26 Mart 2012 Pazartesi

112 Acil Amacından Uzaklaşıyor Mu?

Ülkemizin en büyük sorunlarından birisi hiç kuşku yok ki, hiçbir işte doğru düzgün bir devamlılık sağlayamayışımızdır. Özellikle de, çağdaş ülke olabilmenin en büyük göstergesi olan eğitim ve sağlık konusunda yıllardır bir türlü devamlılığı olan bir sistem yerleştiremedik. Her iktidar değişikliğinde meydana gelen bu politikaların değişmesi bir yana, artık aynı hükümetler iktidardayken de kendi koydukları sistemlerin sık sık değiştirilmesi de olağan hale geldi. Bu yaz- boz anlayışının ülke ekonomisine verdiği zararlar da işin bir başka yanıdır.

Ancak, bu konuda beni şaşırtan ve de nedenini bir türlü bulamadığım bir uygulamadan söz etmek istiyorum. 44 yıllık meslek yaşamım sürecince gördüğüm şey, bir istisna dışında sağlık bakanlığı yapanların hepsinin tıp doktoru olmasıdır. Hemen hepsi de hastanelerde çalışmış ve de başhekimlik yapmışlardır. Eczacılık yaşamım sırasında doktorlarla çok yakın arkadaşlığım olmuştur. Çok sayıda da doktor dostum vardır. Birlikte olduğumuz sürece tüm hekimlerin yakındıkları genel ve mesleki sorunlara nasıl baktıklarını biliyorum. Şaşırtıcı olan, sonra ki yıllarda başhekimlik sorumluluğu aldıklarında sisteme hiçbir düzenleyici katkılarının olamayışıdır. Sağlık bakanları da işte bu hekimler arasından çıkmaktadır. Ne var ki, meslek yaşamları boyunca sorunları birebir yaşayan bu hekimler bakan olunca, geçmişte ki birikimleriyle nedendir bilinmez gördükleri yanlışları düzeltme yolunda başarılı olamıyorlar.

Bu gerçekten anlaşılması ve kabul edilebilmesi zor bir durumdur. Geçmişte de sağlık konusunda çok önemli değişimler ve uygulamalar yapıldı. Tam oturacağı sırada ya hükümetler değişti, ya da bakanlar değişti. Sistem de devamlılığı sağlayamadığımız için işlemeye başlayan sistemler tepe taklak edildi. Sağlık alanında çalışan ve bu yolda halkın hizmetine 44 yılını vermiş bir sağlık çalışanı olarak, son günlerde karşılaştığım bir sistem ve uygulama değişikliğini sizlerle paylaşmak istiyorum. Son yılların sağlık alanında en güzel işleyen ve toplumda büyük bir güven sağlayan uygulaması “112 Acil Servis’ti”. Eczaneler halkımızın başı sıkıştığında başvurduğu ilk noktadır. Eczaneler, sokak da rahatsızlananların kendilerini attığı, bir sağlık sorunu olanların yardım istedikleri yerdir. 44 yıldır eczane işleten bir eczacı olarak bunların yakından tanığıyım. Bu nedenle olsa gerek, çok yararlı bir hizmet veren 112 Acil serviste ki uygulama değişimi beni hem şaşırttı, hem de üzdü.

Oysa eczanem de son iki yılda en az 7–8 olay yaşamıştık. Sokakta fenaşalan veya bayılan hastaları eczanemize getirmişler ve biz yasalarımızın izin verdiği ölçüde müdahalemizi yapmış, gerektiğinde de 112 Acil Servis’i çağırmıştık. En geç on dakika da gelmiş ve eczane de hastaya ilk müdahaleyi yapmışlardı. İki vakada da kalp krizi geçiren hastayı yaşama döndürmüş ve hastaneye yetiştirerek iki hastayı da kurtarmışlardı. Eğer 112 Acil Servis’in doktoru ilk müdahaleyi yapmasaydı, belki de hasta hastaneye yetiştirilemeyecek ve kaybedilecekti.

Geçtiğimiz hafta içinde bir yakınımın rahatsızlanması nedeniyle evine gittiğimde hastaya acilen müdahale edilmesi gerektiğini gördüm. Hemen çok güvendiğim 112’ i Acil’i aradım. 10 dakika içersinde geldiler. Üç tane genç görevliyi görünce kendimi tanıtarak hastamızın tansiyonunu ölçtüğümü ve çok yüksek olduğunu söyledim.

İçlerinden birisi de tansiyonunu ölçtü. Evet, yüksek diye onayladı. Ben daha önceki 112 Acil Servis’in neler yaptığını bilen birisi olarak, ağızdan veya enjeksiyon yolu ile ilk müdahaleyi yapacaklarını beklerken birbirlerine bakarak “Hastayı hastaneye götüreceğiz” dediler.

Bazı bilgiler alabilmek için “İçinizden hanginiz doktorsunuz?” Diye sordum. Aldığım cevap şaşırtıcıydı. Aramızda doktor yok, “112 Acil Servislerden doktorlar kaldırıldı” Dediler. Sonuçta hastamızı bir hastaneye götürdük ve ilk tedavisini orada yaptırıp iki saat sonra eve getirdik. Bir sonra ki gün yaptığım araştırma bu bilgileri doğruluyordu. Artık 112 Acil Servislerde doktor olmayacaktı. Artık özel eğitim verilerek ATT ( Acil Tıp Teknisyeni) olarak yetiştirilen elemanlar 112 Acil Servis’te görev yapıyormuş.

Bu değişim halkımızın ihtiyaçlarına ne kadar cevap verecek kuşkuluyum. Bu uygulama değişikliğinin eski dönemlerde olduğu gibi 112 acil Servis’i hasta nakli aracı haline getireceğini sanıyorum.
Neden çok güzel bir hizmet veren sistem değiştirilir? Anlamıyorum. Neden bu değişimden halk bilgilendirilmez? Bilmiyorum. Bu ülke ne zaman “Ben yaptım oldu” alışkanlığını terk edecek? Merak ediyorum. 112’e kimsenin ihtiyaç duymamasını diliyor ve 112 de ki değişimin, neleri götürüp neleri getireceği konusunun çok tartışılacağını sanıyorum. 112’ye ihtiyaç duymayacağımız sağlıklı günler dileğiyle..

/Sadi SUBAŞI
26 Mart 2012

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder