Kurtuluş Yolu, SAMSUN (Fotoğraf: Çetin Koşar)
Benim de idareci olarak Milli Eğitim'de çalıştığım dönemde, Samsun Valiliği, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve İl Özel İdaresi’yle işbirliğiyle 2010 yılında başlayan “Eğitim Vizyonu 2019 Vizyonu Projesi” başlangıçta son derece iyi niyetlerle ortaya çıkmış bir proje gibi görünmekteydi… Hepimizi bir eğitimci olarak heyecanlandırmıştı da.
Bu projeyle İlimizde tüm ilçeler dâhil pek çok
okul, öğrenci, veli, öğretmen ve idarecilere yapılan anketlerden elde edilen
verilerle Samsun’un, eğitim alanındaki temel sorunlar bağlamında röntgeni
çekileceği söylenmiş ve Samsun’un
eğitiminin 2019 yılına hazırlanması hesaplanmıştı.
Projeye bugünden baktığımızda görülüyor ki artık bu
proje işlevsiz bir projedir. Neden mi ?
Proje
tamamen eski sekiz yıllık sisteme göre kurgulanmıştır. İlgili anket soruları 8
yıllık temel eğitime göre hazırlanmıştır. Ancak son reformlarla birlikte 4+4+4
biçimini alan temel eğitim sisteminde okulların yapısı kökten değişerek
projenin temel bileşenleri ortadan kalkmıştır. Anket için belirlenen sorun
alanları da gene bu sistem değişikliği ile birlikte farklı sorunların ortaya
çıkmasıyla geçerliliğini ve bilimselliğini yitirmiştir.
Belirlenen sorun alanları ile ilgili şu ana kadar
somut olarak yapılan çalışmalar hiç mesabesinde kalmış, anket sonuçları teoride
varlığını sürdürmüştür. Anket sonuçlarına göre takip ettiğimiz kadarıyla
ilçelerde eğitimler düzenlenmiş, yapılan bu eğitimler neticesinde ne olduğu,
nelerin değiştiği, yapılan bu çalışmaların bir raporunun hazırlanıp
hazırlanmadığı bilinmemektedir. Hangi eksiklikler ve sorun alanları ortadan
kaldırılmıştır? Bunlara dair tekrar bir
anket yapılmış mıdır? Bilinmemektedir… Bu kadar abartılan ve bilimselliği ön
plana çıkartılan bir projede neden bunlar yapılmaz? Amaç sorunları mı çözmek
yoksa bu proje sayesinde titriler elde etmek midir? Soruları şüpheyle akıllara
gelmektedir.
Daha bitmedi. Her ilçede bu proje ile ilgili
çalıştaylar düzenlendiğini basından takip etmekteyiz. Belli ki yapılan çalıştaylarda raporlar
vardır. Bu çalıştayların hangi sorun alanlarını ortadan kaldırdığına dair bir
bilgilendirmeye ise hiç rastlamadım şu ana kadar.
Bütün bu sorunlar ortadayken ölü doğmuş bir proje
için devletin parasının çarçur edilmesine kimlerin vicdanı nasıl elvermektedir?
Bir diğer sorun ise anket sorularının, sorun
alanlarının ve bunlara verilen cevapların niteliğidir. MEB'deki arkadaşlardan
aldığım ilgili bilgiler, yaptığım değerlendirmeleri neredeyse tamamen teyit
etmektedir.
Örneğin sorun alanı olarak belirtilen “fiziki
yetersizlik” konusuna verilen cevap ve çözüm “fiziki yetersizliğin giderilmesi”
şeklinde evlere şenlik sonuçlar barındırmaktadır. Bu da belli bir çözümden
ziyade baştan savma bir zihniyetin ürünüdür. Ayrıca anket sorularına verilen
cevaplar veya çözüm önerileri, ilin çözeceği sorunlardan ziyade bakanlığın
yapması gereken alanlara ait olduğu için Samsun’un eğitim vizyonuna hiçbir
katkısı yoktur. Anket soru, sorun ve cevaplarıyla ilgili bu gibi örnekleri daha
da çoğaltmak mümkündür.
Yapılan bu anketler, her bir ilçe için ayrı ayrı
kitaplar haline getirilerek raflarda yer tutan ama işlevi olmayan ve okunmayan
kitaplardan biri haline gelmiş ve bana göre devletin, milletin de parası ziyan
edilmiş, bu projenin anketleri ile sahada ter döken insanların da emekleri zayi
edilmiştir.
İl genelinde toplanan bu kadar anket sonucunun ne
ile ve hangi geçerliliklerle değerlendirildiği, bunların bilimselliği de
tartışılır bir noktadır. Çünkü aynı sorulara verilen ve farklı cevaplar içeren
açık uçlu soruların, hangi teknik ve hesaplama sistemiyle nasıl işlendiği ve
bunların nasıl değerlendirildiği gerçekten meraka değer soru ve
sorunlardır.
İşte bütün bu sorunları içeren, ısrarla yürütülmeye
çalışılan, başta Sayın Samsun Valisi ve diğer idarecileri yanlış mı desem
bilinçsiz mi desem yönlendirilmesiyle devam eden projeden kimlerin ne hesabı
vardır. Bunu da en iyi bilen Sayın Valimiz olmalıdır.
Kaldı ki geçen hafta Samsun’a gelen Milli Eğitim
Bakanı Nabi Avcı’nın İl Milli Eğitim idarecileri ve ilçe idarecileri ile
yaptıkları toplantıda bu proje allanıp pullanarak Sayın Bakana sunulurken,
Sayın Vali'nin Samsun'un eğitimiyle ilgili söylediği sert eleştirel sözler de
açıkça çelişkiyi göstermektedir. Sayın Vali'nin bir yandan 2019 projesinin
hamiliğini yaparken diğer yandan Samsun'un eğitimini, eğitimcilerini adeta
Bakan Avcı'ya şikâyet etmesi de çok manidar değil midir?
Yani tüm eğitim camiasının da bildiği gibi ölü
doğan bu projedeki ısrarın nedeni nedir? İlimizde yapılan o kadar değerli
projeler varken geçerliliği kalmamış bu proje için neden insanlar yanlış
yönlendirilmekte ve neden dağın doğurduğu fare, dev olarak gösterilmeye
çalışılmaktadır?
Yapılan bu anketlerin ve çalışmaların bütün yükünü
İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve buna bağlı okulların çalışanları çekerken, işin reklamını yapmak ise proje sayesinde
yayın yapan, kitap bastıran ve kendi reklamı için koca bir eğitim camiasını
kullananlara düşmüştür. Bu işler bu kadar basit ve ucuz olmamalıydı. Sayın
Vali, Sayın ME Müdürleri proje, vizyon, misyon gibi kelimelerin büyüsüne
kapılmak yerine eğitimin sorunlarını gerçek emekçileriyle paylaşmalı ve bunu
Bakan'a süslü kelimelerle değil olduğu gibi anlatmalı, çözüm için destek
istemeliydiler.
Olan Nedir? Her zaman olduğu gibi birileri reklam,
şov, yayın, kitap(devletin kesesinden)yapacak, eğitim emekçileri de toplantı
toplantı koşacaklar. Durumun özeti budur vesselam.
Peki bir eğitimci olarak konuyla ilgili
eleştirilerimiz sıraladık. Sormazlar mı adama, senin çözümün ne diye? O da
sonraki yazılarımıza kalsın.
24 Şubat 2014
/Tevfik DEMİR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder