3 Aralık 2012 Pazartesi

Özelleştirilen Telekom Ve Yedaş’tan Garip Uygulamaları..

Özelleştirme sonrası hizmet vermekte olan çok önemli iki kurum ile ilgili sorunlar yaşadım. Çok kişinin başına gelen ve herkesin başına da gelebilecek bu garip uygulamaları sizlerle paylaşmak istiyorum. İlki özelleştirilen TELEKOM ile diğeri de TEDAŞ (YEDAŞ) ile ilgili. Bakın neler olabiliyor; Bundan bir ay kadar önce Telekom başlıklı zarf içinde adi postayla gönderilmiş iki ayrı yazı aldım. Yazıların içeriği aynı olup, birisi bir telefon numarası diğeri ise bir internet hattı ile ilgili olarak geçmişte ortağı olduğum bir şirketin borcunun olduğu ve ödenmediği takdirde icra işleminin başlatılacağı ile ilgiliydi. Okuyunca şaşkına döndüm

Borcun 14 yıl önce tasfiye edilmiş benim de ortaklarından birisi olduğum bir anonim şirkete ait olduğu belirtiliyordu ama yazıda sözü edilen şirketin limitet şirket olduğu belirtiliyordu. Bize ait anonim şirket 14 yıl önce her türlü yasal işlemleri tamamlanarak pürüzsüz olarak tasfiye edilmişti. Belirtilen telefon numarasını hatırlamıyordum dahi.

Sanıyorum o zamanlar henüz internet kullanımı yaygınlaşmamıştı ve bizim şirketin de internet hattı yoktu. Kaldı ki, aradan on dört yıl geçmiş ve beş ortağından üçü vefat etmiş, resmi olarak da tasfiye edilmiş bir şirketin o zaman ki bir ortağına bu ihbarnameler gönderilmişti. Görüştüğüm herkes “Taahhütlü posta ile gelmemiş yazıyı dikkate alma” diye uyardı ama ben tertemiz tasfiye ettiğimiz şirketten dolayı zan altında kalmamamız adına, Telekom’u ciddiye alarak konuyu Telekom’un “Hukuk servisine” sordum. Yetkili bir kişiye ulaşamadığım için muhasebecimizin verdiği bilgiler doğrultusunda noter aracılığı ile bu borçların bizim anonim şirketle ilgisi olamayacağını bildirdim. Hatadan geri dönüleceğini sanmştım. Yanılmışım. Onbeş gün sonra, bu kez zarfsız olarak açık broşür halinde yine adi postayla iki yazı daha geldi.

İçeriği; “Ödemezseniz faizi ile birlikte şu kadar para için icra başlatılacağını, ancak “Şu kadarını öderseniz dosyayı kapatırız” anlamında bir pazarlık yazısıydı. Biraz araştırınca, bu tür yazılardan çevremde ki bazı kişilere de gönderildiğini ve bazılarının da uğraşmamak adına paraları ödediklerini öğrendim. Sanıyorum, PTT’nin telefon bölümünün özeleştirilmesinden önce tahsil edemediği ve zaman aşımına uğramış alacaklar, telefon işletmesini özelleştirmeden satın alan Telekom tarafından takibe alınmıştı. Son yazıda verilen telefon numarasını arayarak sorumlu hukukçuyu istedim. Ancak yine ulaşamadım. Bir söylentiye göre, bu hesaplar özel bir hukuk firmasına ihale edilmiş ve bu büro da paraların peşine düşmüştü. Baktım olacak gibi değil. Telekom İl Müdürünü arayarak konuyu özetledim. Bana Telekom Hukuk servisi yetkilisinin telefon numaralarını vererek onunla görüşmemi önerdi.

Telekom Hukuk Servisi Başkanı avukatı arayarak Telekom başlıklı bu yazıların Telekom ile ilgisi olup olmadığını sordum. Korkum, bu olayın yeni bir dolandırıcılık olup olmadığıydı. Sonuçta, yazıların Telekom’un bilgisi dâhilinde olduğunu öğrendim.  Bu arada hukuk servisi başkanı olan avukat Ticaret ve Sanayi Odası’ndan aldığım ve adı geçen şirketin tasfiye edildiğini gösteren evraklarını alarak konu ile ilgileneceklerini söylediler. Konunun detayını öğrenince, bu konuyu gazetede ki köşem de siz okurlarımla paylaşmaya karar verdim. Amacım kendi sorunumu çözmekten çok, bu tür yazılarla karşılaşacakları uyarmaktı.

Türkiye için çok önemli bir kurumun başlıklı kâğıtları ile seçilen, “yakalarsam alırım” mantığı ile zaman aşımına uğramış, doğru olduğu tartışılır bilgilere dayanarak, yapılan bu uygulama hem düşündürücü, hem de son derece güven sarsıcıdır.. Bu tür yazılardan gelecek olanlara önerim, taahhütsüz posta ile gelecek bu yazıları ciddiye almamalarıdır.

Garip Bir Uygulama Da Yedaş’tan.
Biliyorsunuz “YEDAŞ”, özelleştirilen Samsun Elektirik Dağıtım işletmesinin yeni adı. İki üç aydır elektrik faturamın iki-ikibuçuk katı gelmeye başlaması üzerine YEDAŞ’A başvurdum. Elektriğe zam yapılmıştı ama yüksek artışın zamma bağlanması imkânsızdı. Sayacı kontrol ettiler. Arızalı denilerek değiştirildi ve yerine yeni tip elektronik sayaç takıldı. Fazla ödediklerim ne olacak dediğimde, “Geriye doğru hesaplanarak fazla alınanlar gelecek ay faturasından düşülecek” dendi.

Sökme-takma işçiliği dâhil piyasanın üzerinde bir fiyattan sayaç parasını da ödedim. Ancak bir sonraki faturada yüksek gelince, konuyu görüştüğüm elektirik mühendisi olan kuzenimin, “Bu faturada bir gariplik var, sen gündüz sürekli motor falan mı çalıştırıyorsun? Gündüz tüketimin çok yüksek, bunu araştır” Demesi üzerine ısrarlı olarak YEDAŞ’TAN işin aslını öğrenmek istedim.    Araştırınca, değişen yeni uygulamaya göre eski klasik sistemin dışında bir de üç zamanlı tarifenin olduğunu ve abonelerin isteği ve onayı ile bu tarifenin uygulanabildiğini öğrendim. Benim de tüketimi gün içine dağıtan sistem olarak tanımlanan “Üç zamanlı tarifeyi” onayladığım söylendi. Oysa böyle bir sistemi hiç duymamıştım ve onay verdiğimi de hatırlamıyordum.

Nasıl olduğunu çok da anlayamadığım bu sistemde, günün belli saatlerinde çok yüksek elektrik kullananlar için avantaj sağlanıyormuş. Bu sistemde abonelerin tüketimini güne yaymanın amaçlandığı ve bu sistemin benim gibi günlük ihtiyacı için elektrik tüketen normal aboneler için uygun olmadığı ve yüksek faturalar gelebileceğini öğrendim. Kısacası, evsel ihtiyaçları için elektrik tüketen aileler için uygun olan eski klasik sistemmiş.

Sonuçta isteğim üzerine bu ve diğer abonelerim eski klasik tarifeye dönüştürüldü. Umuyorum bundan böyle elektirik faturalarım normale dönecektir. Elektrik faturanız çok yüksek geliyorsa, elektirik makbuzunuza bakınız. Orada gece gündüz harcanan elektirik sarfı ayrı ayrı yazılıyorsa, puant uygulaması yapılıyor demektir. Bu uygulama modelini sorgulayınız.  İşin özeti, çok tartışılan özelleştirmelerin vatandaşa nasıl olumsuz yansıdığının ve kurumların nasıl güven yitirdiğinin iki örneğini sizlerle paylaştım. Umuyorum bu yanlışlara son verilir.

/Sadi SUBAŞI
03 Aralık 2012

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder