Genellikle bir millete ve o milletin dinine hizmet
etmiş kişiler yine o milletin fertleri tarafından yüceltilir, kutsanır ve
onların hayatları etrafında çeşitli menkıbeler oluşturulur. Bir müddet sonra bu
menkıbelerde yüceltilen kişilerin mezarlarının da kutsandığı ve daha sonra bu
mekânların, o inancın taraftarlarınca ziyaret edilmek suretiyle inanç
merkezleri haline dönüştürüldüğü görülür. Bu inanç merkezlerinden Samsun il
merkezinde bulunan Kılıç Dede, Seyyid Kutbiddin ve İsa Baba Türbeleri inanç
turizmi açısından da değerlendirilmesi gereken kutsal mekânlardır.
Kılıç Dede
Türbesi
Kılıç Dede Türbesi, Kılıç Dede Mahallesi’ndedir.
Samsun'un İslam orduları tarafından fethi sırasında Seyyid Kutbiddin ve İsa
Baba ile birlikte savaşıp şehit düşen dervişlerden olduğu sanılan Kılıç Dede
Hazretleri'nin türbesi, kendi adıyla anılan caminin mihrap tarafındaki bahçede,
ağaçlar arasındadır. Kılıç Dede’nin Peygamber efendimizin sahabelerinden
olabileceği düşünülmektedir. Kılıç
isminin, Kılıç Dede’ye savaşlarda kılıç ustalığı yaptığından dolayı verildiği
söylenmektedir.
Yöre halkından almış olduğumuz bilgilere göre Kılıç
Dede ile ilgili anlatılan keramet oldukça ilginçtir: 1957 yılında Tütün
Fabrikası’nın yapımı sırasında civarda bulunan binden fazla mezardan çıkan
kemikler at arabalarıyla başka bir yere nakledilirken Kılıç Dede’nin mezarına
hiçbir müdahalede bulunulamamıştır. Bunun sonucu olarak türbe ilk bulunduğu
yerde inşa edilmiştir.
“Özellikle Samsun’un doğu tarafındaki mahallelerde
oturan halkın yoğun ziyaret yerlerinden biridir. Özellikle cuma günleri adak
adamak, dua etmek, kurban kesmek niyetiyle birçok kişi türbeyi ziyarete
gelmektedir.
Türbeyi ziyaret genellikle perşembe ve cuma günleri
yoğunlaşmaktadır. Dikkatimizi çeken bir diğer nokta ise; türbenin etrafında
herhangi bir çul ve çaput bulunmaması, mum yakılmaması veya türbenin etrafında
dönülmemesidir. Bu durum, yöre halkının türbeyi artık daha bilinçli bir şekilde
ziyaret ettiğinin bir belirtisidir.
Seyyid
Kutbiddin Hazretleri
Şeyh Seyyid Kutbiddin Hazretleri’nin türbesi
Unkapanı Mahallesi’nde eski şehir mezarlığının içinde bulunmaktadır. Türbenin
hemen yanında bir mescit vardır. Şeyh Kutbiddin Hazretleri’nin Gavs-ı Âzam
adıyla anılan ve Kadiriye tarikatının kurucusu olan Abdülkadir-i Geylanî
Hazretleri'nin torunu olduğu rivayet edilmektedir. Bir kardeşi Samsun Tekkeköy
mezarlığındadır. Bir diğer kardeşinin de Samsun’un Ladik ilçesinde defnedilmiş
olan Esseyyid Ahmed-i Kebir’dir. Seyyid Kutbiddin Hazretleri’nin hayatı ve
yaşadığı devir hakkında yeterli bilgi mevcut değildir.
Şeyh Kutbiddin Hazretleri'nin bir kerameti şöyle
anlatılır: “1853 yılında Rus donanmasının Sinop baskını sırasında, üç beş savaş
gemisi de Samsun açıklarına kadar gelerek şehri top ateşine tuttular. Şehirde
karşılık verebilecek bir kuvvet de bulunmamaktadır. Ancak Şeyh Kutbiddin Hazretleri'nin
bulunduğu eski mezarlıktan top atışları ile karşılık verilir. Rus gemileri de
bir miktar hasara uğradıktan sonra çekilip gitmek mecburiyetinde kalırlar.”
Türbeyi ziyaret eden kişilerin, ziyaret amaçları
arasında şunlar sayılabilir: Çocuğu olmayan kadınların çocuk istekleri, genç
kızların iyi bir izdivaç beklentisi, huysuz çocukların uslanması, sınavlarda
başarı gösterebilmek, bedensel ya da ruhsal sağlık sorunlarına medet ummak,
büyü, nazar ve hastalıklardan kurtulmak… Yöre halkından, nasiplerinin açılması
için türbeye gelen genç kızların sayısı bir hayli fazladır.
Türbeyi ziyaret amacıyla başta Ege Bölgesi olmak
üzere, İç Anadolu, Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesi illerinden çok sayıda
ziyaretçi gelmektedir. Türbeye özellikle perşembe ve cuma günleri, ramazanda ve
arife günlerinde yoğun ziyaretçi akını yaşanmaktadır.
Türbe etrafına çul çaput bağlamak, mum yakmak,
duvarlarına küçük taşlar yapıştırmak ya da para atmak gibi batıl inançları
yansıtan davranışlar Şeyh Seyyid Kutbiddin Türbesi’nde sıkça rastlanan
manzaralardır.
İsa Baba
Türbesi
Cedit Mahallesi İsa Baba Sokak’ta, yine kendi
adıyla anılan caminin hemen yanında yer alan türbe kapalı bir alanda değil,
cami avlusundadır. Anadolu’nun maddi ve manevi fethi uğruna can verenlerin
başında gelmektedir. Diğer Türk mücahitlerinin mezarları ve yan taraftaki cami
ile birlikte 700 yıllık tarihi geçmişe sahiptir. Türbe, 1815 yılında
Haznedarzâde Süleyman Paşa’nın torunu Memduh Bey tarafından onarılmıştır.
Eskiden türbe etrafında yedi veya dokuz defa
dönenin arzusunun gerçekleşeceğine dair olan inanışı ortadan kaldırmak için
türbenin bir tarafı kapatılmıştır. Bunun dışında halk arasında basık olarak
adlandırılan ve yürümesi geciken çocukların yürüyebilmesi için türbe etrafında
ip çözme, yaprak koparma ya da çimleri yolma gibi durumlarla da
karşılaşılmaktadır.
Türbeyi ziyaret için Ege Bölgesi (İzmir), Orta ve
Doğu Karadeniz (Ordu, Giresun, Rize, Trabzon) ve İç Anadolu Bölgesi’nden
(Çorum, Amasya, Tokat, Yozgat) birçok turist gelmektedir.
Sonuç
Samsun il merkezinde bulunan Kılıç Dede, Şeyh
Seyyid Kutbiddin ve İsa Baba Türbeleri ilin tanıtımına ve inanç turizminin
geliştirilmesine katkıda bulunacağı kanaatindeyim. Özellikle il dışından
türbelerimizi ziyaret için gelenlerin temel ihtiyaçlarının karşılanması,
gerekli durumlarda dinlenebilecekleri mekânların yapılması inanç turizminin
Samsun’da yerleşmesine neden olacaktır. Ancak, bu konuda İl Müftülüğü’ne ve din
adamlarına önemli görevler düşmektedir. Özellikle ziyaretin biçimi ve özü
hakkında ziyaretçileri uyarmalı ve eğitmelidir. Örneğin yatırlara çul çaput
bağlamanın, mum yakmanın, taş yapıştırmanın İslamî bir dayanağının olmadığını
ve bu tür ritüellerin dinin özüne zarar verdiği gibi yabancıların İslam’a
bakışını olumsuz etkilediğini belirtmelidirler. Samsun’da inanç turizminin
yerleşmesi için başta Samsun Valiliği olmak üzere belediyelere, Kültür
Müdürlüğü’ne ve derneklere önemli görevler düşmektedir.
Şimdiden bütün milletimizin mübarek Kurban
Bayramlarını tebrik ve tebşir ederim.
/Bekir ŞİŞMAN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder