Pazarlamada en önemli konulardan bir tanesi
“müşteri ne ister” sorusuna aranan yanıttır. Bunun için işletmeler bazı
araştırma tekniklerini uygulamaktadır. Bu tekniklerden en yaygın olanı “anket”
tekniğidir. Anket cevaplayıcının bir konu hakkındaki düşüncelerini öğrenmek
adına yapılan tekniklerden bir tanesidir. Sorduğunuz sorular ile ankete cevap
veren kişinin o konu hakkındaki düşüncesini öğrenmeye çalışırsınız. Anket, size
başarıyı yüzde yüz sağlamaz ancak sizin isabetli karar almanızda size yardımcı
olur.
Turist davranışlarının öğrenilmesi açısından anket
oldukça sık ve yaygın olarak kullanılan tekniklerden bir tanesidir. Bu araştırmada yanıtı aranan bazı sorular;
Turist kente neden geliyor?
Turist şehirde kaç gün kalıyor?
Turist kenti nasıl görüyor?
Turiste göre sizin kentiniz ne kenti (tarih, spor,
deniz kum güneş vs) ?
Turist sizin kentinize geldiği zaman alışveriş
yapıyor mu? Yapıyor ise yanında götürmek için hangi ürünleri satın alıyor?
Şehirde konakladığı otelden, geldiği acenteden
memnun mu? Gibi örnek gösterilebilir.
Bu ve bunun gibi soruların yanıtları bilinir ise
işte o zaman kente gelecek turiste ona göre hizmet sunulur ve kente gelen
turist de kentten memnun ayrılır. Bu yüzden turist davranışları açısından
ziyaretçi profilinin bilinmesi önemli bir unsurdur.
Bu çalışma aynı zamanda kentin altyapı eksiklikleri
başta olmak üzere birçok eksikliğini de görmesine faydalı olacaktır. Bu da
başta konaklama tesisleri başta olmak üzere turizm sektörü içinde
faaliyetlerini sürdürmekte olan herkesi ve kenti idare eden karar vericileri
yakından etkileyecektir. Çünkü sektör içerisinde bulunan kurum ve kuruluşlar
kendi eksikliklerini bu sayede görecek yerel yöneticiler de bu eksiklikleri
gidermek için neler yapması gerektiğini görmüş olacaklardır.
Ziyaretçi profilinin çıkarılması işletmelerin
müşterilerinin profillerini çıkarması gibidir. Bu sayede turizm sektörü içinde
faaliyet gösteren herkes ve kenti idare edenler kendilerini değerlendirme
olanağı bulacaklardır.
Örneğin Çinli turist deniz kum ve güneş üçlüsünü
sevmemektedir. Bunun yerine kültür turizmini tercih etmektedir. Ayrıca bir
Çinlinin seyahat edebilmesi için pasaportunun olması yeterli olmamakta yerel
hükümetten de onay alması gerekmektedir. İnsanlar Çin’in kalabalık nüfusa sahip
olduğunu bildiği için “Çin’den yüzde 1 turist getirsek ne kadar güzel olur”
düşüncesine kapılmakta ancak gerçekle karşılaşınca da hayal kırıklığına
uğramaktadır.
Benzer şekilde Avrupalı turist İranlı veya Ortadoğu
coğrafyasından kişiler ile aynı otelde kalmak istememektedir. İşte bu tür
verilerin turizm stratejisi belirlenirken dikkate alınması gerekmektedir. Bu
tür veriler de ancak ziyaretçi profilinin belirlenmesi ile mümkün olacaktır.
Ziyaretçi profilinin çıkarılması ile beraber
yapılacak olan tanıtım faaliyetlerinde hedef kitlenin kim olacağı ve bu
faaliyetlerde hangi konulara vurgu yapılacağı gibi sorulara da cevap
bulunmaktadır.
Bu çalışmanın kentimizde bir an önce yapılması
gerekmektedir. Turizmde söz sahibi olmak istiyorsak turizm gelirinden daha
fazla pay almak istiyor isek bu çalışmanın bir an önce yapılması önem arz
etmektedir.
/Yetkin BULUT
05 Mayıs 2016
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder