14 Şubat 2014 Cuma

Samsun Ahşap Camileri Tipoloji 2010 (3)

Anadolu Türk Mimarisinde ahşap işleri üzerinde son yıllarda yoğunluk kazanan inceleme ve araştırmalar; belli bir süreç geçirerek oluşmuş birbirinden güzel sütunlar, başlıklar,pencere kapakları,kapı kanatları,tavan süslemelerinin beklenmedik yerlerde en güzel şekilleriyle karşımıza çıkmasıyla bu konulardaki araştırma ve inceleme eksikliği kendini göstermektedir.

Samsun’daki ahşap ve ahşap direkli camilerin tanıtılmasıyla, daha önce detaylı bir incelemeye maruz kalmamış olan Orta Karadeniz Bölgesi camii ve mescit mimarisine bir ölçüde ışık tutarak daha detaylı araştırmalara konu olması ve birçok bölgeden hiç de geri kalmayan ahşap mimarimizin hak ettiği ilgiyi görmesi gerektiği inancındayım. Genel olarak baktığımızda Samsun ahşap camii ve mescitlerinin Çarşamba, Terme ve Kavak ilçelerinde yoğunluk kazandığı izlenmektedir. Bunun yanında bir takım kaynaklardan günümüze ulaşan bilgilerden bu güne ulaşmayan ahşap mimarinin varlığını öğrenmekteyiz. 

Bu bilgilerden edinilen sayının küçümsenecek miktarda olmaması doğal afetler yanı sıra insan tahribatının da yoğunluğunu göstermektedir. Varlıklarını çeşitli yollarla öğrendiğimiz ancak bu gün yerinde olmayan ahşap mimarinin birkaç örneği Abdi-Zade Hüseyin Hüsameddin’in Amasya Tarihi adlı eserinde; Lâdik kazası bölümünde bahsettiği, Bahşi mahallesinde Hızır Paşanın yaptırdığı dokuz odalı ahşap medrese ile Simre nahiyesinin Şeyh Savcı ve Tatar Kalesi köylerinde bizzat kendisinin gördüğü ahşap camilerdir. Yine aynı eserde Vezirköprü’den bahsedilirken “Eskiden beri köprünün medreseleri, mektepleri, âlimleri çoktu. Yapıların ekseriyeti ahşap olduğundan tekrar yıkılmağa yüz tutmuş, birçok kere yenilenmiştir. Burada pek çok camii, mektep, tekke olduğu halde bunların sahipleri ve yaptıranları hakkıyla bilinmediğinden yanılmasından sarf-ı nazar edilmiştir” ibaresiyle günümüze kadar ulaşan önemli bir sorun dile getirilmiştir. 

Yoğunluk olarak Terme, Çarşamba, Kavak ilçelerinde toplanan ahşap malzemeli camilerin erken örneklerinin kimler tarafından yapıldığını anlayabilmek için ilk İslâmi fetihlerden başlayarak Canik (Canit) bölgesinin hareketli tarihine bir kez daha göz atmak gerekmektedir. Canik bölgesi Emevi Halifesi I.El Velid döneminde,705 yılında fetih hareketlerine sahne olur.715 yılında Bizansın Anadolu valisi Leon, Arapları yöreden uzaklaştırmayı başarsa da İstanbul’a kendisini imparator ilan etmek için gitmesiyle 7l7 yılında bölge yine Arap hâkimiyetine girer.718 de yöre yine el değiştirerek Bizanslılara, 733 yılında Araplara, 739 da Bizanslılara geçer.802–829 yıllarında Araplar bölgeye sık sık akınlar düzenler. Abbasi Halifesi El-Mustain döneminde Malatya Emiri Ömer bin Abdullah bin El-Aktâ 863 yılında bölgeyi ele geçirir. Bizans imparatoru III. Mikhail’in başkumandanı Petronas Arapları geri çekilmek zorunda bırakırken Abbasi Halifesi El-Mutezid döneminde Tarsus bölgesi komutanı Emir Ebu Cafer Ahmet İbn İnanç Et-Türki büyük bir orduyla 893 yıllarında Samsun’dan Trabzon’a kadar olan Karadeniz kıyılarını ele geçirdi. Ancak bölgede uzun süre kalamadılar.1071 yılında Malazgirt Zaferini takiben Anadolu’ya gelen Türkmenlerin izledikleri dört yoldan ikisi Karadeniz bölgesinden geçmekte olup, Çoruh vadisinden gelenler Giresun civarına, Kelkit vadisinden ilerleyenler Kastamonu’ya kadar gel mişlerdir. 

Samsun’da 1072 yılında Türkmenlerin eline geçti. Ancak Türkmenlerin Bizans ordularını izlemeleri yüzünden nüfus ağırlığı Marmara bölgesine kaydı. Kısa bir süre sonra bölgedeki Türk nüfusun azlığı nedeniyle yöre yeniden Bizans hâkimiyetine girdi. Bu arada Türkler arasındaki saltanat kavgaları, Kutalmışoğlu Süleyman Şahın 1075 de İznik merkez olmak üzere Anadolu Selçuklu Devletini kurması üzerine Büyük Selçuklu Sultanı Melik Şahın Anadolu seferleri buradaki Türk birliğini oldukça zayıf düşürmüş, 1086 yılında Danişmendliler Canik bölgesini ele geçirmiş ancak Samsun’u alamayarak şehrin yakınına yeni bir kent (Müslüman Samsun) kurmuşlardır. Daha sonra haçlı seferleri baş göstermiş, Selçuklu Sultanı I.Mesud döneminde (1116–1155) Danişmendliler Anadolu’nun en güçlü devleti haline gelmişlerdir. 

1139–1140 yıllarında bazı Türkmen boyları bölgeye yerleştirilmiştir. Bu Türkmenlerin yerleşme iz ve hatıralarını bu günkü köy, mevki, dağ, su adlarında takip etmek mümkündür. Bu yerleşmelerin derece ve enginliğini anlamak için yer adlarını Türkçe ulus, boy, oymak ve oba adları ile karşılaştırmak gerekmektedir. Çin kaynaklarına göre en eski Türk ili (Türkistan) beş büyük hanlık şeklinde yönetilmekteydi. Kuzeyde Karahan, doğuda Gökhan, güneyde Akhan, batıda Kızılhan, merkezde ise Sarıhan (İlhan) komuta etmekteydi (1). Şu halde kara, gök, kızıl, ak, sarı isimlerinin birer yön ve Türk ilinin ayrıldığı beş büyük hanlık adının hatırasını Samsun bölgesi yer adlarında takip etmek mümkündür.

Kara-Karaca; Karaağaç, Karagöl,Karakoç (Aksu köyü Mahallesi), Kara Mahmutlu (Çanakçı köyü mahalle si), Kara Mamur(Çelikalan köyü mahallesi), Kara Ahmet dağı (Dereler köyü mahallesi), Kara Toklu (Kozlu köyü mahallesi- Gökçe alan köyü mahallesi), Kara Tuzla (Karışlar köyü mahallesi), Kara köy, Karaoğlan, Kara Hasan geçesi (Karaoğlan köyü mahallesi), Kara göl (Sarı bıyık köyü mahallesi), Gecehan, Karamanlar  (Uluçayır köyü mahallesi), Karakavur, Karapınar, Karaperçin, Karaoyumca, Karaaba, Karaçukur, Kara Hüseyinli, Karacaören, Kara Mustafalı, Karageçmiş, Karabük, Taş karacaören, Kara Halil, Karaaslan, Karantu, KaraYusuflu, Eğnekaraca, Karaabdal, Karaman, Karayonca, Karakucak, Karadoruk, karanar, Karanalan.

Ak-Akça; Akalan, Aksu, Akdoğan (Çanakçı köyü mahallesi), Akgüney (Çimenli köyü mahallesi), Aktekke Akkuzlu, Akça tarla, Akbelen, Aktaş, Akyar, Akören, Ağcakise.

Kızıl-Bula-Ala-Alaca; Kızılca koru, Kızılca ören, Kızıl kese, Alayurt, Alaçam, Alaçam deresi, Alagömlek, Allı, Kızılot, Kızlan, Kızıloğlak, Alagiriş (Bilmece köyü mahallesi).   

Gök; Gökçe; Gökçepınar, Gökalan, Kurugökçe, Gökçeoymağı, Gökçebuğaz, Gökçeağaç, Gökçesu, Gökçeçakmak, Gövcedere, Gökgöl, Gökçeli.


Sarı-Altın ve Toprak rengi-İlhan; Altınlı, Altınay, Sarıtaş, SarıMahmutlu (Hasköy), Sarı Yusuf, Sarıbıyık, Sarıl, Sarıışık, Sarıgöl, Sarıköy, Sarıgazel, Sarıyurt, Sarıalan, sarıdibek, Sarıcalı, Kırbıyık, Gümüşyaprak, Çakırgümüş.

Orta Asya’daki beş hanlıktaki her bir hanlığın birer ongun’u (totem) bulunmaktaydı. Bu hanlıklar ayrıca Ongunlarının adları ile de anılmaktaydı. İlk dönemlerdeki beş önemli ongun koyun, domuz, kuş ve köpek olup merkezin ongunu ise öküz (ot) dür (1).

Bu ongunların hatıralarını yaşatan köy ve mevkî adları şunlardır;

Koyun: Karakoç (Aksu köyü mahallesi), Kızıloğlak, Karatoklu (Kozlu ve Gökalan köyü mahalleleri), Aşağı ve Yukarı koçlu.

Domuz: Domuzağı.
Kuş: Akdoğan (Çanakçı köyü mahallesi), Kuşculu, Sungurlupınar (Kuşyayla ve Pinice köyü mahallesi), Ahulu, Çakırlar,  Kuşyayla, Doğanca, Doğankaya, Kuşçular, Kuşhane, kuşdoğanlı, Doğançayır, Güvercinlik, Karga, Kuşkonağı, Çakıralan.

Köpek-İt-Barak: Vezirköprü ilçesi, Ortaklar nahiyesine bağlı köpek köyü olup (2) bu gün adı değiştirilmiştir.

Öküz-Ot: Otluk, Düvecik, Danacılar (Kertme köyü mahallesi), Sarı inek, Danabaş, Boğaköy.

Türklerin 12 Hayvan takviminde kullandığı ve bir ongun olduğu sanılan hayvan isimleriyle benzerlik gösteren yerleşim adlarımız şunlardır: Arslandamı (Elmaçukuru köyü mahallesi), Demirarslan, Arslançayırı, Karaarslan, Arslantaş, kaplancık, katırcılar, kıratbükü, Şahatlı (Karagöl köyü mahallesi), Tilkili, Geyikkoşan, Kurd Ahmetli, Kürtlü, Sinekli (Başköy ve çimenli köyü mahallesi), Evrenuşağı.

Beş hanlığın beş unsuru ile ad alan oymak ve köy adları da mevcuttur.

Demir AK’ların unsurudur. Bu unsurdan ad aldığı sanılan yerleşme adları şunlardır: Demirci, Demircisu, Kaluk Demirci, Demirli, Demirarslan, Demiryurt, Demircik.

Ateş KIZIL’ların unsurudur. Kületek, Güneşli.

Su KARA’ların unsurudur. Aksu, Dereler, Gökçepınar, Anbarpınar (Düzardıç ve Gebitakke köyü mahallesi).

Ağaç GÖK’lerin unsurudur. Asarağaç, Meşelidüz, Meşeli Türkmenler, Erikli, Döngeluşağı (Elma çukuru köyü mahallesi), Gürgendağ, Çamlıyazı, Gökçeağaç Oymağı.

Toprak SARI’ların unsuru olup, Çamurlugöl, Sarıtaş, Çarak, killik, Akçatarla köy adları da bununla bağlantılıdır.

Samsun yer adları incelendiğinde 24 OĞUZ boyundan bir bölümünün yerleşmelerde  ad olarak hatıralarını yaşattıkları görülmektedir. Bir kısmı ise sonraki dönemlerde gerçekleştirilen isim değiştirme faaliyetleri sonucunda unutulup gitmiştir. Çepni (Alaçam), Bayındır (Kavak), Salur (Ladik), Eymir (Havza), İmircik (Vezirköprü), Emirli (Kavak), İyidir (İğidir boyu-Bafra), Avdan (Yıva-Yuva-Ava boyundan olup Vezirköprü), Aşağı Yavucuk, Yuvacık (Ladik), Kamlık (Kınık boyundan-Havza), Halka Havlı (Alka Evli boyundan-Vezirköprü), Oğuzlu (terme), Yazılar (Yazır boyundan-Çarşamba), Beypınar,  Beylerce, Beyyenice, Bey, Beyören köy adları günümüze kadar ulaşmışlardır. Bu boyların ongunları olan Doğan, Kartal, Tavşan, Sungur, çalıkuşu gibi hayvanların adlarını taşıyan yer adları da mevcuttur. 24 Oğuz boyu dışında diğer Türk Kavimlerine ait olduğu bilinen Karluk, Balkar, Gaman (Kuman), Tatar, Alan gibi isimlere de rastlanmaktadır. Anadolu’ya ilk gelindiğinde boy, oymak, oba başkanlarının yanı sıra bazı tarikat şeyhleri, alimler ve ünlü komutanların adlarıyla anılan yer isimleri de günümüze kadar ulaşabilmişlerdir.                             

Porsuk, Bolat, Yağıbasan, Eynegazi, Gazibeyli, Kılıçarslan, Karaarslan, Demirarslan Artuklu(Artuk), Yörgüç, Germiyan, Karaman, Melikli, Muslubey, Tatarmuslu, Melik, Sancar, Çulha koca, Köseköy, Sanduk(Ersanduk), Karaperçin), Karaaba, Cinekoğlu, Oğuz, Uzgur, Doğanca, Çakırgümüş, Battal, Alibeyli, Musalı, Hacıİsmail, İlyasköy, Erenköy, Alidedebölmesi,Hâbilli, ŞeyhHüseyinli, ElDavut, EmerliHâbil, Kara, Hacıoğlu, İlyaslı, Osmanbeyli, Paşaşeyh, ŞeyhUlaş, Şeyhören, ŞeyhGüven, Osmancık, Mahmutlu, Hamzalı, Acemoğlu, Şeyhli, ŞeyhResul, Bektaş, Aydın, Karamık, Çakı, Uzungazi, Biçincik, Oruç, Mahmutbeyli, Mahmatlı, Sancaklı, Sakarlı, Sarpın, Muratlı, Kırgıl, İmanalisi, HüseyinMescit, EsatÇiftliği, EmirYusuf, Kethüda, Yavaşbey, Ahmetbey, Samukalan, Boruk, Kürtlü, Berguz, Nusratlı, Dağdıralı, Aladun, Karaabdal, Seyit Ali, Epçeli, Pinice, Turgutlu, AğdırHasan, AğcaMahmut, Bekdiğin, Celil, Dündarlı, EsenBey, Hilmiye, Kemaliye, Hecinli, İdrisli, Hacılı, Beybesli, Celâllı, Bekdemir, Azaklı, Kıroğlu, kocaoğlu, Orhaniye, Şeyh bali, Şeyh Koyun, Şeyh Safî, Kara Halil, Şerif Ali, Eduası, Elbeyi, Alan Şeyhi, Alan, Ahmet baba, Habibfakı, Bengü, Mutaflı, Bahşi Oymağı, Evren Uşağı köyleri bunlardandır.                                                         

/Emine YILMAZ
Müze Araştırmacısı-SAMSUN
MAYIS 2010

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder