27 Aralık 2008 Cumartesi

Hafif Raylı Sistem Hikâyesi


Samsun Hafif Raylı Sistem ihalesi 20 Mart 2008'de yapıldı. 16.5 kilometre kilometrelik hat için 106 milyon Euro teklif veren Alsim Alarko Ansaldobreda ile 23 Haziran 2008 tarihinde sözleşme imzalandı. 1 Aralık 2008'de Büyükşehir, işi alan firmayı beklemeden kepçeleri görünür bir yere soktu...  Oysa firma henüz işe başlamamıştı.


Yıl 1999. 5 Büyükşehir aynı anda 'Hafif Raylı Sistem'den bahsetmeye başladı.

Antalya'nın 1999'da 5 kilometrelik tek hatlı bir raylı sistem ulaşımı vardı. 1. Etap Ön fizibilite çalışmalarına 1999'da başladı. 26 Ekim 2006'da ihale için onay aldı. 18 Aralık 2006'da İhale yapıldı. İhale 25. Mayıs 2007'de sonuçlandı ve 11kilometrelik hattı 109.257.600. Euro bedelle Alarko-CAF Ortak Girişim kazandı.  7 Haziran 2007'de sözleşme imzalandı. 8 Temmuz 2007'de Başbakan Recep Tayyip Erdoğan temelini attı.  27 Kasım 2008'de ilk vagon Antalya'ya geldi...  29 Mart'tan önce yolcu taşınmaya başlanacak.

17,5 kilometrelik Kayseri Hafif Raylı Sistemi 15 Ocak 2004 tarihinde ihaleye çıktı.  111,5- 112,9 ve 115,9 milyon Euro teklif verdi 3 firma... İhale bedelleri yüksek bulundu.  16 Haziran 2004'te yeniden ihaleye çıkıldı.  Yapı Merkezi Ansaldobreda firması 99 milyon 951 bin 372 euro teklif ile ihaleyi kazandı. 29 Temmuz 2005 tarihinde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, temelini attı. 1 Aralık 2008.  Kayseri Hafif Raylı Sistemi deneme sürüşü yaptı.

14 kilometre uzunluğundaki Eskişehir Hafif Raylı sistemi 2001 yılında ihaleye çıktı. Yapı Merkez - Bombardier konsorsiyumu ihaleyi 120 milyon Euro'ya kazandı. 20 Haziran 2002 tarihinde temeli atıldı. Ecevit hastaydı, bakanlar katıldı. 25 Aralık 2004'te hizmete girdi.

Gaziantep'in hafif raylı aşkı da 2000'li yıllarla başladı. 9 Kilometrelik hat için 120 milyon Euro’luk fizibiliteler yapıldı. Gaziantep'in AKP'li başkanı "Memleketin parasını heba etmem" diyerek hesap yaptırdı. 20 Milyon Euro'ya bu işin yapılabileceği ortaya çıktı. 9 Eylül 2008 günü 'Bismillah' deyip ilk kazmayı vurdu.

Samsun Hafif Raylı Sistemi. Başkan Yusuf Ziya Yılmaz. Tarih 16 Aralık 1999. Luksemburg ve Madrid'e geziye giden Başkan Yılmaz açıklama yapıyor:

“Samsun'a yapmayı planladığımız Raylı Sistem projeleriyle ilgili iki firma ile görüştük.  Görüştüğümüz bu firmalar Raylı Sistem projemize çok ilgi duydular. Önümüzdeki 1 ay içerisinde bu firmaların temsilcileri Samsun'a gelecek. Bu firmalarla 700 bin dolara malolacak olan fizibilite çalışmalarını hibe olarak yapılması yönünde görüşmelerimiz olacak. Samsun için hafif raylı sitemi uygun bulduk. Amacımız, bu projelerimizle ilgili fizibilite çalışmalarını 2000 yılının sonuna kadar tamamlayıp 2001 yılında yapım çalışmalarına başlamaktır... “

Tarih 8 Mart 2004... Yerel seçimlerin hemen öncesi... AK Parti Samsun Milletvekili Suat Kılıç ve Büyükşehir Belediyesi Başkanı Yusuf Ziya Yılmaz esnaf gezisinde... Başkan Yılmaz anlatıyor:

“170 milyon dolarlık proje... Projeyi hayata geçirmek için 2-3 ay içerisinde çalışmaya başlayacağız. İnşallah bu projeyi 5-6 yıl içinde şehrimize kazandırırız...”

Samsun Hafif Raylı Sistem ihalesi 20 Mart 2008'de yapıldı. 16.5 kilometre kilometrelik hat için 106 milyon Euro teklif veren Alsim Alarko Ansaldobreda ile 23 Haziran 2008 tarihinde sözleşme imzalandı. 1 Aralık 2008'de Büyükşehir, işi alan firmayı beklemeden kepçeleri görünür bir yere soktu...  Oysa firma henüz işe başlamamıştı. Çünkü;

Yeşilırmak Elektrik A.Ş, SASKİ, Telekom, SAMGAZ, UKOME başta olmak üzere alt yapıda meydana gelecek çalışmalarla ilgili firmalarla protokol yapmamıştı... Çünkü; Hafif Raylı Sistem'in önünde, pek de hafif olmayan başka sorunlar vardı!

/Erdem Erol
27.12.2008

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder