11 Şubat 2014 Salı

Camiler Kimin?


Camiler; Müslümanların cem oldukları, namaz kılıp dua ettikleri ibadetgâhlar. Allah’ın evleri. Huzur ve sükûn bulunan yerler. Kaynaşılan, görüşülen mekânlar. (Avlusunda Müslümanların çekiştirildiği yerler değil. Kıl ve kal yerleri de değil. Dünya kelamlarına ara verilen bir yer.)

Orada gördüklerimiz için yarın şahitlik edeceğiz. Hüseyin dede oradaydı. Ahmet amca da. Mehmet dayı da. Muhtar emmi de… Maalesef bir genç adı veremiyorum. Ak saçlı, aksakallılardan başkasını görmedi pek gözlerim. Ben ne yapayım? İnsan görmediğine de şehadet edemez ya! 
  
“Camiler kimin?” diye soruyorum yine. Camiler; başka gidecek hiçbir yeri olmayan, gözleri görmez, kulakları duymaz, dizleri tutmaz, ayakta duramaz, sandalyesiz kılamaz, eğilip de kalkamaz, abdesti de tutamaz…ların mıdır sadece? Camiye gelebilmek, girebilmek ve ibadet edebilmek için illa o hâllerle hâllenmek mi gerekir? İslam’ın böyle bir şartı mı var? Bilemiyorum.
 
Ve “Camiler kimin?” diye yine soruyorum. Teravih namazına gelip güldü diye tokatlanan 6 yaşındaki Yağız Efelerin mi? Yoksa onları tokatlayan, camiyi parsellemiş, cenneti de garantilemiş tokatçı teyzelerin mi? Camiye girdiği ilk gün tokatla, dayakla karşılaştığı için orayı dayak yeme yeri olarak bildiğinden dolayı camilere küsen gençler var. O gençleri küstüren, iten, kakan, camiye almayan, ön safları geç, orta saflara bile layık görmeyen sözüm ona cennetlikler var. Büyük bir ibadet aşkıyla ve huşu içerisinde yıllardır belli bir kesim cami terörü estiriyor. Yaptığı işi ibadet bilmesi çok daha acı olanı.

“Şunun saçlarına bak! O saçla o sakalla camiye mi gelinir? Zındık bu zındık. Şundaki kılık kıyafete bak. Bunun ne işi var camide? Çocukların ne işi var saflarda? Ne işi var camide? Konuşuyorlar bazen de gülüyorlar. Cemaatin dikkati dağılıyor. Cemaatin namazı bir küçük gülüşle ifsat oluyor. Allah razı olmaz böyle durumlardan. Alimallah başımıza taş yağacak!...”

“Susturun şunları. Bir daha camide görmeyeyim sizi çocuklar. Tamam mı ha?” Zaten göremeyeceksin ey cennetmekân! Görmüyorsun. Çünkü o gençler çocuklukta camide dayak gördü, paylandı… Oraları ihtiyarların yeri sandı. Baktı ki hiç genç yok oralarda. Kazara camiye girdiği o ilk günde malum olayla karşılaştı. O gün bugündür aradan kırk yıl geçti. Camiye sadece bayramlarda gidiyor. Bayramlardaki muhabbete girmek de istemiyorum. O ayrı bir yazı konusu.

Kafasında kira hesapları yapan hacımın dikkatini dağıtan küçük Zeynep! Sen ne yaptın böyle? Neden camide konuştun? Neden?... Hacı “Hele bi şu namaz bitsin sana soracağım velet?” diyor. Namazı köpürerek de olsa bitiriyor. İmam efendi sola selam vermeden yakalıyor çocuğu kolundan karga tulumba atıyor dışarıya.  Camide konuşulur mu? Peki, ben de ona sorayım, yani o düşüncede olanlara. Peki, camide imamın arkasında durup derin hayallere dalmak doğru mu? İmamın okuduklarının manasını biliyor musun? O mana iklimine dalabiliyor musun? “Allah’ım huzurundayım. Karşındayım. Seninle konuşmaya geldim. Dünya kelamıyla uğraşmıyorum. Kâbe’ye döndüm, tüm benliğimle sana yöneldim. Sana geldim…” diyebiliyor musun?

Bana kızacak şimdi bazıları. Varsın kızsın. Neden böyle bir yazı yazdın? Vardır bunun da bir sebebi deyip takdir edenler de olacaktır. Camiden soğutulanlar: “Hay Allah razı olsun ne güzel konuyu özetlemiş.” diyecekler.

Geçende bir olay geldi başıma da ondan yazdım bu yazıyı. Bardağı taşıran son bir dede hamlesi ile karşılaştım. Bana oldu diye yazarsam bencillik anlamı taşıyabilir. Ancak bu meselenin bir şekilde yazılıp Samsun’un, akabinde de Türkiye’nin ve tüm Müslümanların gündemine alınması, sorgulanması gerekir.

Geleyim sadede. Çarşamba günüydü (15 Eylül 2010). Ulugazi Camii’nde bir öğle namazı kılayım dedim. Aslında dinlenmek için gitmiştik avluya. Olacak var ya. Namazı cemaatle eda etmeye karar verdik. Zülal Berra ile Zeynep Vuslat da tamam dediler. Ayakkabıları çıkardık, girdik camiye. Ben en son safa durup çocukların benim arkamda durmasını sağlayacağım. Bu arada 70 yaş civarında kısa tutulmuş aksakalıyla, kafasında fesiyle müezzin dede: “Çocukları ileri götürme, merdivenin yanında dursunlar…” anlamında bir şeyler söyledi. Bu yaklaşım çok zoruma gitti. Söylenerek geçtim en son safa. Titreyerek de olsa namazı tamamladım. Aralarda müezzine bakmaktan alamıyorum kendimi. Bak diyorum çocuklar hiç de huzur bozmuyor. Hatta sessizce dua okuyorlar. Onlar birer melek. Aynı yaşlarda başka çocuklar da var. Onlar da gayet sakin duruyor. Hiçbir huzur bozucu, fitne çıkarıcı harekette bulunmuyorlar. En azından dedeleri gibi değiller.

Fatihadan sonra dedeye dedim ki: “Dede bak. Sana hakkımı helal etmiyorum. Tavır ve davranışınla benim bu öğle namazım mahvoldu. Ancak bunun için de değil sana hakkımı bu çocuklar için helal etmiyorum. Camiye, saflara girmelerine müsaade etmediğiniz çocukların tercümanı olarak helal etmiyorum. Sen cenneti garantilemiş olabilirsin. Ancak Allah’ın rahmeti çok geniştir. Cennete gideceklerin yoluna taş koyma. Yollarında taş olma. Gençleri camiden soğutma. Cemaate güzel davran. Çocukları sev. Çocuklarıma mütebessim bir yüzle bakan uzun sakallı dedem gibi. Ve beni teselli eden ‘yaptı bir yanlışlık sen haklısın’ diyen diğer cemaat gibi.

Dede dedi ki: “Helal etmezsen etme! Terbiyeli ol. Yanındaki bir kişi de onu destekledi. Yanlış anladınız. O öyle demek istemedi…” Falan da filan da. Testi kırılmıştı. Olan olmuştu. Çocukların ve cemaatin önünde bir şeyler anlattım dedeye. Aslında onun nezdinde bütün yetkililere ve Müslümanlara.

KİMLER OKUSUN?

Öncelikle bu yazıyı arkadaşım SAMİ KESMEN okusun. O okur ve bana döner zaten. Ulugazi’nin o gün namaz kıldıran genç imamı. Çok beğendiğim diğer orta yaşlı imamı. Adlarını yazmadım. Bütün imamlar okusun. (Yoksa cemaat bulamayacak, işlerinden olacaklar.) İlkadım müftüsü KERAMETTİN DEMİR okusun. Samsun müftüsü OSMAN ŞAHİN okusun. Diğer mülki amirlerin gözünden zaten kaçmaz bu olay. Aynı zamanda adres gösterdim ki bu bir suç duyurusu olsun. Pek çok yerden dışladığımız, aramıza almaya layık görmediğimiz çocuklarımız için bir suç duyurusudur. Hz. Hasan ile Hüseyin’e Peygamberimiz Hz. Muhammed (sav)’in gösterdiği şefkat ve merhameti de hatırlatırım unutup uygulamayanlara. Farklı bir Müslümanlık icat edenlere. Cemaate, gençlere özellikle de çocuklara yönelik imam ve din görevlisi yaklaşımı ile ilgili hutbeler hazırlanmasını, kitapçıklar bastırılıp dağıtılmasını ve başka güzel etkinlikler yapılmasını istiyorum. Çocuklar için ha! Ben kendimi kurtardım. Bir dededen bir dua alırım cennete girerim. Dua almak için camiye sokulmayan gençler için istiyorum bunları.
Bu olaylara yetkililer bakmazsa, eğilmezse –ki ümidimi kesmedim- o azarladıkları cemaatin paralarıyla sürdükleri saltana lanet olsun! Haklarımız haram olsun!

/İsa ABANOZ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder