir bölgede… Öyle ya, caddenin alttan ısıtmalı olmadığı ve de buzlanmadan kaymaların gerçekleşeceği gün gibi aşikâr… Oradaki gezimi sürdürürken bir mağazada sohbet ettik. Cadde AVM ile ilgili “Anket yapıldı burada çoğu esnaf yolun trafiğe kapanmasını istemediğini dile getirdi ancak Yusuf Bey’in yanından ayrılmayan birkaç kişi “Kapansın” dedi ve öyle oldu” görüşü çıktı. Sahi birileri Samsun halkını kandırıyor mu?

Yerel Meydayı Bitirme Planı Mı Bu?
Samsun’da 19 Mayıs törenleri yok. Kutlama şenliği olmayabilir tamam da diğerleri neden iptal edilir anlamıyorum. Bakıyorum ne yerel gazetelerde ne de internet medyasında Belediyeler halkın 19 Mayıs Bayramını kutlamamışlar. Ancak kent mobilyası denilen raketlerde ve bil boardlarda bu kutlamaları görmek mümkün. Hele bir belediye başkanı, bil boardlardaki kutlama ilanlarına Atatürk’ün resmi yerine kendi resimlerini koymuş. Gazetelere ve internet medyasına reklam vermeyip kent mobilyalarını tercih edenlerin beyinciklerinin altında yatan neden, Samsun yerel medyasını bitirmek mi?” Bu düşünce içinde olanların büyük bölümü siyaset arenasının tozları arasında eriyip gittiler. Benden hatırlatması…

/İsmail BAŞARAN
20 Mayıs 2014

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder