Ülkemizde son on, onbeş yılda yaygınlaşmaya
başladılar. Günümüzün gözde alışveriş mekânları. Kimilerine göre ise
"Yirmibirinci Yüzyılın Sosyal Mabedleri". Ankara, İstanbul, İzmir
derken ülkenin neredeyse tamamına yayılmaya başladılar. Bu yayılma beraberinde
alışveriş alışkanlıklarımızda ciddi bir değişime yol açarken mevcut esnafın da
üzerinde baskı oluşturmaya başladı.
Ortak çatı altında faaliyet gösteren girişimcilerin
oluşturduğu alışveriş merkezleri; ortak politikalar oluşturarak ortak
uygulamalara imza attıklarından, küreselleşmenin etkisi ile sarsılan dağınık
durumdaki esnafı zor durumda bırakıyor.
Konunun uzmanlarından Alışveriş Merkezi
Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hakan Kodal "2011 yılında yirmibeş
adet yeni AVM açılacağını, ülkemizde AVM
sektörünün, 2010 yılında 35 milyar dolarlık yatırım büyüklüğüne eriştiğini,
bunun üçte birinin yabancı sermayeden geldiğini,350 bin kişiye istihdam olanağı
sağladıklarını ve 2010 yılında açılan 21 yeni AVM ile 6,4 milyon metrekarelik
kiralanabilir alana ulaştıklarını, şu anda 266 aktif AVM olduğunu,açılan
AVM'nin yüzde 58'inin Ankara ve İstanbul'da olduğunu,ağırlığın Anadoluya
kayacağını, günümüzde 81 ilimin sadece 46'sında AVM bulunduğunu" söylüyor.
Yine Alışveriş Yatırımcıları Derneği (AYD) ve
Akademetre'nin yaptığı "AVM Tüketici Algı Araştırması"nın sonuçları
ise bu söylemleri destekler nitelikte. "Toplu gıda alımlarını AVM'den
yapanların oranı yüzde 22,4'e çıkmış.2010 yılında alışveriş merkezlerini
ortalama ziyaret süresi yarım saat artmış. Ziyaret süresi 2009 yılında 1 saat
53 dakika iken, 2010 yılında 2 saat 24 dakikaya çıkmış. Anadolu müşterisi
AVM'lerde İstanbul müşterisinden yarım saat daha fazla zaman ( 2 saat 40
dakika) geçiriyormuş. Müşterilerin AVM'ye her gelişinde ortalama 85 TL
harcadığı belirlenmiş. Araştırma dışarıda yemek yeme eğiliminin de AVM'lerde
arttığını ortaya koymuş. Sonuçlara göre her iki yemekten biri bu mekânlarda
yeniyormuş."
Evet değerli okurlar, şehir merkezimizde Tekel
Sigara Fabrikasının bulunduğu yerde ve şehrin doğusunda yapımına
başlanılan/başlanılacak olan iki yeni AVM'nin Samsun'da faaliyete başlayacak
olduğunu da dikkate aldığımızda ilimizde alışveriş alışkanlıklarının bir
değişim sürecine gireceğini tahmin etmek zor olmasa gerek. Cadde üstü perakende
satış üzerine kurgu yapan esnafımızın bu gelişmeleri yakından takip etmesi ve
hazırlıklı olması gerekiyor. Zira karşılarında yabancı sermaye desteğini de
almış, organize ve donanımlı bir yapı var.
Sağlıcakla...
11.02.2011
/Kadir GÜRKAN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder