10 Mayıs 2016 Salı

Mera Ve Lojistik Köy Üzerine -5

Tekkeköy’deki mera’nın Lojistik Köye dönüştürülmesi sürecinde kurulan şirket Sayın Başkanın sözleri ile : ‘’Biz buranın yüzde 25 ortağıyız, Diğer ortaklar ise, yüzde 10 Organize Sanayi Bölgesi, Yüzde 15 Ticaret Borsası, Yüzde 40 Büyükşehir Belediyesi ve Yüzde 10’da Tekkeköy Belediyesi’nindir.’’ Demek ki ilgili kurumların Halkı ve Samsun kamuoyunu bilgilendirme gerekliliği vardır. Bu yerine getirilmelidir ki, insanların yanlış şeyler söyleyip durmasın.’’ Diye yazmıştık.
  
Tekkeköy Belediye Başkanından bu konuda bir açıklama geldi. Özetle:

*Samsun Ticaret ve Sanayi Odası Başkanın söylediği sözlere imza atarım.
*Mera alanını sahiplenenler şov yapıyor.
*Tüm Türkiye’nin Tekkeköy’de mera alanının Lojistik köye dönüştürülmesi projesini sahiplenmesi gerekir.

Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın "Tarım, hayvancılık ve bu üretim dallarında çalışanların korunması" başlıklı 45. maddesi ile devlete tarım arazileri ile çayır ve meraların amaç dışı kullanılmasını ve tahribini önlemek görevi verilmiştir. Anayasa'nın bu hükmüne uygun olarak da 1998 yılında Mera Kanunu yürürlüğe girmiştir. Mera Kanunu'nun 14. maddesinde "tahsis amacı değiştirilmedikçe mera, yaylak ve kışlaktan bu kanunda gösterilenden başka şekilde yararlanılamayacağı" belirtilmiştir.

Tahsis amacı değişikliğinin ise sadece maden ve petrol arama ve işletme faaliyeti ile turizm yatırımları için zaruri olan; kamu yatırımları yapılması için gerekli bulunan; imar planlarının hazırlanması, toprak muhafazası, gen kaynaklarının korunması, milli park ve muhafaza ormanı kurulması, doğal, tarihi ve kültürel varlıkların korunması, sel kontrolü, akarsular ve kaynakların düzenlenmesi için ihtiyaç duyulan yerlerde yapılabileceği hüküm altına alınmıştır.

Kanunun "Mera, Yaylak ve Kışlakların Korunması" başlıklı 19. maddesi ve "Yükümlülükleri Yerine Getirmeyenler" başlıklı 27. maddesi ile gereği yapılacağı yerde, sağlanan imtiyazla düzen tanımazlara af getirilerek kaçak yapılar yasallaştırılmıştır.

Tahsis amacı değişikliği daha önce ilgili bakanlığın Tarım ve Köy işleri Bakanlığı'na talebi, Maliye Bakanlığı'nın ve valiliğin uygun görüşü üzerine Tarım ve Köy işleri Bakanlığı tarafından yapılabilirken, yapılan değişiklikle ilgili müdürlüğün talebi, mera komisyonunun ve defterdarlığın uygun görüşü üzerine valilikçe tahsis amacı değiştirilebileceği hükmü konmuştur. Konu daha bir baskıya açık hale getirilmiştir.

Kanunda 2007 yılında yapılan değişiklikle meralar için sağlanan imtiyazlara "yaylak ve kışlaklar" da dahil edilerek imtiyaz alanı genişletilmeye devam edilmiştir.

Kanunda 2008 yılında yapılan değişiklikle de tahsis amacı değişikliği imtiyazı içerisine elektrik faaliyetleri ile jeotermal kaynaklı teknolojik seralar için ihtiyaç duyulan mera, yaylak ve kışlak arazileri de dâhil edilmiştir. Mera alanları üzerindeki baskı sadece bu değişikliklerle sınırlı değildir. AKP hükümetinin 2011 yılında çıkardığı 648 sayılı kanun ile:  

Buna göre köylerde inşa edilecek yapılarla ilgili olarak daha önce sadece köy nüfusuna kayıtlı ve köyde sürekli oturanlar için geçerli olan "yapı ruhsatı aranmamasına" yönelik istisna, herkesi kapsayacak şekilde genişletilmiştir. Ayrıca, geçici yerleşme yeri olarak uygun görülen mera, yaylak ve kışlakların ot bedeli alınmaksızın tahsis amacının değiştirilebileceği, bu alanların talep sahiplerine 29 yıla kadar tahsis edilebileceği hükmü getirilmiştir.

Meralarımızın imara açılmaya değil, ıslah edilerek otlatma kapasitelerinin artırılmasına ihtiyacı vardır.

/Cem ŞAHAN
10.05.2016

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder