19 Mayıs 2012 Cumartesi

Samsun 19 Mayıs'ına Sahip Çıkmalı, Çünkü;

Türkiye'de acaba kaç ilde 19 Mayıs Gençlik ve Spor Bayramı Samsun'daki kadar gündemde olabilir diye düşünüyorum bazen.. Dün bir arkadaşım bir soru sordu: 19 Mayıs 1919'da ne olmuştur dedi. Ben de bildik yanıtı verdim. "Atatürk Samsun'a çıktı" dedim. Sonra aynı soruyu bilememişim gibi bir tavırla bir başka arkadaşıma sordu. 'Ben o sırada acaba neyi yanlış söyledim diye düşünürken, diğer arkadaş ta aynı şekilde yanıt verdi. O sırada, büroda bulunan bir misafirimiz de 'Samsun'da 19 Mayıs denilince, üzerine başka bir olay düşünemiyorum" dedi. Evet haklıydı ne olabilirdi ki..  'Yanıtı ilginçti, soruyu soran arkadaşın'... Mustafa Kemal Paşa Samsun'a çıktı. Atatürk değil.

Onu Türk ulusunun önderi ve Atatürk yapan sürecin ilk adımı Samsun'dur diye, sorduğu sorunun 'çok ince ayrıntısını' verdi. Haklıydı.. Atatürk, Samsun'a ilkadımını attığında 'Henüz Atatürk' değildi. Kurtuluş mücadelesini başlatarak dalga dalga 'Bu milletin Ata'sı olmayı başardı. Sonra yeni bir misafirim geldi. Diş hekimi Aybars Turan. Fethiye'ye yerleşmişti. Ama 19 Mayıs'ı Samsun'da kutlamak istemiş.. Yüreğinin çektiği yere gelmiş, 19 Mayıs kentine. Biraz sohbet ettik, sonra çelenk koyma törenine gitmek için ayrıldı.

Dün bir çok misafirimiz oldu ve ben de zaman bulup, ziyaret gerçekleştirdim dışarıda.. Nereye gitsek 19 Mayıs Bayramı ile ilgili bir sohbet açıldı..  O sırada 'gökyüzü Anadolu kartallarının gösterilerine tanık oluyordu. Türk yıldızları öyle bir gösteri yapıyordu ki; tüylerimiz diken diken oldu. Gittiğimiz bir yerde, 'Statta kutlama var mı diye soruldu' Var dedim. Gidelim o zaman, yarın çoluk çocuk dediler.

Samsunlu buna alışık. 19 Mayıs kentinin bir yaşayanı olmanın özelliğini biliyor. O gün onun gurur günü.. Güzel ülkemin hemen hemen her ilinin bir özel günü ve hikayesi vardır ama Samsun için 19 Mayıs bir kurtuluş destanının başlangıcıdır.. Farklıdır yani. Bir ulusun küllerinden yeniden doğuşunun ilk kıvılcımıdır.. Mustafa Kemal'i, Atatürk yapan bir mücadelenin, bir omurgalı duruşun 'yol haritasıdır'.. O nedenle, hangi ilde nasıl kutlanırsa kutlansın.. Hangi ilde, kaç gün süreyle bayram yapılırsa yapılsın..  Samsun'da başkadır o havayı teneffüs etmek. Onurdur bu kentte, o günü tekrar yaşamak.

Öyle bir limandır ki; Mustafa Kemal'in ilk adımını attığı Tütün İskelesi, 'görenlerin gözlerini yaşartacak kadar' görkemli, bugünkü kadar yeni, canlı, geçmişi günümüze taşıyacak kadar 'destansı'..
19 Mayıs İlçesi'yle, 19 Statı'yla, Ondokuzmayıs Üniversitesiyle, 19 Mayıs lisesi'yle, 19 Mayıs Halk Kütüphanesi'yle, 19 Mayıs Mahallesi'yle ve İlkadım İlçesi'yle iliklerine, dokularına kadar "19 Mayıs'ı sahiplenmiş bir kenttir' Samsun.. Ve adına yakıştığı, tarihiyle örtüştüğü gibi yaşamalı... Amazon, sülün ve aslan heykelleriyle ‘anılmak istense de’, bu kent 19 Mayıs 1919’da başlayan destanın yazıldığı Samsun’dur..  Türk ulusunun Kurtuluş mücadelesinin İlkadım kentidir..

19.05.2012
/A.YENER CABBAR

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder