11 Şubat 2014 Salı

Yirmibirinci Yüzyılın Sosyal Mabedleri "AVM"ler


Ülkemizde son on, onbeş yılda yaygınlaşmaya başladılar. Günümüzün gözde alışveriş mekânları. Kimilerine göre ise "Yirmibirinci Yüzyılın Sosyal Mabedleri". Ankara, İstanbul, İzmir derken ülkenin neredeyse tamamına yayılmaya başladılar. Bu yayılma beraberinde alışveriş alışkanlıklarımızda ciddi bir değişime yol açarken mevcut esnafın da üzerinde baskı oluşturmaya başladı.

Ortak çatı altında faaliyet gösteren girişimcilerin oluşturduğu alışveriş merkezleri; ortak politikalar oluşturarak ortak uygulamalara imza attıklarından, küreselleşmenin etkisi ile sarsılan dağınık durumdaki esnafı zor durumda bırakıyor.

Konunun uzmanlarından Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hakan Kodal "2011 yılında yirmibeş adet yeni AVM açılacağını, ülkemizde  AVM sektörünün, 2010 yılında 35 milyar dolarlık yatırım büyüklüğüne eriştiğini, bunun üçte birinin yabancı sermayeden geldiğini,350 bin kişiye istihdam olanağı sağladıklarını ve 2010 yılında açılan 21 yeni AVM ile 6,4 milyon metrekarelik kiralanabilir alana ulaştıklarını, şu anda 266 aktif AVM olduğunu,açılan AVM'nin yüzde 58'inin Ankara ve İstanbul'da olduğunu,ağırlığın Anadoluya kayacağını, günümüzde 81 ilimin sadece 46'sında AVM bulunduğunu" söylüyor.

Yine Alışveriş Yatırımcıları Derneği (AYD) ve Akademetre'nin yaptığı "AVM Tüketici Algı Araştırması"nın sonuçları ise bu söylemleri destekler nitelikte. "Toplu gıda alımlarını AVM'den yapanların oranı yüzde 22,4'e çıkmış.2010 yılında alışveriş merkezlerini ortalama ziyaret süresi yarım saat artmış. Ziyaret süresi 2009 yılında 1 saat 53 dakika iken, 2010 yılında 2 saat 24 dakikaya çıkmış. Anadolu müşterisi AVM'lerde İstanbul müşterisinden yarım saat daha fazla zaman ( 2 saat 40 dakika) geçiriyormuş. Müşterilerin AVM'ye her gelişinde ortalama 85 TL harcadığı belirlenmiş. Araştırma dışarıda yemek yeme eğiliminin de AVM'lerde arttığını ortaya koymuş. Sonuçlara göre her iki yemekten biri bu mekânlarda yeniyormuş."

Evet değerli okurlar, şehir merkezimizde Tekel Sigara Fabrikasının bulunduğu yerde ve şehrin doğusunda yapımına başlanılan/başlanılacak olan iki yeni AVM'nin Samsun'da faaliyete başlayacak olduğunu da dikkate aldığımızda ilimizde alışveriş alışkanlıklarının bir değişim sürecine gireceğini tahmin etmek zor olmasa gerek. Cadde üstü perakende satış üzerine kurgu yapan esnafımızın bu gelişmeleri yakından takip etmesi ve hazırlıklı olması gerekiyor. Zira karşılarında yabancı sermaye desteğini de almış, organize ve donanımlı bir yapı var.

Sağlıcakla...

11.02.2011
/Kadir GÜRKAN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder