Tekkeköy’deki mera’nın Lojistik Köye dönüştürülmesi
sürecinde kurulan şirket Sayın Başkanın sözleri ile : ‘’Biz buranın yüzde 25
ortağıyız, Diğer ortaklar ise, yüzde 10 Organize Sanayi Bölgesi, Yüzde 15
Ticaret Borsası, Yüzde 40 Büyükşehir Belediyesi ve Yüzde 10’da Tekkeköy
Belediyesi’nindir.’’ Demek ki ilgili kurumların Halkı ve Samsun kamuoyunu bilgilendirme
gerekliliği vardır. Bu yerine getirilmelidir ki, insanların yanlış şeyler
söyleyip durmasın.’’ Diye yazmıştık.
Tekkeköy Belediye Başkanından bu konuda bir
açıklama geldi. Özetle:
*Samsun Ticaret ve Sanayi Odası Başkanın söylediği
sözlere imza atarım.
*Mera alanını sahiplenenler şov yapıyor.
*Tüm Türkiye’nin Tekkeköy’de mera alanının Lojistik
köye dönüştürülmesi projesini sahiplenmesi gerekir.
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın "Tarım,
hayvancılık ve bu üretim dallarında çalışanların korunması" başlıklı 45.
maddesi ile devlete tarım arazileri ile çayır ve meraların amaç dışı
kullanılmasını ve tahribini önlemek görevi verilmiştir. Anayasa'nın bu hükmüne
uygun olarak da 1998 yılında Mera Kanunu yürürlüğe girmiştir. Mera Kanunu'nun
14. maddesinde "tahsis amacı değiştirilmedikçe mera, yaylak ve kışlaktan
bu kanunda gösterilenden başka şekilde yararlanılamayacağı"
belirtilmiştir.
Tahsis amacı değişikliğinin ise sadece maden ve
petrol arama ve işletme faaliyeti ile turizm yatırımları için zaruri olan; kamu
yatırımları yapılması için gerekli bulunan; imar planlarının hazırlanması,
toprak muhafazası, gen kaynaklarının korunması, milli park ve muhafaza ormanı
kurulması, doğal, tarihi ve kültürel varlıkların korunması, sel kontrolü,
akarsular ve kaynakların düzenlenmesi için ihtiyaç duyulan yerlerde
yapılabileceği hüküm altına alınmıştır.
Kanunun "Mera, Yaylak ve Kışlakların
Korunması" başlıklı 19. maddesi ve "Yükümlülükleri Yerine
Getirmeyenler" başlıklı 27. maddesi ile gereği yapılacağı yerde, sağlanan
imtiyazla düzen tanımazlara af getirilerek kaçak yapılar yasallaştırılmıştır.
Tahsis amacı değişikliği daha önce ilgili
bakanlığın Tarım ve Köy işleri Bakanlığı'na talebi, Maliye Bakanlığı'nın ve
valiliğin uygun görüşü üzerine Tarım ve Köy işleri Bakanlığı tarafından
yapılabilirken, yapılan değişiklikle ilgili müdürlüğün talebi, mera
komisyonunun ve defterdarlığın uygun görüşü üzerine valilikçe tahsis amacı
değiştirilebileceği hükmü konmuştur. Konu daha bir baskıya açık hale
getirilmiştir.
Kanunda 2007 yılında yapılan değişiklikle meralar
için sağlanan imtiyazlara "yaylak ve kışlaklar" da dahil edilerek
imtiyaz alanı genişletilmeye devam edilmiştir.
Kanunda 2008 yılında yapılan değişiklikle de tahsis
amacı değişikliği imtiyazı içerisine elektrik faaliyetleri ile jeotermal
kaynaklı teknolojik seralar için ihtiyaç duyulan mera, yaylak ve kışlak
arazileri de dâhil edilmiştir. Mera alanları üzerindeki baskı sadece bu
değişikliklerle sınırlı değildir. AKP hükümetinin 2011 yılında çıkardığı 648
sayılı kanun ile:
Buna göre köylerde inşa edilecek yapılarla ilgili
olarak daha önce sadece köy nüfusuna kayıtlı ve köyde sürekli oturanlar için
geçerli olan "yapı ruhsatı aranmamasına" yönelik istisna, herkesi
kapsayacak şekilde genişletilmiştir. Ayrıca, geçici yerleşme yeri olarak uygun
görülen mera, yaylak ve kışlakların ot bedeli alınmaksızın tahsis amacının
değiştirilebileceği, bu alanların talep sahiplerine 29 yıla kadar tahsis
edilebileceği hükmü getirilmiştir.
Meralarımızın imara açılmaya değil, ıslah edilerek
otlatma kapasitelerinin artırılmasına ihtiyacı vardır.
/Cem ŞAHAN
10.05.2016
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder