30 Haziran 2012 Cumartesi

Hürkuşta Samsun İmzası

6 Ocak 1896’da İstanbul’da doğdu Vecihi Hürkuş, Yeşilköy’deki Tayyare Mektebi’nden pilot astsubay olarak mezun oldu. 1917 senesinde Kafkas Cephesi’nde 7. Tayyare Bölüğü’nde görev yapmaktayken bir Rus uçağını düşürdü. Kafkas Cephesi’nde Rus tayyaresi düşüren ilk pilot olarak tarihe geçti. Aynı cephede bir başka çatışmada isabet aldı ve uçağı indirmeyi başardı. Esir düşmeden önce düşman eline geçmesin diye de uçağını yaktı.

Ruslar esir aldıkları Vecihi Beyi Hazar Denizi’ndeki Nargin Adası’na hapsetti. (Sarıkamış Savaşı’nda da Ruslara esir düşüp, binlercesi öldürülen Türklerin tutulduğu suyu az, yılanı bol ada) Ancak Vecihi Bey, Azerbaycan Türklerinin de yardımıyla adadan Bakü’ye yüzmeyi başararak kaçtı ve yürüyerek Erzurum’a ulaşmayı başardı. 1918’de 9’uncu Harp Tayyare Bölüğü’nde görev aldı. Burada görevliyken bir av uçağı tasarladı fakat projesi Mondros Ateşkes Antlaşması’nın imzalanmasıyla yarım kaldı.
Kurtuluş Savaşı’na katılan Hürkuş, 1 Yunan uçağını indirdi. Kurtuluş Savaşı’nın ilk ve son uçuşunu yaptı. İzmir (Gaziemir- Seydiköy) hava meydanına ilk giren ve işgal eden kişi oldu. Hürkuş’a kırmızı şeritli İstiklal Madalyası ve TBMM tarafından 3 takdirname verildi. 3 takdirname verilen tek kişi oldu.

Savaştan sonra İzmir’de yeni tayyarecileri eğitmeye başladı. İzmir Seydiköy Hava Mektebi’nde (Bugünkü Gaziemir Hava Teknik Okullar Komutanlığı) uçak yapımı projesine devam etti. 1924’te ganimet olarak Yunanlılardan alınan tayyarenin motorlardan yararlanıp, ilk Türk uçağını imal etti. 28 Ocak 1925’te “VECİHİ K-VI” adını verdiği uçağını uçurdu. İzin verecek merci olmadığı için izinsiz havalanan Hürkuş, bu yüzden cezalandırıldı. Daha sonra askeri havacılıktan ayrılarak uçak tasarımı ve yapımı çalışmalarına devam etti.

1930’da ilk Türk sivil uçağını inşa etti. 1931’de Çekoslovakya’da, başköşesinde “Yaşasın Türk Tayyareciliği” yazılı bir pankartla onurlandırıldı ve Türkiye’den de uçuş müsaadesi aldı. 1930’larda ilk Türk Sivil Havacılık Okulu’nu (Vecihi Sivil Tayyare Mektebi 1932) açtı. 1954’te Türkiye’nin ilk sivil havayolu şirketi olan Hürkuş Havayolları'nı kurdu. 16 Temmuz 1969’da yaşamını yitirdi.

Kısaca sizlerle hayat hikâyesini paylaştığım Cumhuriyetimizin demir kanatlarından Vecihi Hürkuş’un adını verdiği “Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı (HÜRKUŞ) Geliştirme Programı” kapsamında ilk üretimi yapılan HÜRKUŞ Eğitim Uçağı’nın hangardan çıkış töreni çarşamba günü TUSAŞ’a ait 'Kazan Tesisleri'nde gerçekleştirildi.

TUSAŞ tesislerinde üretilen eğitim uçağı Hürkuş, saatte 574 kilometre maksimum seyir hızına ulaşabiliyor. Perdövites hızı (İniş konfigürasyonu) 143 km/sa olan Hürkuş'un maksimum tırmanma hızı ise deniz seviyesinde 22 m/s olarak belirtiliyor. Azami servis irtifasının 10 bin 577 kilometre olduğu kaydedilen Hürkuş'un 15 bin ft'te maksimum havada kalma süresi ise 4 saat 15 dakika. Yine 15 bin ft'te 1478 km gidebilen Hürkuş, deniz seviyesinde 489 metre kalkış mesafesine sahip. Tamamı Türk mühendisler tarafından tasarlanan uçağın iniş mesafesi ise 593 metre. Hangardan çıktıktan sonra test uçuşları yapacak olan Hürkuş dünyadaki muadilleriyle rekabet edebilecek kalitede üretildi. Yetkililer, kendi sınıfının en iyisi olarak kabul ettikleri uçağın uçuş mührü alındıktan sonra başta Arap ülkeleri olmak üzere yurtdışına da satışının mümkün olduğunu söylüyor.

Yakından takip ettiğim, zaman zaman sizlerle gelişmelerini paylaştığım savunma sanayimizdeki bu güzel gelişme; şüphesiz beni çok mutlu etti. Ancak işin görünmeyen ve bilinmeyen bir yüzü var. Hürkuş eğitim uçağının ilk parçasını, talaşlı imalatının yaklaşık P’sinden fazlasını Samsun’un üreten yüzlerinden bir tanesi olan “Samsun Yurt Savunma Sanayi A.Ş.”  (Canik 55)  firması üretti. Anlayacağınız Samsun’un üreten yüzleri artık Hürkuş’la beraber gökyüzüne yükseldi. Akreditasyonu, yüksek standart ve testleri dikkate alındığında havacılık sektörüne yönelik üretim yapabilen bir üreten yüze sahip olabilmek, Samsun’un imalat sanayisi için önemli bir kazanımdır. Firma sahiplerini, mühendis ve çalışanlarını tebrik ediyorum. Hürkuş’a Samsun imzasını attıkları için. Sağlıcakla

30.06.2012
/Kadir GÜRKAN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder