15 Ağustos 2012 Çarşamba

Sel Felaketinin Arkasındaki Gerçekler…

Samsun ve İlçelerinde bildim bileli, kuvveli bir yağmur yağsa zemin katları su basar, aileler ve esnaf her defasında perişan olurlar. Sokaklar bataklık halini alır ve her defasında yetkililer gelir, zarar gören Samsun’lulara gerekenlerin yapılacağını söylerler.  Ne yapalım bu bir afat derler. Bu kısır döngü yıllardır sürer gider.

Samsundaki dört alt belediyenin alt yapısına yetişemeyen Büyükşehir belediyesinin, Bütün şehir belediyesi olduğu taktirde, Vezirköprünün alt yapısına, Ayvacık’ın, Bafra’nın altyapısına nasıl yetişeceğini anlamaya çalışıyorum. Yerel yaşamın düzenlenmesine büyük darbe olacağını gördüğümüz, Bütünşehir belediyesi düzenlemesinin yeniden gözden geçirilmesi gereği ortaya çıkmıştır.

Samsun’da yaşanan sel felaketi konusunda doğru bilgiye ulaşmak, bu sel felaketinin gerçek yüzünü Samsun’lular ile paylaşabilmek için, Samsun TMMOB Mimar Odası Başkanı Sayın Selami Özçelik ile görüşmenin doğru olacağını düşündüm.  Neler yapılması gerektiğini ona sordum. Selami Bey, yağışlar ile meydana gelen yağmur sularının, dere yataklarına yapılan yanlış müdahaleler ile oluşan engellerden dolayı denize ulaşamadığını, bu suların buralarda birikerek sel haline geldiğini, biriken bu suların taşarak can ve mal kaybına sebep olduğunu uzun uzun anlattı.

Ata kum’da da; durumun farklı olmadığını,
 1. Dere yataklarının daraltıldığını,
 2. Bazı derelerin üzerlerinin kapatılarak, yol ve cadde yapıldığını,
 3. Kapatılan bu dere yataklarının hemen yanlarının yapılaşmaya açıldığını,
 4. Üzerleri kapatılan derelerin ağızlarının, kesitleri yetersiz olduğu için sel sularının denize ulaşmasına engel olduğunu ve sele neden olduğunu,

 5. Yeni yapılan Cağaloğlu caddesinde, derelere konulan büzlerin, dar olduğunu bu nedenle sel sularının denize ulaşmasına engel olduğunu,

 6. Buralardaki büzlerin kaldırılarak, yeterli büyüklükte menfez veya Köprü yapılması gerektiğini,
 7. Hafif Raylı sisteminde yapımı sırasında, yüzeydeki yağmur sularının ve derelerde oluşacak selin hiç hesaba katılmadan yapıldığını,

 8. Raylı sistemin iki tarafına yapılan duvarlar nedeni ile geçişi engellenen suların, oralarda birikerek, dikey yolların raylı sistemle kesiştiği bölümlere yöneldiğini, bununda ilk etapta raylı sistemin yolunu kapattığını,

 9. Samsun-Sinop karayolunun da, menfezlerinin küçük olduğunu ve denize gitmesi gereken yağmur sularının önünde, bu yolunda set oluşturduğunu,

10.Yetkililerin yukarıdaki eksikliklerden hiç ders almadığı anlaşılmaktadır.Atakent’teki Sahil yolu yapımında da aynı hataların yapılmasının bunu gösterdiğini anlattı..

Atakum Belediye Başkanı Sayın Metin Burma’nın geçen akşam AKS TV’de yaptığı açıklamaları büyük bir dikkatle izledim. Sayın Burma’nın anlattıkları ile TMMOB Samsun Mimarlar Odası Başkanının anlattıkları birbiri ile örtüşmektedir.  Ayrıca Sayın Burma bu konuda, ilgililere önceden uyarılarda bulunduğunun da altını çizerek ifade etmektedir. Ne diyelim?  Atakum Belediye Başkanı Metin Burma’nın uyarılarını dikkate almazsanız, TMMOB Mimarlar Odasının, aynı doğrultudaki açıklamalarını görmezden gelirseniz, sizler bu felakete davetiye çıkartmışsınız demektir.

Bu uyarıları dinlemeyen yöneticilerin neden dinlemediklerini ve uyarılara kulak asmadıklarını anlamıyorum. Bu yaşananlar, Samsunluların yerel yöneticilerini seçerken daha dikkatli olmaları gerektiğini ortaya koymaktadır. Uyarılara kulak asmayanların, halktan okkalı bir tokat yemedikleri de belli oluyor.  Bizler uyarılarımızı yapalım gerisi yetkililerin bileceği iş…

/Tekin AKIN
15 Ağustos 2012

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder