17 Şubat 2013 Pazar

Tiridine Bandım...

Aşıklık geleneği bizde çok eskilerde kaldı, çeşitli vesilelerle köylerde, kasabalarda insanların biraraya gelmeleri, birbirleriyle iletişim kurmalarını sağlayan nedenlerden biridir aşıkların atışma anları ve yerleri. Bunlardan aklıma gelen leb(dudak)değmez, dudağa bir iğne yerleştirilir b,f,m,p,v harflerini kullanmadan elinde sazı ustalıkla birbirleriyle atışırmış aşıklar. Eğer bu harflerden biri kullanılacak olursa; iğne dudağa batar yenilmiş sayılır o aşık. Bir de palavra atışması yapılırmış ki; ortaya çok ilginç bir konu atılır o konu üzerinden başlarlarmış atışmaya aşıklar. Kastamonu'da böyle bir aşıklar gününde atışmanın söz konusu birinin manda öbürününki ise öküzmüş tabi ki bu şenliklerde yemek de yenilecek, kazanlar kaynayacak. Belli ki kış günü bir yandan eğlence bir yandan sofra, sofrada tirit.

Aşıklardan biri alır sazı eline terennüm etmeye başlar; Tiridine tiridine bandım bedava mı sandın para verdim aldım. Tabi ki bu terennüm devam ederken arkasından kurulacak, kullanılacak cümleler düşünülür. “Manda yuva yapmış söğüt dalına, Yavrusunu sinek kapmış gördün mü”... diyerek kinayeli bir şekilde sazı da sözü de karşıya verir aşık. Öbürü de başlar çalmaya ve söylemeye. “Sabahınan erken çifte giderken, Öküzüm torbadan düşmüş gördün mü” diyerek sözü de sazı da aynen iade eder ve böylece atışma sürüp gider ta ki bir taraf pes diyene kadar. Orada toplanan insanlar için ise müthiş bir eğlencedir o anlar.

Kültürümüz zengindir, bizim unutulmuşları derlesek dünyaya bedeldir. Bundan sebeptir ki yıllardır dillerden düşmeyen ezgiler, sözler çıkmıştır o esnada o gelenekten o gönüllerden. Geçen hafta başında Şakir Demirci tirit organizasyonu düzenledi o geceye ben de katıldım.Tirit lezizdi sohbette tiritten akşamın konusu da palavra atışması değildi o yüzden ortaya bir edebiyat çıkmasa da hoş bir anı kaldı. Böylesi bir lezzeti bizlere tattırdığı için Şakir Demirci'ye sonsuz teşekkürler.

Doyasıya tiride ekmek bandırdık, içimden de meşhur Kastamonu türküsünü mırıldandım durdum.

/Vehbi TEZCAN
17.02.2013

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder