14 Şubat 2014 Cuma

Samsun Ahşap Camileri Tipoloji 2010 (2)

Tüm bu tespitler ışığında Samsun Ahşap Camilerini irdelemek ve kronoloji oluşturmak mümkündür. İldeki Ahşap Camilerin en erken örnekleri 13.yy. ile 14.yy. arasına yerleştirilebilecek grup olup, bunlar Çarşamba İlçesindeki Göğceli, Ordu Köyü, Şeyh Habil, Terme İlçesindeki Karacalı, Pazar, Ayvacık İlçesindeki Gökçeli ve Merkez Camii ile 19 Mayıs İlçesindeki Engiz Camileridir. Bunlardan Terme Pazar Camii ile Ayvacık Merkez Camii önemli değişimlerle günümüze ulaşmış, yapıldıkları dönemin mimari ve süsleme özelliklerini önemli ölçüde yitirmişlerdir. Günümüze ulaşan en eski Ahşap Camii grubunun Çarşamba ve Terme İlçelerinde yoğunlaşması dikkat çekici olup, dağılım bölgenin Türk-İslâm iskân tarihiyle paralellik göstermektedir. Bunun yanında Samsun Büyük Camii, Bafra Büyük Camii ile Vezirköprü, Havza, Kavak İlçe merkezlerindeki Camilerin büyük bölümünün ilk kuruluşunun Ahşap malzeme ile Anadolu Selçuklu döneminde gerçekleştiği bilinmektedir. Dönemin Ahşap Mimari karakterini yansıtan farklı ahşap mimari unsurlarda azda olsa bu dönem izlerini yakalayabilmek mümkündür. Bu duruma örnek olarak Ahşap Camisi yıkılmış ancak çokgen planlı Selçuklu Türbeleri geleneğinin ahşap malzemeyle inşa edilmiş versiyonuna sahip olan Alaçam İlçesi Soğukçam köyü gösterilebilir. Bu örnek çokgen planlı Selçuklu Türbe Mimarisi Geleneğinin,  Anadolu’ nun ücra yerlerinde de tanınıp sevildiğinin ve iklimsel malzeme ile inşasının denendiğinin göstergesi niteliğindedir.

Erken Dönem Samsun Ahşap Camilerinin en erken temsilcisi Selçuklu Dönemi eseri olan Çarşamba İlçesi Göğceli Camii olup, mimari özelliği, Dentrokronolojik analizlerle desteklenerek 13. yy. başların da inşa edildiği, Revaklı bölümünün ise 1335 yılında ilave edildiği kesinleşmiştir. Bu güne birçok değişiklikle ulaşan Caminin aşı boyası Kalem İşi nakışları 15.yy–16.yy. çini-seramik süslemeleri ile paralellik göstermektedir. Bu da Kalem İşlerinin Camii inşasından çok sonra yapıldığının göstergesidir. Kalem İşi süslemede erken grup Camilere Göğceli Camii damgasını vururken,   Ahşap Süslemeye aynı ilçedeki Ordu Köyü Ahşap Camiindeki ahşap oyma, kabartma, çakma, çıtakâri, ajur, Kündekâri teknikli süsleme unsurları damgasını vurmaktadır. Tacettin Oğullarının Niksar’da başlayıp Ordu Köyünde devam eden hükümranlıklarının tüm ihtişamı görülür Ordu Köyü Camiinde. Samsun Ahşap Camileri içerisinde ilk gördüğümde en fazla etkilendiğim Camii olup, bakımsızlık ve tahribatların önüne geçilebilmesi için mahallinde köy halkını bilgilendirici çalışmalar yapılmış, konferanslar verilmiştir. İlk Tespit ve tescil çalışmalarını da benim yaptığım Caminin ilk kurulduğu alandan taşınarak bugünkü yerine getirildiği bilinmektedir. Köy de hakim noktada bir kale ile Taceddinoğulları ve Kubadoğullarının aile fertlerine ait Mezarlarında bulunduğu büyük bir  mezarlık bulunmaktadır. Çarşamba İlçesi Şeyh Habil ve Terme İlçesi Karacalı Camilerindeki nakış ve kalem işleri büyük oranda tahrip olmuş ve yenilemelerle özelliğini yitirmiş durumdadır. Şeyh Habil Caminin Selçuklu geleneğindeki dışa taşıntılı Mihrabının da içe alındığı izlerden anlaşılmaktadır.

Erken örnekleri takiben bunların uzantıları olan ancak yapıldıkları dönemin mimari süsleme ve zevk anlayışıyla yoğrulan 15.yy.–16.yy.lar arasına yerleştirilebilecek Ahşap Camiiler varlıklarını gösterirler. Asarcık İlçesi Gökgöl, Kılavuzlu, Vezirköprü İlçesi Çorakdere, Terme İlçesi Dağdıralı, Kavak İlçesi Bekdemir ,Tatarmuslu ve Değirmencili Camileri bu grubun İlimizdeki temsilcileridir. Döneme ve gruba süsleme itibari ile Bekdemir Camii damgasını vurmaktadır. Dentrokronolojik analiz yapılan Caminin orijinal yerinden taşındığı, bugünkü yerindeki mevcut haliyle alt bölümün 16.yy. başlarında, üst bölümün ise 1876 yılında yenilendiği, nakışlarının da bu dönemde yapıldığı bilinse de yapı ülkemiz genelindeki Ahşap Camilerin en seçkin örneklerindendir. Camii mihrabı arkasındaki arı kovanından elde edilen balın kuruluşundan beri Caminin bakımı için vakıf olarak kullanılması Türk Vakıf geleneğinin yöre halkınca uygulanan ilginç bir örneği olarak karşımıza çıkmaktadır. Mimari kısmen malzeme olarak değişime uğramış olsa da Gökgöl Camii kendinden söz ettirebilecek yapı karakterine sahip özelliktedir. Bölgedeki Zaviyeli Ahşap Camilerden orijinal zaviyesini koruyan tek ahşap camiidir. Terme ilçesindeki Dağdıralı,  Asarcıktaki Kılavuzlu Camii ile Kavak İlçesindeki Tatarmuslu Camileri erken örnekleri takip eden ve aynı geleneğin 15.yy. - 16. yy. lar da inşa edilmiş uzantıları durumundadır. Beylikler ve Osmanlı Dönemi Mimarisinin özelliklerini taşıyan bu camiiler daha sonra inşa edilmiş olan Camilerinde öncülüğünü yapmışlardır.

Diğer bir grubu da 17.yy.dan itibaren kendisini gösteren Ahşap Camiiler oluşturup sayısal olarak en fazla olanıdır. Terme İlçesi Yukarı söğütlü, Asarcık İlçesi Koşaca, Kavak İlçesi Kasımzâde Sofi Ahmet Efendi, Ala Gömlek, Karaaslan Camileri bu gruptandır. Yukarı Söğütlü Camii Kubbesi ile Salı Pazarı İlçesi Ahşap Camilerinin öncüsü niteliğindedir. Koşaca Camii gerek mimarisi, gerekse süsleme yönünden Bekdemir Caminin daha geç bir uzantısı durumundadır. Kasımzâde Sofi Ahmet Efendi, Alagömlek ve Karaaslan Camileri ise Tatarmuslu Caminin uzantıları durumundadır. Bu dönemde Nakış tezyinatı tamamen batılı sanat akımlarının etkili olduğu rengârenk naturmortlarıyla Koşaca Camii temsil ederken, muhteşem kapılarıyla ağaç işçiliğe damgasını Karaaslan Camii vurmaktadır. Yukarı Söğütlü Köyündeki Ağaç Kubbe Samsun Ahşap Camilerinde hala sevilerek uygulanmakta olan ağaç kubbenin İl’ deki en erken örneğidir ve yapıldığı dönemde kubbeli olup zaman içinde değişime uğrayan Anadolu Selçuklu geleneğinde inşa edilmiş Şeyh Habil Camii örnek alınarak yapılmış olmalıdır. İç mekân düzenlemesi ve süslemelerdeki benzerlik bu fikri güçlendirmektedir.

Son grubu ağırlıklı olarak 19.yy.–20.yy. yapıları olan Salıpazarı, Ayvacık, Alaçam, Yakakent, Tekkeköy Camileri oluşturmaktadır. Genel Mimari kuruluş aynı olsa da detayda farklar kendini hissettirir. Salıpazarı Ahşap Camilerindeki içten kubbeli, mihrap önü kubbeli yâda tonozlu olup dıştan kırma çatı ile kapatılmış üst örtünün yerini Ayvacık, Alaçam ve Yakakent İlçelerinde Tavan Teknesi almaktadır. Salıpazarı ilçesi Yavaş Bey Caminin ilk kuruluşunun Göğceli Camii ile çağdaş olduğu ancak zaman içinde bu günkü halini aldığı bilinmektedir.

/Emine YILMAZ
Müze Araştırmacısı-SAMSUN
MAYIS 2010

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder