Samsun’dan başlayıp Hopa’ya kadar uzanan Karadeniz
sahil yolunu özellikle araç sürücüleri beğeniyorlar. “Vallahi Samsun’dan atlıyorum arabaya,
basıyorum gaza.. Hiçbir engel yok önümde” diyorlar ve bu yollarda keyifli bir
sürücülük yaptıklarını söylüyorlar. İyi güzel de, sürücülere böylesine keyif
veren sahil yollarımız acaba özellikle Karadeniz’e ve onun bereketli
balıklarına neler yaptı hiç düşündünüz mü?
Yeni balıkçılık sezonu açıldı biliyorsunuz geçen hafta..
Bir tekne sahibini dinledim.. Diyordu
ki; “Benim çocukluğum bu sahillerde
geçti. Biz çocukken Karadeniz’de en az 35 çeşit balık çıkardı. Şimdi hamsi ile
birlikte üç beş çeşide düştü. Hele aha bu sahil yolu ise balıkçılığımızı iyice
dibe vurdurdu” Yani teknoloji denen bu
illet bir kısım insanlara keyif verirken, bir kısım insanın da nafakalarına
neden oluyor. Her işimizde olduğu gibi,
bir işin planlamasını yaparken, onun getirisi ve götürüsü hesap edilmiyor.. Yani
her şey Türkiş…
Ekolojik
Dengeyi Bozdular
Yrd. Doç. Dr. Kubilay Kaptan, Karadeniz Sahil Yolu
ile ilgili bir araştırma yapmış..Sonuçlarını açıklayarak, projedeki hataları
sıralamış. Karadeniz sahil yolu Projesinin deniz kıyısındaki canlı türlerini
olumsuz yönde etkilediği belirtilerek, ekolojik dengenin bozulduğu
vurgulanıyor.
Projedeki eksik ve hataları sıralayan Kaptan’a göre
en büyük risk dere yataklarının denize erişiminin önünün kesilmesiyle sellere
karşı hassas olan bölgenin sel felaketlerine daha fazla maruz kalması. Kaptan
raporda yer alan hataları şöyle sıralıyor:
“Alternatif önerilerden biri, otoyolun sahile
paralel vadilerden geçirilmesiydi. Yüksek maliyeti yüzünden denize dolgu
seçeneği tercih edildi.”
“Proje deniz kıyısındaki canlı türlerini
etkileyerek ekolojik dengeyi bozuyor. ”
“Taş duvar üzerine asfalt döküldü. Duvarlar,
dalgaların etkisiyle deforme olunca yollar çöktü.”
“Balıkların yumurtlama alanları yok edildi. ”
Yol baraj
gibi 70 cm
yukarıda
“Yerleşim merkezlerinden 70 santimetre yükseğe
inşaa edilen yol yağmur sonrası dağlardan gelen suyu baraj gibi tutuyor. Su
denize ulaşamadığı için sel baskınları oluyor. Ocak ayında Hopa-Sarp arasında
çökme oldu. Proje nedeniyle plajların yüzde 90’ı yok olmak üzere.”
“Mazgallar tıkandığında sular denize eskiden olduğu
gibi rahat dökülemiyor.
Deniz
dalgalı olduğunda yola büyük taşlar fırlatabiliyor.
“Yüzde 60’ı deniz dolgusuyla yapıldı”
Yrd. Doçent Dr. Kubilay Kaptan, sahil yolu için şu
rakamsal bilgileri de verdi: “Samsun’dan başlayıp Sarp Sınır Kapısı’na uzanan
542 kilometrelik sahil yolu, 6 il, 63 ilçe, 17 bucak merkezi, 9 liman üzerinden
geçiyor. Yaklaşık 4.2 milyar dolar harcanan projenin inşasında, 138 milyon
metreküp kazı-dolgu, 3 milyon metreküp beton imalatı gerçekleştirildi. Yolun
559 kilometrelik uzunluğu, 17
km .’lik kazıyla, 542 kilometreye düşürüldü..”
xxx
Gidin bakın karşı sahile.. Bakın bakalım oradaki
sahillerin dibinden yol geçmiş mi? Görenler bilir. Karadeniz’in karşı kıyısındaki sahillerde dev
ağaçlar denizle kuçak kuçağa yaşıyorlar. Dedik ya bizde planlama yapılırken
doğaya, canlıya değer verilmiyor. Örnek
mi?. İşte Karadeniz sahil yolumuz…
/Ferruh ÇETİN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder