Geçen hafta bir vesile ile İstanbul’a seyahatim
oldu. İstanbul’da gideceğimiz yere şehir içi ulaşımın bel kemiğinden birisi
olan otobüsle gittik. Burada dikkatimi çeken iki şey oldu.
Birinci olay, otobüs şoförünün yolculara olan tavır
ve davranışı idi. Yolcunun birisi otobüse bindi. İstanbul’un yabancısı olduğunu
belirterek otobüs için bileti olmadığını ve parası mukabilinde otobüse binip
binemeyeceğini sordu. Otobüs şoförü de “ aşağıda bilet satılıyor kardeşim. Git
oradan al.” şeklinde cevap verdi. Memnun müşteri memnuniyetini ortalama 4
kişiye anlatırken memnun olmayan müşteri ortalama 14 kişiye anlatıyor.
Şehrimize ilk gelen veya sürekli olarak burada yaşayan vatandaşa böyle
davranmak, insanlar üzerinde negatif etkilerde bulunur ve insanlar da bu
deneyimlerini gerek sosyal medyada gerekse dostları ve arkadaşları ile paylaşır.
Otobüs şoförleri için geçerli olan bu durum taksi ve minibüs şoförleri için
hatta zabıtalar için de geçerli.
İster şehir olsun ister normal marka olsun insanlar
için ilk izlenim çok önemli. Unutmamak gerekir ki bir filme gittiğinizde filmin
en çok hafızada kalan karesi ilk ve son sahnesidir. Dolayısı ile otobüs,
minibüs ve taksi şoförleri gibi şehirde insanlarla ilk ve en çok karşı karşıya
gelen meslek gruplarının vatandaşa/turiste davranış şekli şehirlerin imajı
açısından çok önemli bir husustur. Saydığım meslek gruplarının bu bilince sahip
olması gerekir. Turizmin “bacasız sanayi” olarak adlandırıldığını ve
ülkelerin/şehirlerin ekonomilerinde ciddi paya sahip olan bir sektör olduğunu
unutmamak gerekir.
Otobüste karşılaştığımız ikinci husus ise otobüste
kullanılan bir uygulama idi. Otobüse dijital bir ekran yerleştirilmiş. Bu
ekranda tıpkı tramvaydaki gibi bir ses bir sonraki durak Fındıkzade (Samsun
versiyonu herhangi bir durak ismi) diyor idi. Üstelik aynı anons bir de
İngilizce olarak tekrarlanıyor idi. Bu başta görme engelli vatandaşlar olmak
üzere birçok insan için faydalı bir uygulama. Gideceği yeri bilemeyen insanlar
için de faydalı bir iş olmuş. Anonsun bir de İngilizce olması otobüs
hizmetinden yararlanan yabancı turistler için de faydalı bir uygulama.
Samsun’da İngilizcenin yanı sıra Rusça da eklenebilir.
Otobüsteki ekranda İstanbul’la ilgili gezilecek
yerler de görüntü olarak sürekli akıyordu. Otobüste insanların ilgisini çekecek
ve aynı zamanda bilgilenmelerini sağlayacak güzel bir çalışma olmuş. Samsun’un
da güzelliklerini ilk önce kentte yaşayan insanların fark etmesi ve bilmesi
lazım ki söz konusu insanlar farklı şehirlere gittiklerinde Samsun’un
güzelliklerini gittikleri yörelerdeki insanlarla paylaşsınlar. Dünyadaki en
etkili reklam mecrası ağızdan ağza reklam olduğu gerçeğini hatırladığımızda
yapılacak olan etki oldukça önemli olacaktır. Otobüslerin rotalarının çok uzun
olduğu da gözönüne alınırsa bu hizmetten çok sayıda insanın faydalanması
açısından da önemli bir unsur.
02.07.2013
/Yetkin BULUT
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder