29 Nisan 2016 Cuma

Sağlıkta Reklâm

Şehrin her yanında Arapça/Türkçe hekim tanıtım ve sağlık reklâmları boy gösteriyor. Arapça bilen hekim ihtiyacı, kentin sağlık sisteminin bir gerçeği.  Ama bu reklâmları hekim fotoğrafları kullanılarak şehrin sokaklarını süslemesi önce hukuki ve etik değil.. Her gün radyolardan ve televizyonlardan mucize ilaç, bitki reklâmları yüzümüze fırlıyor. Kansere çözüm bulan, 20 yaş gençleştiren vb… Hukuk bu konuda Sağlık erkine ve kent hekim örgütüne önemli görevler yüklüyor.  Sağlık erki ne yapıyor bilmiyorum ama Tabip Odasının bu konuda hiçbir şey yapmadığı ortada.. Bu bir anlamda görev ihmali..

Kamu kurumu niteliğinde bir meslek odasının bu konuda yapması gerekenler hukuki bağlamda belirlenmiş. Sağlık bir meta olunca, pazarlamasında da sermaye sahipleri gerekeni yapıyor. Radyo, TV, gazete reklamlarının sağlık alanında yansımaları insan hayatını tehdit eden tarzda.

Oysa bilindiği gibi “sağlık hizmetleri” alanı, tanıtıma önemli sınırlamalar getirilen, reklamınsa bütünüyle yasaklandığı bir alandır. Getirilen bu sınırlamaların amacı, insan sağlığı ve bu kapsamda insan haklarını korumak, insanların kâr, rekabet ve benzeri amaçlardan kaynaklanan eylemlerden zarar görmelerini engellemektir.

Sağlık hizmetlerinin hızla tahrip edildiği ve ticari bir alana dönüştürülmeye çalışıldığı ortamda, bunun bir aracı olarak kullanılan reklamın her ne suretle olursa olsun yapılmasını önlemek, tabip odalarımızın 6023 sayılı Yasa’da özel olarak da belirtilen önemli görevlerindendir. Türk  Tabipleri  Birliği  en  son  olarak  Yerel  Tabip  Odalarına:

*Reklam ve haksız rekabet oluşturan türden içerikleri barındıran site sahibi hekimler ile sağlık kuruluşlarının sorumlu hekimleri hakkında disiplin işlemlerinin yapılması,

*Ayrıca hekim ve sağlık kuruluşlarına aracılık yapan internet siteleri hakkında,

*Cumhuriyet Başsavcılılarının yanı sıra

*6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 63 ve 84. maddelerine dayanılarak hazırlanmış olan Reklam Kurulu Yönetmeliği uyarınca işlem yapmaya yetkili olan, üyeleri arasında Türk Tabipleri Birliği’nin temsilcisi de bulunan Reklam Kurulu nezdinde girişimlerde bulunulması,

Aynı şekilde tanıtım kurallarına aykırı hekim ve sağlık kuruluşu yayınları hakkında da yapılan bilgilendirmeye ve incelemeye başlanmış olmasına karşın reklam faaliyetlerine devam etmeleri durumunda Reklam Kurulu nezdinde girişimlerde bulunulması, tarzında  bir  uyarıda bulunmuştu.
***

İnsanın en temel haklarından biri olan sağlık hakkı ve sağlıklı yaşama ihtiyacının istismar edilmesi ve sınırsız kazanç isteklerine alet edilmesi kabul edilebilir bir  yaklaşım değildir.

Sağlıkta reklama getirilen eleştiriler şüphesiz dikkate alınmalıdır. Dolayısıyla sağlık hizmetlerinde reklam uygulamaları titizlikle kullanılması gereken bir konudur.

/Cem ŞAHAN
29.04.2016

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder