18 Mart 2013 Pazartesi

Cadde Ve Sokak Yoksulu Samsun’da Yol Kapatma Lüksü...

Kentlerin çağdaşlığının en önemli göstergesi, o kentin kent içi ulaşım alternatiflerinin çokluğu ve kalitesinin seviyesidir. Ulaşım kalitesinin seviyesi ise, ana arterler olan caddeler ile sokakların genişliği, sayısal yeterliliği, temizliği ve yaya kaldırımlarının bakımlı olması ile yükselir. Gerçekten de son yirmi yılda, şehir içinde ki bazı çirkinliklerin kaldırılması ve yapılan bazı düzenlemelerle Samsun yüzeysel görüntü olarak güzelleşmiştir. Ancak bu yüzeysel güzellik Samsun’da ki yaşamın kalitesinin yükseltilmesine yarar sağlamış mıdır? Diye sorulsa, bu soruya verilecek cevapların olumlu olacağını sanmıyorum. Zaten son yapılan “Türkiye’nin Yaşanabilir Kentler” sıralamasın da Samsun’un ilk on il arasında yer alamaması da bunu doğrulamaktadır.

Bunun en önemli nedeni, Samsun’un tam anlamıyla cadde ve sokak fakiri olmasıdır. Üstüne üstlük yollar bakım açısında da feci durumdadır. Yol fakirliğine rağmen, işlerliği olan önemli bazı caddelerinde anlaşılamaz ve kabul edilemez gerekçelerle iptal edilmesi de işin tuzu, biberi olmuştur. Yanlış ve eksikleri söylerken haksızlık yapmamak adına, kent içi trafiğe olumlu katkısı olacak 3. Bulvarın büyük bir bölümünün bitirilmiş olmasını, tartışmalı da olsa Canik’te çevre yolunun devamında yapılmakta olan katlı yol ve kavşak düzenlemesinin trafik akışına olumlu katkılar yapacağını da belirtmek gerekir.
 
Bu iki örnek dışında ise, Samsun’un Cadde ve Sokakları adına söylenebilecek çok sayıda yanlış uygulamalar yapılmaktadır. Samsun’da özellikle merkez ilçe konumunda olan İlkadım bölgesinde ki trafik akışını ağlayan ana arterler doğu-batı aksında Cumhuriyet, Gazi, İstiklal Caddeleri ve en yukarıda da 100. Yıl Bulvarı ile bunları dikey olarak kesen arterler ise, 19 Mayıs Bulvarı, Lise Caddesi ve Muhittin Özkefeli ve devamı olan Mevlana Caddesi’dir.  Bunlara Batı Doğu aksında Atakum ile Canik ve daha ötesine transit bağlantıyı sağlayan Atatürk Bulvarı’nı eklesek dahi, bu caddelerin Samsun şehir içi ulaşım sorununu çözdüğünü söylemeye imkân yoktur.

Bunlardan Atatürk ve 100. Yıl Bulvarı hariç diğerleri çok dar ve tek yönlü görev yapabilmektedir. Cumhuriyet ve İstiklal Caddeleri’nin birer tarafı paralı park olarak kullanıldığı için her iki cadde de trafik akışı tek şeritte zar zor yapılabilmektedir. Kentin tam ortasında geçen en önemli caddelerden birisi olan Gazi Caddesi son on yılda adeta körleştirilmiş ve bu Cadde önce 19 Mayıs Bulvarı üzerine yapılan son derece gereksiz ve abartılı bir alt geçitle devamı olan Mecidiye Caddesi’nden kopartılmıştır. Sonra da bu yetmemiş gibi bu kez de eski Sigara Fabrikası yerine yapılan Bulvar AVM’ye destek uğruna önünden geçen bölümü kapatılarak AVM’ye katılmış ve Gazi Caddesi’nin Cumhuriyet Meydanına çıkışı da kapatılmıştır. Son bölümünü de AVM’ye kaptıran Gazi Caddesi’nin Cumhuriyet meydanına çıkışını sağlamak üzere Osmaniye Caddesi üzerinden Cumhuriyet Caddesi’ne dönüş verilmiştir. Bu zorlama çözüm ile Cumhuriyet Caddesi’nin Cumhuriyet Meydanı ile Osmaniye Caddesi arası zorunlu olarak gidiş-geliş olarak çift yönlü yapılmıştır.

Oysa bu cadde zaten tek yönlü trafiği zor kaldırıyordu. Üstüne üstlük bu Cumhuriyet Caddesi’nin bu bölümünün sağ tarafında Orduevi ve Amisos Otel ile 3-4 tane büyük restoran ile iki de banka şubesi gibi müşteri araçlarının yoğun park yaptığı önemli yerler bulunmaktadır. Cumhuriyet Caddesinin bu bölümünün çift yönlü trafiğe açılması ve sağ tarafına tüm gün araçların park etmesi nedeni ile Cumhuriyet Meydanı’ndan gelen araçlar ancak birbirine sürtünerek geçebilmek zorunda bırakılmıştır. Cumhuriyet Meydanı’nda ki şehirlerarası otobüs terminallerinden otogar’a yolcu taşıyan servis minibüslerinin de bu kavşakta park ettiğini de gözlerinizin önüne getirirseniz, bu bölgede yaşanan trafik işkencesini çok daha iyi anlarsınız.

Trafiğe kapatılan bir başka cadde ise Samsun’un en eski ana caddesi olan Necipbey Caddesidir. ( Büyükşehir Belediyesi’nden Hançerli yönüne giden cadde). Bu caddenin de Atatürk Bulvarı’na çıkışı garip bir plan değişikliği ile yolun bir bölümünü yapılaşmaya açmak için kapatılmıştır. Yol fakiri bir kentin çok da anlaşılır nedenleri olmadan bazı caddelerini trafiğe kapatılması, çağdaşlaşma ilkesi ile nasıl bağdaşır anlamak mümkün değildir.

Doğu-Batı aksında ki dört ana caddeye dikey bağlantıları sağlayan 19 Mayıs Bulvarı ve Lise Caddesi’nin Cumhuriyet, Gazi ve İstiklal Caddeleri ile 100.yıl Bulvarına çıkış kavşaklarında ki tıkanıklarla yaşanan kördüğümler araç kullananlara soğuk terler döktürmektedir. 100.Yıl Bulvarı ile 19 Mayıs Bulvarı’nın bağlandığı noktada yapılan bir başka örneği bulunamayacak garip kavşak düzenlemesi ile günün belli saatlerinde 19 Mayıs Bulvarı’da Cumhuriyet Meydanı’ndan itibaren kilitlenmektedir. Benzeri bir tıkanıklık da okulların giriş ve çıkış saatlerinde ki servisler nedeniyle sabah ve akşam saatlerinde Lise Caddesi’n de yaşanmaktadır. Bu caddede ki tıkanıklığın en büyük nedeni de, Lise Caddesi’nin orta refüjle çift yönlü trafiğe açılmasıdır. Orta refüj yokken araçlar sağa sola kayarak trafik akışını sağlıyordu. Bu caddenin ambulans yolu olduğu da ayrıca dikkate alınmalıdır.

Gazi Caddesi’nin Osmaniye Caddesi ile kesiştiği kavşaktan sonrası kapatıldığı için Gazi Caddesi’nin devamı zorunlu olarak sağa ve sola yönlendirilmiştir. Sola doğru Osmaniye Caddesine yönlendirilen çıkış ise yoğun trafik nedeniyle İstiklal Caddesi ile kesiştiği noktada tıkanmaya başlamıştır.  Böylesine yoğun bir trafik işkencesinin yaşandığı ve yetkililerinin ise toplumu hiçe saydığı bir kent var mıdır? Merak ediyorum. Samsun olarak bir başka ayıbımız da, kentin merkezinde ki ana cadde ve sokaklarda ki giderilemeyen kaldırım rezaletidir. Mahalle aralarında ki sokakları ve kaldırımlara değinmiyorum dahi. Örneğin, 19 Mayıs Bulvarın da Öğretmenevi önünden Cumhuriyet Meydanı’na doğru ayak bileğinizi burkmadan inebilmek beceri işidir. Hele de hava yağmurlu ise kırık ve oynak kaldırım taşlarına bastığınızda altından fışkıran çamurlu sularla sadece kendi etek veya pantolonunuzu değil, yanınızdan geçenlere de çamur banyosu yaptırmanız kaçınılmazdır.

Sürekli yamanan veya bozulanın üzerine kat kat dökülen asfaltlar nedeniyle çukurda kalan mazgal kapaklarının yarattığı riskler ve çirkinliklere de hemen hemen her ana cadde de rastlamak mümkündür. Bu kenti yöneten belediye başkanları ve bu belediyelerin ilgili birim yöneticileri nasıl görmezler? Veya görüyorlarsa neden ilgisiz kalırlar? Bilemiyorum. Üzülerek söylemek gerekirse, bu sorunun tek nedeni vardır. O da, bu kenti yönetenlerin toplumu hiçe sayması ve bu konuda ki sivil toplum kuruluşlarının uyarılarına duyarsız kalması, hatta onları muhatap alma sorumluluğunu dahi taşımamalarıdır. Tüm bunların olduğu ve süregittiği bir kentte, hiç kimse Samsun’un çağ atladığını söyleyemez. Samsunlular adına lütfen bu duyarsızlığı son verin diye ilgililere bir kez daha sesleniyorum...

/Sadi SUBAŞI
18 Mart 2013

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder