12 Ocak 2010 Salı

Samsun Gündemine Dönüş


Değişen bir şey yok Samsun gündeminde. On yıl önce, beş yıl önce, bir yıl önce neler konuşuluyorduysa bu kentte bu gün de onlar konuşuluyor. Seçimden seçime gündeme gelen ve oy toplama görevini yaptıktan sonra gündemden çıkartılan konular da yok değil ama onlar şu anda yeni bir seçime kadar buzdolabına konmuş bulunuyor.

On yıl önce tahsis edildi Tekel Sigara Fabrikası Milli Emlak Müdürlüğü’nden Samsun Büyükşehir Belediyesi Başkanlığı’na. Uluslararası üne sahip bir firmaya “kültür ve alışveriş merkezi” projesi çizdirildi. Proje 28 Mart 2004 seçimlerinden önce İstanbul ve Ankara’daki büyük firmalara sunuldu. Çok ilgili oldukları söylendi ama sonu gelmedi. Üzerinden bir yerel, bir de genel seçim geçti ve tamamen çürüyen binalar nihayet bir özel ortaklığa otuz yıllığına kiralandı. Bir aksilik olmazsa ortaklık söz konusu alanda otuz ay içerisinde tarihi binanın aslına sadık kalarak bir alışveriş ve kültür merkezi yapacak.

Samsun Tersanesi 28 Mart 2004 seçimlerinden hemen önce gündeme geldi; 17.000 kişiye iş sağlayacaktı ve ilk gemi 1 Kasım 2004’de denize inecekti. Seçimlerden hemen sonra Samsun-Trabzon Karayolu’nun Gelemen Mevkiine üzerinde “Samsun Tersane Alanı” yazan birkaç devasa tabela dikildi. Ötekiler bir süre sonra kaldırıldı, birisi hala durur. Basının sürekli eleştirmeleri sonucu olaya devlet ciddiyetle el koymak zorunda kaldı, o alanda açık deniz teraneciliği yapılmayacağı kabullenildi. Şimdilerde mendirek ve rıhtım inşaatı sürüyor. Biterse sıra özel teşebbüsün yatırımına gelecek. “Ölme eşeğim ölme, yaz gelince yonca ye de öyle öl” diye argo bir deyim vardır, bu iş de o hesap. Dayananlar tersanenin bittiğini görecekler ama bekleyenler o süreçte yaşlandıkları için işe giremeyecekler. Olsun, onların yerine çocukları girer. 2004’de on yaşında olan çocuk 2014’de yirmi yaşında bir delikanlı olacak. Tam da işe girme yaşı.

Hafif Raylı Sistem projesi diğer tüm projelerin inadına beklenenden de hızlı yürüyor. Devlet Planlama Teşkilatı ve Yüksek Planlama Kurulu ilke kararlarını Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın desteğini de arkasına alıp yerle bir ederek attı ilk adımı Samsun Büyükşehir Belediyesi. Ama aynı belediye, devleti ve planlama kurallarını aşmakta gösterdiği başarıyı doğayı yenmekte gösteremiyor. Sistem asıl hedef noktaya ulaşamıyor, tren ve vagonlar üniversiteye çıkamıyor. Arazi yapısı buna izin vermiyor. Yolcular OMÜ yerleşkenin altında planlanan aktarma istasyonunda raylı sistem vagonlarından indirilecek ve yerleşkeye otobüsler ya da dolmuşlarla taşınacak!

Burada küçük bir sorun var; toplama merkezinin yapılacağı arazi OMÜ’nün ve bugüne kadar kimse burayı OMÜ’den istememiş. İstenseydi sistemin foyası çok önceden ortaya çıkacaktı ve belki de Başbakan bu sakat sistemin arkasındaki desteğini çekecekti. Şimdi artık ok yaydan çıkmış bulunuyor; 130 milyon avroluk projenin ihalesi yapılmış, kredileri alınmış, artık geri dönmek söz konusu olamaz. OMÜ de arsayı çaresiz Büyükşehir Belediyesi’ne devredecek. Bütün sorun kimin ne alıp kimin ne vereceğinde düğümlense gerek.

Sistemin faiz yükü de hala açıklanmış değil. 130 milyon avroluk kredinin hangi koşullarla alındığını anlatan da yok, bilen de. Bu borcu bu kent ödeyecek, ama bu kent halkı kullanılan kredinin maliyetini ve ödeyeceği borcun miktarını bilmiyor.

Katılımcı demokrasi ve şeffaf yönetim bu olmasa gerek.  
 /Osman KARA
12.01.2010

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder