13 Şubat 2014 Perşembe

Şehir Markalaşması Ve Minibüs Şoförleri

Destinasyon pazarlaması veya kent pazarlaması kavramı, son yıllarda karşımıza çıkan en önemli kavramlardan birisi haline geldi. Bugün Türkiye’nin en önemli kentlerinden birisi olan İstanbul bile turizm gelirlerinde ciddi bir daralma söz konusu. Bunun için kentler ciddi çalışmalar yürütüyor.

Samsun için de yapılması gereken birçok konu var kuşkusuz. Bu bağlamda en önemli faktörlerden birisi minibüs şoförleri. Bu konu ile ilgili olarak geçenlerde Samsun’da bir olay gözlemleme fırsatım oldu.

Şehirden üniversiteye minibüs ile gittim. Minibüs bir yolcu aldı ve 50 metre sonra da bir yolcu inme isteğini şoföre iletti. Şoförden gelen cevap ise “Abla 50 metre önce durdum. Orada inseydin ya. Sen neyin kafasını yaşıyorsun. Benimle dalga mı geçiyorsun”  oldu. Minibüsteki hanımefendi ise kendisine “50 metre ara ile yolcu alırken bir sorun yoktu da indirirken mi sorun oldu” diye cevap verdi ve indi.

Bu olayda olayın iki boyutu var. Birinci boyut söz konusu yolcunun yerli turist olması durumunda kendi şehrine gittiği zaman şehrimizle ilgili olumsuz imaj çizeceği.

İkinci boyut ise yerli müşteriye takınılmış olan tavır. Müşteri kaybetmenin son derece kolay ve maliyeti yüksek olduğu günümüzde minibüs şoförünün müşteriye yaklaşımı son derece hatalı. Bu tavrın başta müşteriye olduğu kadar şehrimize de olumsuz yansımalarının olacağı su götürmez bir gerçek.

Bu yüzden minibüs şoförleri, taksi esnafı gibi halkla birinci derecede ilişkili olan kişilerin insanlarla olan münasebetlerinde daha özenli olması gerekiyor. Bununla ilgili kurum ve kuruluşların da bu bağlamda temsil ettikleri kişileri ciddi manada eğitimden geçirmeleri gerekiyor. 

Unutmamak gerekir ki memnun müşteri memnuniyetini 4 kişiye söylerken memnun olmayan müşteri en az 10 kişiye söylüyor. Bu kişilerin de yakınlarındaki kişilerle paylaştığını düşünürsek; müşteri memnuniyetinin ne kadar önemli olduğu karşımıza çıkıyor.

Müşteri her zaman haklı mıdır tartışmasına girmem ama bir gerçek var ki müşteri maaşınızın kaynağıdır ve bu kaynağı kimsenin kurutmaya hakkı yok.

/Yetkin BULUT
13.02.2014

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder