Türkmen Yörüklerinden 'Hançerlü'lerin kurduğu bir
mahalle, Hançerli... Samsun'un iki kalesinden birisi, Kadifekale... Müslüman
Samsun ile Kafir Samsun arasında sıkışmış bir yer, Karasamsun... Türkiye'de
örneği olmayan bir mahalle, Kökçüoğlu... Ve Tatarların kurduğu mahalle,
Kılıçdede...
Dünden devam ediyoruz... Hançerli, Hastane,
Hürriyet, İlyasköy, İstasyon, Kadıköy, Kadifekale, Kale, Kalkancı, Karadeniz,
Kılıçdede, Karasamsun, Saitbey mh, Liman, Kuşçulu, Kökçüoğlu, Kışla ve Kıran
mahalleleri ile kısa yazı dizimiz son buluyor... İşte Samsun'un mahalleleri ve
isimlerinin tarihleri:
Bir Türk
Oymağı: Hançerli
Hançerli:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Dilimizde,
“ucu eğri ve sivri bıçak” karşılığında bulunan hançer sözcüğü Arapça
'hancar’dan gelmekte olup XV. yüzyıldan beri Türkçe'de kullanılmaktadır
(Tietze: 249). Hançer sözüne, aitlik bildiren +li eki getirilerek türetilen
'hançerli' 1872-1875 yılları arasın Osmanlı kayıtlarında mahalle adı olarak
geçmektedir (Sarısakal: 121). Osmanlı coğrafyasındaki Türk oymakları arasında
“Türkmen Yörükleri” kaydıyla Hançerli (Hançerlü) adına rastlamak mümkündür
(Türkay: 405). Diyarbakır, Malatya, Niğde, Mersin ve Bursa illerimizde Hançerli
adında yerleşim birimlerinin görülmesi bu oymağın Anadolu’nun değişik
yörelerine göç ettiğini göstermektedir. Samsun’da aynı adla bir mahallenin
bulunuyor olması bu mahallenin kuruluşunda Hançerli oymağının etkin olduğunu
düşündürmektedir. Bu haliyle Hançerli mahallesinin adı Türk boy adlarının yer
adı olarak kullanılabilmesi ilkesi uyarınca verilmiş olmalıdır. Diyarbakır,
Malatya, Niğde, Mersin ve Bursa illerimizde Hançerli adında köyler
bulunmaktadır.
Hastane:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. 1964’te
Kökçüoğlu Mahallesi'nden ayrılarak kurulmuştur. (Sarısakal: 153), Mahalle,
adını sınırları içinde bulunan Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi’nden
almıştır. Osmanlı'nın son döneminde Memleket Hastanesi olarak kurulan hastane Cumhuriyet
döneminde uzun süre Devlet Hastanesi olarak görev yapmış, ardından Ruh ve Sinir
Hastalıkları Hastanesi’ne dönüştürülmüştür. Türkçe'de çevredeki yapıların yer
adı olarak kullanılması eğilimi mahallenin adlandırılmasında etkili olmuştur.
Samsun dışında Sakarya ili Akyazı ilçesine bağlı olan başka bir Hastane
Mahallesi bulunmaktadır.
Hürriyet:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Önceleri 19
Mayıs Mahallesi'ne bağlı olan muhit, 1961 yılında Hürriyet adıyla müstakil bir
muhtarlık olarak şekillenmiştir. Adını “özgürlük” karşılığında dilimize girmiş
olan Arapça "hürriyet" sözcüğünden alan mahalle ilimizin 1994 yılında
büyükşehre dönüşmesinin ardından önce Gazi Belediyesi'ne bağlanmış; 2009’da
Gazi Belediyesinin kapanmasıyla İlkadım belediyesi sınırlarına dahil
edilmiştir. Mahalle adının insani değerler arasında önemli bir yeri olan
hürriyet kavramından hareketle verildiği anlaşılmaktadır. Ülkemizde Hürriyet
adında çok sayıda yerleşim birimi bulunmaktadır.
Mübadillerin
Merkezdeki Adresi: İlyasköy
İlyasköy:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Lozan
Antlaşması sonrasında mübadil vatandaşlarımızın yerleştiği bir muhit olan
İlyasköy’ün kuruluşu 1925 yılına gider (Sarısakal 162). İlyasköy’ün kuruluşunda
Yunanistan’ın Sarı Şaban yöresine bağlı İnceğiz köyünden gelen soydaşlarımız
nüfus açısından etkili olmuşlardır (İpek Mübadele ve samsun: 119)1971’de
belediye hudutlarına bağlı mahalle olarak mülki tanımlaması değişen İlyasköy,
ilimizin 1994’te büyükşehre dönüşmesinin ardından önce Gazi Belediyesine bağlanmış;
2009’da Gazi Belediyesinin kapanmasıyla İlkadım belediyesi sınırlarına dahil
edilmiştir. Muhite bu adın verilmesinde
İlyas adlı şahsın payı vardır. Kuvvetle muhtemeldir ki köyün kuruluşunda bu
zatın öncülüğü söz konusudur. Türkçe'de yerleşim biriminin geçmişinde izler
bırakan kimselerin adının yer adı olarak kullanılması yaygın bir eğilimdir.
Türkiye’de Samsun dışında Isparta, Sivas, Amasya, Kocaeli, Çanakkale illerinde
“İlyas” adlı köyler bulunmaktadır.
Çevresindeki
Yapıların İsmini Ala Mahalleler
İstasyon:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. 1961’de
Kılıçdede Mahallesi'nden ayrılarak müstakil mahalle biçiminde şekillenmiştir
(Sarısakal: 171) İlimizin 1994’te büyükşehre dönüşmesinin ardından Gazi
Belediyesi'ne bağlanan İstasyon Mahallesi,
2009’da Gazi Belediyesi'nin kapanmasıyla İlkadım Belediyesi sınırlarına
dahil edilmiştir. Sınırları içindeki tren istasyonu nedeniyle mahalleye bu ad
verilmiştir. Türkçede çevredeki yapıların yer adı olarak kullanılması yaygın
bir eğilimdir. Ülkemizde İstasyon adlı çok sayıda yerleşim birimi
bulunmaktadır.
Kadıların
Tesir Ettiği Mahalle: Kadıköy
Kadıköy:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Kadı sözcüğü
Arapça'da “hüküm, karar” gibi anlamlar taşıyan "kaza" kökünden
gelmektedir. Arapça dilbilgisi kurallarına göre "kaza" kökü esas
alınarak “hüküm veren” anlamında "kazı" sözü türetilmiştir. Kazı’daki
"z", Türkçe "d-z" arası bir sese karşılık gelir. Türkler
"kazı" sözünü alırken d’li söyleyişi tercih etmişler ve sözcüğü
"kadı" biçiminde Türkçeleştirmişlerdir. Osmanlı devletinin kuruluş
dönemlerinde adli işlerle birlikte idari görevler üstlene kadılar sonraları
yalnızca hukuk işleriyle ilgilenmişlerdir. Kadıköy adından anlaşılacağı üzere
bu mahallenin geçmişinde imar ya da iskan yönünden kadı efendinin tesiri söz konusu
olmalıdır. Kadıköy 1872-1875 tarihli kayıtlarda mahalle olarak tespit
edilmiştir (Sarsakal: 121). Samsun’da
aynı adı taşıyan Atakum ilçesine bağlı bir köy ve Alaçam ilçesine bağlı bir
mahalle bulunmaktadır. Türkiye’nin pek çok yöresinde Kadıköy adıyla köy ve
mahallelere rastlamak mümkündür.
Samsun'un 2
Kalesinden Birisi: Kadifekale
Kadifekale:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Türk yer
adlarında çevredeki yapılara ilişkin adların kullanılması eğilimi bu mahallenin
adlandırılmasında etkin olmuştur. Samsun tarihiyle ilgili kaynakların
belirttiğine göre Samsun’da iki kale bulunmaktadır. Bunlardan ilki Ceneviz
döneminden; ikincisi ise Danişmendlilerden kalmıştır. Danişmendlilerden kalan
kale içerisinde Kale Mahallesi kurulmuştur. Cenevizlilerden kalan kaleye dek
uzanan mahalleyi (Sarısakal: 322) Kale Mahallesi’nden ayırmak üzere bu
mahallede eskiden beri bulunduğunu bildiğimiz Kadife Sokak’ın adı
"kale" sözcüğüne eklenerek Kadifekale adı elde edilmiştir. 1994
yılında Samsun, büyük şehir belediyesi olup alt belediyeler oluşturulduğunda
Kaidfekale, İlkadım belediyesine bağlı müstakil bir mahalle olarak
yapılandırılmıştır. Samsun dışında Kadifekale adıyla İzmir’de bir mahalle,
Sakarya’da ise bir köy bulunmaktadır.
Kale:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Arapça'dan
dilimize geçen "kale" sözcüğü, Türk yer adlarında çevredeki yapılara
ilişkin adların kullanılması eğilimi uyarınca mahalleye ad olmuştur. Zira,
Türkler tarafından inşa edilen tarihi Samsun kalesi mahalle sınırları
içindedir. Günümüzde Kale Mahallesi’nde bulunan Büyük Cami’nin avlu kısmında bu
kalenin kalıntılarını gözlemek mümkündür. 1914 yılına ait belgelerde Samsun’un
dokuz mahallesinden biri olarak Kale Mahallesini görmek mümkündür. Mahalle için
Osmanlı döneminde Mekte Mahallesi, Cami-i Kebir Mahallesi gibi adlar da
kullanılmıştır (Sarısakal: 156)
Türkiye’nin pek çok ilinde Kale adıyla anılan yerleşim birimlerine
rastlamak mümkündür.
‘Kalkanca’
Değil, ‘Kalkancı’
Kalkancı:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. 1986 yılında
il idare kurulu kararıyla müstakil bir mahalle olarak şekillenmiştir (sarısakal
180). 1906 tarihinde F. Cumont tarafından çizilen Samsun haritasında mahallenin
kurulduğu bölge Kalkancı olarak zikredilir (Canik Belediye kitabı: 167). Bu
kayda göre mahalle adının ses benzeşmesinden hareketle zaman zaman Kalkanca
olarak ifade edilmesini yanlış bir kullanımdır. Dolayısıyla doğru biçim
Kalkancı olmalıdır. “Ok, kılıç vb. silahlardan korunmak için savaşçıların
kullandığı korunmalık” anlamına gelen kalkan adlı teçhizatı üreten kişi
karşılığındaki "Kalkancı" anlamındadır.
Karadeniz:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. 1957’de 19
Mayıs Mahallesinden ayrılarak müstakil bir mahalle olarak kurulmuştur
(Sarısakal: 167). Karadeniz Mahallesi, ilimizin 1994 yılında büyükşehre dönüşmesinin
ardından, önce Gazi Belediyesine bağlanmış; 2009’da Gazi Belediyesinin
kapanmasıyla İlkadım belediyesi sınırlarına dahil edilmiştir. Mahalle adını,
aynı zamanda bölgeye de ad olan Karadeniz’den almıştır. Türkçede çevredeki su
kaynaklarının yer adı olarak kullanılması yaygın bir eğilimdir. Samsun dışında
Trabzon, Kastamonu, İstanbul, Manisa ve Tekirdağ illerimizde Karadeniz adını
taşıyan yerleşim birimleri mevcuttur.
Müslüman
Samsun Ve Kafir Samsun Arasında Bir Mahalle
Karasamsun:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. İlimizin
1994’te büyükşehre dönüşmesinin ardından İlkadım belediyesi sınırları içinde
müstakil bir mahalle olarak şekillenmiştir. Samsun, Selçuklu hükümdarı
Rükneddin Süleymanşah tarafından 1194’te ele geçirildikten sonra tarihi Amisos’un
doğusunda bugünkü Saathane Meydanı civarında Müslüman Samsun adıyla yeni bir
yerleşim merkezi kurulmuştur (Tellioğlu Canik: 50-51). Bu gelişmenin ardından
şehir Osmanlı hakimiyetine dek Müslüman Samsun ve Kafir Samsun olmak üzere iki
kısım halinde varlığını sürdürmüştür. Günümüzde Karasamsun Mahallesi'nin
kapsadığı alan geçmişte "Kafir Samsun" adıyla anılan bölge içindedir.
'Kara'nın
Nedeni Yangın Mı, İnanç Mı?
Bazı güncel kaynaklarda Yıldırım Beyazıt’ın oğlu
Çelebi Mehmet, Cenevizlilerin elinde olan bölgeyi yani Kafir Samsun’u
fethedince Cenevizliler kenti yakarak terk ettikleri için yangın kalıntıları
dolayısıyla bölgeye halk arasında "Kara Samsun" denildiği ifade
edilmektedir. Ancak bu rivayeti tarihi kayıtlarda bulmak mümkün değildir. Bu
noktada muhitin adının yangından önce de Karasamsun olduğu akla gelmektedir.
Zira Türkçe'de siyah renk, kara talih, kara gün, kara vicdanlı vb. örneklerde
olduğu gibi istenmeyen durumlar için kullanılabilir. Bunun yanında başta Dede
Korkut olmak üzere tarihi metinlerde Hristiyanlar için "kara dinli"
tabiri kullanılmaktadır (Ergin: 161, 163). Dolayısıyla, Türklerin içinde ikamet
eden Hristiyan nüfustan dolayı düşman olarak gördükleri bu muhiti Karasamsun
olarak adlandırma ihtimali hayli yüksektir. Yerin çevresinin renk
özelliklerinden yararlanmak suretiyle yer adı belirleme Türkçede sıklıkla
görülür. Nitekim ülkemizle kara sözcüğüyle başlayan çok sayıda yerleşim birimi
bulunmaktadır.
Kavacık:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Kavacık,
önceleri Samsun merkez bağlı bir köy iken 2004 yılındaki yerel seçimlerle
birlikte mülki tanımlaması mahalle olarak değiştirilmiştir. Kavacık’a ilişkin
ilk tarihi kayıtlara Cumhuriyetle birlikte rastlanır. Zira köyün kuruluşu
Balkanlardan göçen soydaşlarımız tarafından gerçekleştirilmiştir. Kavacık adı
“Çayırın bol olduğu yer, çayırlık” anlamındaki "kava" sözcüğünden (DS
VIII: 2686) türetilmiştir. Kava sözcüğüne sevimlilik anlamı taşıyan –cık eki
getirilerek “Güzel çayırlık” manasına gelen kavacık sözü elde edilmiştir. Bu durum
Türk yer adlarında, çevrenin bitki örtüsünün muhite ad olabilmesi kuralına
uygunluk gösterir. Samsun dışında Burdur, Kütahya, Tekirdağ, Edirne, Balıkesir,
Çorum, Ankara, Bolu Kastamonu, İzmir ve Bursa illerimizde Kavacık adını taşıyan
yerleşim birimleri mevcuttur (Köylerimiz: 435).
Kazımkarabekir:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir.
Kazımkarabekir Mahallesi yeni teşkil eden mahallelerimizden olup ilimizin 1994
yılında büyükşehre dönüşmesiyle birlikte Gazi Belediyesi sınırları içinde
konumlandırılmıştır. 2009’da Gazi belediyesinin kapanmasının ardından İlkadım
belediyesi sınırlarına dahil edilen mahallei adını Atatürk’ün silah arkadaşı
Kazım Karabekir Paşa’dan almaktadır. Türkçede muhitin tarihinde iz bırakmış
kimselerin adının yer adı olarak kullanılması yaygın bir eğilimdir. Türkiye’nin
değişik yörelerinde Kazım Karabekir adlı çok sayıda mahalle bulunmaktadır.
Kılıçdede:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Adını bu
mahallede bulunan Kılıç Dede türbesinden almıştır. Kılıç ya da Kılınç Dede’nin
Anadolu’nun Türkleşmesinde ve Müslümanlaşmasında büyük hizmetleri olan Horasan
erenlerinden olduğu rivayet edilmektedir. Anadolu Selçuklu hükümdarı Kılıç
Arslan’da görüldüğü gibi Kılıç /Kılınç ismi Türkler arasında çok eski
dönemlerden itibaren kullanılagelmiştir. Dede, baba gibi unvanlar ise Orta
Asya’dan Anadolu’ya göçen Türkmen kitlelerinde din ulularının adlarında
sıklıkla rastlanır. Nitekim Samsun’da mefdun olan bir başka Horasan erinin adı
da İsa Baba’dır. Malatya’da Kılıçbaba adıyla bir yerleşim birimi bulunmaktadır.
Kılıç Dede adıyla kurulan mahalleyle ilgili ilk tarihi kayıt 1904 yılına
aittir. Bu kayda göre Mert Irmağı taraflarında Kırım muhacirleri iskan edilerek
Kılınç Dede namıyla bir Tatar mahallesi oluşturulmuştur. O nedenle Kılınç Dede
mahallesi Tatar mahallesi kaynaklarda Tatar mahallesi olarak da geçebilmiştir
(Sarısakal: 124). Kılıçdede mahallesinin adının dini unsurların yer adlarında
kullanılabilmesi ilkesine uygun olarak verildiği anlaşılmaktadır.
Kırancalı
Yörük Taifesinin Kurduğu Mahalle: Kıran
Kıran:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Kıran,
önceleri Samsun merkeze bağlı bir köy iken 2004 yılındaki yerel seçimlerle
birlikte mülki tanımlaması Yeşilkent Beldesine bağlı mahalle olarak
değiştirilmiştir. 2009’da Yeşilkent belde belediyesinin kapatılmasının ardından
İlkadım belediyesi sınırlarına dahil edilmiştir. Kıran’a ilişkin ilk tarihi kayıtlara 1642
yılına ait tahrir defterlerinde rastlanır(Öz Avarız: 240). Kurucuları, Osmanlı
belgelerinde Kıran, Kıranlı (Kıranlu), (Kıranca, Kırancalı, Kırancalu),
(Kırantalı, Kırantalu) biçimlerinde geçen Yörük taifesi olduğundan köy bu adla
anılmıştır. Zikredilen Yörükler Sivas, Aydın, Diyarbekir, Bozok, Kengiri,
Rakka, Biga ve Kırşehri Sancakları, Samsun ve Bafra Kazaları (Canik Sancağı),
İskilip Kazası (Çorum Sancağı), Niğde, Karaman, Konya, Maraş ve Kilis
Sancakları, Harmancık (Kırşehri civarında) gibi bölgelerde yurt tutmuşlardır
(Türkay 1979: 518). Şu halde Kıran mahallesinin adı Türk boy adlarının yer adı
olarak kullanılabilmesi ilkesi uyarınca verilmiş olmalıdır.Samsun dışında başta
Giresun ve Trabzon olmak üzere Aydın, Bingöl, Bursa, Kastamonu, Kırşehir,
Kütahya, Manisa, Muğla, Uşak, Zonguldak, Karabük, Sakarya, Ordu, Kastamonu,
Çorum, Balıkesir, Bolu, Bartın, Çankırı, Hakkari, Sinop, Çanakkale, Düzce illerimizde
Kıran adını taşıyan çok sayıda köy bulunmaktadır. Bu tablo aynı zamanda köye
adını veren Yörüklerin yerleşme alanlarını da yansıtmaktadır.
Kışla:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Mahalle 1986
yılında il idare kurulunun kararıyla oluşturulmuştur. Kışla Mahallesi, ilimizin
1994 yılında büyükşehre dönüşmesinin ardından, önce Gazi Belediyesine
bağlanmış; 2009’da Gazi Belediyesinin kapanmasıyla İlkadım belediyesine dahil
edilmiştir. Mahalle adını sınırları içinde bulunan kışladan almaktadır. Kışla
sözcüğü Eski Türkçede kışlag biçiminde olup “kış mevsiminin geçirildiği yer”
anlamındadır. Zira konar göçer Türkler yazları yaylag denilen yüksek yerlerde
kışları ise nispeten alçak ve korunaklı olan kışlag adı verilen bölgelerde
geçirmişlerdir. Anadolu sahasında kışla biçimini alan sözcük ordunun sefere
çıktığı yaz mevsimi öncesinde dinlenip eksiklerini giderdiği mekanları
karşılamıştır. Samsun’da ilk kışla binası 1903 tarihinde inşa edilmiştir
(Sarısakal: 133). Kurum, daha sonra Kışla mahallesinin olduğu muhite
taşınmıştır. Türkçede çevredeki yapıların yer adı olarak kullanılması kuralı
uyarınca mahalle bu adı almıştır. Samsun ili sınırları içinde Alaçam’ın Etyemez
ve Zeytinköy köylerine, Salıpazarı’nın Kuşcağız köyüne, Yakakent’in Asmapınar
ve Gündüzlü köylerine bağlı kışla adlı yerleşim birimleri bulunmaktadır. Ayrıca
Türkiye’nin pek çok şehrinde bu adla anılan köy ve mahalleye rastlamak
mümkündür.
Türkiye'de
Örneği Olmayan Bir Mahalle: Kökçüoğlu
Kökçüoğlu:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Türk yer
adlarında görülen, şahıs adlarının ya da lakaplarının yer adı olarak
kullanılması kuralına uygun olarak Kökçüoğlu namıyla anılan kimsenin adının
mahalleye verildiği anlaşılmaktadır. Türklerde oğlu sözüyle biten pek çok lakap
söz konusudur. Demircioğlu, Hekimooğlu, Kiziroğlu örneklerindeki gibi babanın
mesleği, oğlu sözünün başına getirilerek de lakaplar oluşturulmuştur. Standart
dilde “İlaç yapımında kullanılan kök, kabuk, çiçek, yaprak vb. satan kimse”
anlamındaki kökçü sözü Samsun yöresinde “Ağır işlerde çalıştırılan işçi” (DS
VIII: 2951) karşılığında kullanılır. Sözcüğün her iki anlamının da bir mesleği
karşıladığı görülmektedir. Dolayısıyla Kökçüoğlu’nu kökçü ve oğlu
sözcüklerinden kurulu birleşik bir ad olarak değerlendirebiliriz. 1914 yılına ait belgelerde Samsun merkeze
bağlı dokuz mahalleden bir tanesi olarak geçen
Kökçüoğlu (Sarısakal: 124) ile aynı ada sahip bir başka yerleşim yerinin
bulunmaması mahalle adının kişiye özel bir addan kaynaklandığı tespitini
doğrulamaktadır.
Kuşçu
Uşakları'nın Kurduğu Mahalle: Kuşçulu
Kuşçulu:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Kuşçulu,
önceleri Samsun merkeze bağlı bir köy iken 2004 yılındaki yerel seçimlerle
birlikte mülki tanımlaması mahalle olarak değiştirilmiştir. Kuşçulu’ya ilişkin
ilk tarihi kayıtlara 1642 yılına ait tahrir defterlerinde rastlanır. Köyün o
dönemki adı Yukarıkuşçular’dır (Öz Avarız: 240). 1837 tarihli kayıtlarda Uzgur
ve Kıran’la beraber anılan köy, Kuşçulu olarak zikredilmektedir (Erler: 181).
Kuşçulu adı kuş avcılığında usta olan anlamındaki kuşçu sözcüğüne dayanır.
Osmanlı belgelerinde Kuşçu, Kuşçu Ceridi, Kuşculu, (Kuşcuoğlu, Kuşcu Uşakları)
biçimlerinde geçen ve konargöçer Türkmen Yörüğü olarak belirtilen boy
tarafından kurulduğu için köye bu ad verilmiştir. Osmanlı kayıtlarına göre
Kuşçulu Türkmen Yörükleri Aydın, Saruhan, Ayıntab, Maraş, Adana, Sis, Karasi ve
Karahisar-ı Şarki Sancakları, Ergani Kazası (Diyerbekir Eyaleti), Devrekani
Kazası (Kastamonı Sancağı), Kızlar Karyesi (Kayseri Sancağı Develi Kazası) gibi
bölgelerde yurt tutmuşlardır(Türkay 1979: 555). Samsun’un Çarşamba ve Terme
ilçelerinde Kuşçulu; Bafra ilçesinde ise Kuşçular adlı başka köyler
bulunmaktadır. Samsun dışında Giresun, Ordu ve Erzincan’da Kuşçulu adlı köyler
vardır.
Liman:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Rumcadan
dilimize giren liman sözcüğü “Gemilerin barınmalarına, yük alıp boşaltmalarına,
yolcu indirip bindirmelerine yarayan doğal veya yapay sığınak”
anlamındadır. Ondokuzmayısmh: Kırbaç 19
mayıs olmuş 118
Pazar:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Pazar
sözcüğü Farsçadan dilimize geçen bir alıntıdır. İlk kez 1485 tarihli Osmanlı
tahrir kayıtlarında “Mescid der bâb-ı Pazar” adında bir mahalleye rastlanır
(ÖzMah: 246). Bu adı günümüz Türkçesine Pazar Kapısı Mescidi olarak çevirmek
mümkündür. Pazar mahallesinde bulunan tarihi mescit göz önünde tutulduğunda
Mescid der bâb-ı Pazar kaydıyla geçen mahallenin Pazar Mahallesi olduğu
anlaşılmaktadır. Dilde tutumluluk kuralı gereğince Osmanlı dönemi resmi
belgelerinde kullanılan tarihi adlandırma kısaltılmış ve muhit Pazar Mahallesi
adıyla yalın bir hal almıştır. Türkçe yer adlarında gözlenen kuralı bu
mahallenin adlandırılmasına kendini gösterir. Türkiye’de Pazar sözcüğü
kullanılarak oluşan çok sayıda yer adı bulunmaktadır.
Sadi Bey
Mahallesi'nden Saitbey'e
Saitbey:
İlkadım ilçesine bağlı bir mahalledir. Türk yer
adlarında görülen kişilerin adının yer adı olarak kullanılması kuralına uygun
olarak Sait Bey adındaki şahsın adının mahalleye verildiği anlaşılmaktadır.
1485 tarihli Osmanlı tahrir kayıtlarında “Sadi Beğ” adında bir mahalleye
rastlanmaktadır. (ÖzMah: 246).1642 tarihli kayıtlarda ise bu mahalle “Mahalle-i
Sadi Paşa” olarak karşımıza çıkmaktadır (ÖzMah: 247). Samsunla ilgili
kaynaklarda 1914 yılındaki mahalleler sıralanırken Said Bey mahallesinin Sadi
Bey Mahallesi olarak da anıldığı belirtilmektedir(Sarısakal: 124) Bu bilgiden
hareketle Sadi Bey adının zamanla değişerek Sait Bey’e dönüştüğü söylenebilir.
Sadi Bey’in, paşa unvanıyla da zikredildiği düşünülürse bu şahsın Samsun’a
hizmeti dokunmuş dönemin önemli bir devlet adamlarından biri olduğu
anlaşılmaktadır.
/Miraç ÖZTÜRK
28 Nisan 2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder