20 Mayıs 2013 Pazartesi

Canik İmkb Anadolu Lisesi’nde “Mübadele Vurgunları”

TÜBİTAK, her yıl “Ortaöğretim Öğrencileri Arasında Araştırma Projeleri Yarışması” düzenlemektedir. on yıllarda yaygınlaşan ve gelenekleşen bu yarışmalarda çeşitli dallarda bazen çok ilginç konular yarışma konusu olabilmektedir. Bu tür projelerde önemli olan öğrencileri hayatın içine çekmek ve geleceğe yönelik düşündürmek ve sorunlarla yüzleştirmektir. Canik Kültür Merkezi’ne yolunuz düşer ve Canik İMKB Anadolu Lisesi’nin standına uğrarsanız, “MEMLEKET ÖZLEMİYLE KAVRULAN “MÜBADELE VURGUNLARI” başlıklı tarih projesini göreceksiniz.

Projeyi,  tarih öğretmeni Sn. Elif Menteş’in danışmanlığında Canik İMKB Anadolu Lisesi 10. sınıf öğrencilerinden Leyla Erdal ile Nur Sena Çevik hazırlamış. Projenin amacı, “yasal bir kararla gerçekleşen mübadele kavramının tanınması, mübadillerin yıllarca çektikleri zorlukların ve yaşamlarının anlatılmasıdır.” Olay, 1923 yılından sonra ortaya çıkmış ve yüz binlerce insanımız kendi öz yurtlarından zorla koparılmışlardır. Onlar, yaşadıkları topraklarda hiçbir zaman bir Ermeni ya da Rum gibi ihanet etmiş değillerdir. Bulundukları yerlerde,  güç ellerine geçtiğinde komşularını ya da gayrimüslimlerin yaşadıkları yerleşim yerlerini ateşe vermemişler, yağmalamamışlar ve katliam yapmamışlardır.

Bu insanlar, yerlerinden yurtlarından ayrılmak zorunda kalıp ana vatanlarına dönerlerken birçok olumsuzluklarla karşılaşmışlar, yağmalanmışlar ve katliamlara uğramışlar, göç sırasında uzun bekleyişler sonucu bazı hastalıkların ve açlığın kurbanı olmuşlardır. Canik İMKB Anadolu Lisesi öğrencileri bunların bir kısmını anlatırlarken, biraz da mübadillerin geleneklerine, aile yapılarına, yemek kültürlerine, kullandıkları ağız ve şivelerine, hatta batıl inançlarına yer vermişlerdir.

Projede, “Mübadillerde Batıl İnançlar”  başlığı altında bazı inanç ve gelenekler verilmiştir. Ancak bunların tümünün batıl olduğu söylenemez. Örneğin; “ Sol ayakla ilk adım atılmaz, yataktan sağ taraf ile kalkılır” gibi. Bilindiği gibi Sünnetin şekillendirdiği yaşamı benimseyen Müslüman toplumlar için “ sağ elin ve sağ ayağın “   farklı anlamları vardır. Sağ elle yemek yemek, belirli mekânlar hariç sağ ayakla ilk adımını atmak gibi alışkanlıklar söz konusu sünneti yerine getirme gayretinin tezahürüdür.

Bir başka örnek de ,”kapı eşiğine oturulmaması ya da cuma saatinde iş yapılmaması “ gibi gelenek ve göreneklerdir. “Kapı eşiğine oturulmaması” nın nedeni tıbbidir. “Cuma saatinde iş yapılmaması( erkekler için)”  emri ise dinidir. Cuma Suresi’nin 9. Ayet-i Kerimesi ezan okunup cuma namazı bitinceye kadar erkeklerin iş yapması yasaklanmıştır. Çünkü o saatte cuma namazı kılma saatidir. Sevgili Leyla ve Nur Sena öğrencilerimizi imkânsızlıklara ve karşılaştıkları sorunlara rağmen böyle bir proje çalışmalarından dolayı kutluyor, gelecekte daha büyük projelere imza atacaklarına inanıyoruz. Selam ve sevgi ile…

20.05.2013
/Mustafa GENÇ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder