3 Temmuz 2014 Perşembe

Aile İşletmeleri II

Aile işletmeleri ile ilgili olarak geçen yazımda da belirtmiştim üzerinde durulması gereken çok nokta var.
Aile işletmelerinde değinilmesi gereken en büyük handikaplardan bir tanesi aile işletmelerinin maalesef ki bütçe yapmıyor olmaları. Bütçenin olmadığı ve hatta yapılmadığı bir işletme en basit manada gelir ve giderlerini kontrol altına alamaz. Ne zaman nasıl ve kime ne kadar ödeme yapılacağını ve ne kadar gelir elde edeceğini ve sonuç olarak da ne kadar kâr ya da zarar ettiğini bilemez.

Kurumsallaşmış işletmelere baktığımızda en başta yaptıkları şeylerden bir tanesinin bütçe olduğunu görmekteyiz. Bütçenin birçok yerde tanımına rastlayabilirsiniz, ama bana göre bütçe planların rakamsallaştırılmış halidir.

İşletmenin bütçe yapmıyor olması, aslında plansız yaşadığının da göstergesi. Bu manada işletmelerin en büyük tuzaklarından bir tanesi yaşayacakları faaliyet dönemlerinin planlıyor olmamaları. Elbette yapılan planlar yüzde yüz oranda tutacak diye bir iddia yok. Zaten bunun için de esnek bütçeleme kavramı gelişmiş durumda. Yani planlanan durum ile gerçekleşen durum arasında bir farkın olması durumunda (sapmanın meydana gelmesi durumunda) ortaya çıkan sapmanın nedenleri araştırılır ve sorunun çözülmesi sağlanır. Dolayısı ile bütçeleme bu anlamda işletmeler açısından çok önemli bir enstrüman.

Bütçenin işletmelere sağladığı en büyük faydalardan bir tanesi, bütçenin kontrol aracı olarak kullanılmasıdır. Yani bütçeler sayesinde işletmeler hedeflerine ne ölçüde ulaşıp ulaşmadıklarını kontrol ederler. Dolayısı ile bütçe işletmeyi disipline eden bir unsur. Aile işletmelerinde işletme sahibinin harcamaları ile şirketin harcamaları, hep aynı yerden yapılmakta. Hukuksal açıdan bakıldığında patron ayrı bir kişi iken işletme ayrı bir kişiliktir. Bunun böyle olmasına rağmen geçmişten bugüne kadar alışılagelmiş ve kalıplaşmış yaşam biçimi ve kültüründen dolayı işletme sahipleri maalesef aynı şekilde kendi bütçeleri ile işletmenin bütçelerini tek bütçe imiş gibi kullanmaya devam ediyorlar.

Bütçenin sağlıklı bir şekilde işletilebilmesindeki en büyük parametrelerden bir tanesi işletmenin sahip olduğu insan kaynağı ve bu kaynağın kalitesi. Hemen örneklendirelim. Bundan 2 yıl kadar önce bir işletme sahibi ile sohbetimizde bana finansman giderlerinin çok yüksek olduğundan bahsetti. Bu durumu nasıl çözebileceğimizi sordu. Ben de satış ekibinin çekleri alırken bu durumu bilerek alırsa söz konusu finansman giderlerinin daha az olacağını ifade ettim. Ek olarak da bayilerine yönelik olarak satış geliştirme çabası yaparsa cari dönemde finansman ihtiyacını karşılayabileceğini ifade ettim. Kendisine şöyle bir önerim oldu. Bayilere yönelik olarak nakit satın almalarda karşılığında bazı hediyeler verirse; kısa zamanda finans ihtiyacını karşılayabileceğini ifade ettim. Aradan 1-1.5 ay geçtikten sonra kendisi ile karşılaştığımda bana önerimi uyguladığını ve finans ihtiyacının tamamını nakit olarak karşıladığını ifade etti Ayrıca satış ekibi ile de toplantı yaptığını ve çekleri de finansa en çok ihtiyacı oldukları aylara kestirdiklerini ve bu şekilde de finansman giderlerinin daha az olacağını bekledikleri ifade etti.

Planlı hareket etmek, her zaman iyidir. Alternatif planlarınız olursa oluşabilecek ani değişikliklere karşı önceden önlem alma durumunuz olur ve bir hasar alma durumu söz konusu olursa da bu en minimum düzeyde olacaktır.

/Yetkin BULUT
03.07.2014

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder