7 Nisan 2013 Pazar

Lojistik Köy’ün Samsun Ekonomisine Katkısı

SALUR  GmbH adı ile Frankfurtta bir firmamız bulunduğundan çok sık olarak Almanya’ya seyahatimiz söz konusu olmaktadır. Bugünkü yazımızı da yine Almanya uçuşu sürecinde  klavyeye dökmekteyiz.

AB’nin ekonomik anlamda yıldızı olan Almanya giderken,  2. Dünya savaşı sonrasında hızlı gelişiminin altında yatan en önemli nedeninin,  ülke genelinde inşa edilen otobanlar ve dolaysıyla dünyaya entegre olabilen lojistik sektörü olduğunun altını çizmek gerektiğini düşünmekteyiz. Etkin karayolu ulaşımına sahip olan ülkelerin, bu imkanlara sahip olmayan ülkelere nazaran gelişmişlikte arka planlarda kaldığı gerçektir. Almanya’da hal böyle iken, 3 tarafı denizlerle çevrili olan ülkemizde de Lojistik sektörü her geçen yıl önem kazanmaktadır. Sektörün gelişmesi yeni otobanların devreye girmesi ile hız kazanmış ve özellikle son 10 yıl içinde Avrupa’nın Türk nakliyecilerine kota uygulamalarına rağmen dünyanın her tarafında Türk nakliyeciliğinin izlerini görmek mümkün hale gelmiştir.

Kara ve denizde uluslar arası taşımacılıkta verilecek kaliteli hizmet,  Türk firmalarının önemli pazarlara kavuşmasında da önemli bir etken olacaktır. Ülkenizde üreterek yurt dışına pazarladığınız ürünleri sağlıklı bir biçimde tüketicilere ulaştırdığınızda, lojistik hizmetleri sayesinde çok önemli bir gelir kalemine daha sahip olunabilecektir. Samsun bilindiği üzere bir lojistik üs olabilmek için tüm imkanlara sahiptir. Deniz, hava, kara, ve her ne kadar yeterli olmasa da demiryolu ulaşım ağları, Samsun’u lojistik hizmetler anlamında ön plana çıkaracak faktörlerdir.

Uygun depolama alanları, yükleme, boşaltma, bakım ve onarım ve paketleme ünitelerinin yer aldığı ve Lojistik köy olarak adlandırılan hizmetin Samsun’a tesis edilmesi ile birlikte, önemli bir istihdam kapısının açılacağı muhakkaktır. Lojistik köyün inşası ile birlikte sosyal birimler bu bölgede hizmet üreteceklerdir. Banka şubeleri, restoranlar, büfeler, otoparklar gibi iş alanları bölgedeki ekonomik çıtaları yükseltecektir. Ancak, lojistik için olmazsa olmaz faktörlerin başında demiryolu, deniz ve karayollarının entegrasyonunun sağlanması gelmektedir. Samsun’un Küresel Lojistik Merkez olarak bu sektöre adım atması, kentin ülke ekonomisine damga vuran mihenk taşlarından birisi olmasını sağlayacaktır.

Lojistik köyün doğal ortakları olarak İl Özel İdaresi % 20, Büyükşehir Belediyesi % 20 Tekkeköy Belediyesi % 10 Sanayi ve Ticaret Borsası % 15, Samsun Ticaret ve Sanayi Odası % 35 belirlenmiştir.
Proje tamamlandığında Samsun’lu firmalara % 50 ve dışarıdan gelen firmalara da % 40 ve yurt dışı firmalara da % 10 oranında yer tahsisi yapılacaktır. Projenin yeri konusunda pek çok spekülasyonların yapıldığı ve hatta bazı tatlı su kurnazlarının söylentiler çerçevesinde belirli bölgelerde arazi topladıkları da bilinmektedir. Ancak imara açılacak veya belli projeler üretilecek bölgelerde bu tür problemler her dönemde yaşanmış ve gelecekte de yaşanacaktır.

Dünya Bankası Lojistik Performans endeksinde hızlı bir yükseliş grafiği içinde bulanan ülkemizin, gelecekte dünyanın önemli lojistik üslerinden biri  olacağı muhakkaktır. Bu görüşlerden hareket edildiğinde, ihracatı tetikleyici en önemli aktör olan lojistik sektörü ile ilgili gerekli alt yapılar tamamlandığında, Samsun çok farklı bir ekonomik kimlik kazanacaktır. Çünkü, Almanya örneğinde olduğu gibi ulaşım ağlarına sahip ülkelerin gelişmişliği, diğer ülkelere nazaran daha üst seviyelerdedir.

/Süleyman SALUR
07 Nisan 2013

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder