Destinasyon pazarlaması veya kent
pazarlaması kavramı, son yıllarda karşımıza çıkan en önemli kavramlardan birisi
haline geldi. Bugün Türkiye’nin en önemli kentlerinden birisi olan İstanbul
bile turizm gelirlerinde ciddi bir daralma söz konusu. Bunun için kentler ciddi
çalışmalar yürütüyor.
Samsun için de yapılması gereken
birçok konu var kuşkusuz. Bu bağlamda en önemli faktörlerden birisi minibüs
şoförleri. Bu konu ile ilgili olarak geçenlerde Samsun’da bir olay gözlemleme
fırsatım oldu.
Şehirden üniversiteye minibüs ile
gittim. Minibüs bir yolcu aldı ve 50 metre sonra da bir yolcu inme isteğini
şoföre iletti. Şoförden gelen cevap ise “Abla 50 metre önce durdum. Orada
inseydin ya. Sen neyin kafasını yaşıyorsun. Benimle dalga mı geçiyorsun” oldu. Minibüsteki hanımefendi ise kendisine
“50 metre ara ile yolcu alırken bir sorun yoktu da indirirken mi sorun oldu”
diye cevap verdi ve indi.
Bu olayda olayın iki boyutu var.
Birinci boyut söz konusu yolcunun yerli turist olması durumunda kendi şehrine
gittiği zaman şehrimizle ilgili olumsuz imaj çizeceği.
İkinci boyut ise yerli müşteriye
takınılmış olan tavır. Müşteri kaybetmenin son derece kolay ve maliyeti yüksek
olduğu günümüzde minibüs şoförünün müşteriye yaklaşımı son derece hatalı. Bu
tavrın başta müşteriye olduğu kadar şehrimize de olumsuz yansımalarının olacağı
su götürmez bir gerçek.
Bu yüzden minibüs şoförleri, taksi
esnafı gibi halkla birinci derecede ilişkili olan kişilerin insanlarla olan
münasebetlerinde daha özenli olması gerekiyor. Bununla ilgili kurum ve
kuruluşların da bu bağlamda temsil ettikleri kişileri ciddi manada eğitimden
geçirmeleri gerekiyor.
Unutmamak gerekir ki memnun müşteri
memnuniyetini 4 kişiye söylerken memnun olmayan müşteri en az 10 kişiye
söylüyor. Bu kişilerin de yakınlarındaki kişilerle paylaştığını düşünürsek;
müşteri memnuniyetinin ne kadar önemli olduğu karşımıza çıkıyor.
Müşteri her zaman haklı mıdır
tartışmasına girmem ama bir gerçek var ki müşteri maaşınızın kaynağıdır ve bu
kaynağı kimsenin kurutmaya hakkı yok.
/Yetkin
BULUT
13.02.2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder