Şehrin her yanında Arapça/Türkçe hekim tanıtım ve sağlık
reklâmları boy gösteriyor. Arapça bilen hekim ihtiyacı, kentin sağlık sisteminin
bir gerçeği. Ama bu reklâmları hekim
fotoğrafları kullanılarak şehrin sokaklarını süslemesi önce hukuki ve etik
değil.. Her gün radyolardan ve televizyonlardan mucize ilaç, bitki reklâmları yüzümüze
fırlıyor. Kansere çözüm bulan, 20 yaş gençleştiren vb… Hukuk bu konuda Sağlık erkine
ve kent hekim örgütüne önemli görevler yüklüyor. Sağlık erki ne yapıyor bilmiyorum ama Tabip Odasının
bu konuda hiçbir şey yapmadığı ortada.. Bu bir anlamda görev ihmali..
Kamu kurumu niteliğinde bir meslek odasının bu konuda
yapması gerekenler hukuki bağlamda belirlenmiş. Sağlık bir meta olunca,
pazarlamasında da sermaye sahipleri gerekeni yapıyor. Radyo, TV, gazete reklamlarının
sağlık alanında yansımaları insan hayatını tehdit eden tarzda.
Oysa bilindiği gibi “sağlık hizmetleri” alanı,
tanıtıma önemli sınırlamalar getirilen, reklamınsa bütünüyle yasaklandığı bir
alandır. Getirilen bu sınırlamaların amacı, insan sağlığı ve bu kapsamda insan
haklarını korumak, insanların kâr, rekabet ve benzeri amaçlardan kaynaklanan
eylemlerden zarar görmelerini engellemektir.
Sağlık hizmetlerinin hızla tahrip edildiği ve
ticari bir alana dönüştürülmeye çalışıldığı ortamda, bunun bir aracı olarak
kullanılan reklamın her ne suretle olursa olsun yapılmasını önlemek, tabip
odalarımızın 6023 sayılı Yasa’da özel olarak da belirtilen önemli
görevlerindendir. Türk Tabipleri Birliği
en son olarak
Yerel Tabip Odalarına:
*Reklam ve haksız rekabet oluşturan türden
içerikleri barındıran site sahibi hekimler ile sağlık kuruluşlarının sorumlu
hekimleri hakkında disiplin işlemlerinin yapılması,
*Ayrıca hekim ve sağlık kuruluşlarına aracılık
yapan internet siteleri hakkında,
*Cumhuriyet Başsavcılılarının yanı sıra
*6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun
63 ve 84. maddelerine dayanılarak hazırlanmış olan Reklam Kurulu Yönetmeliği
uyarınca işlem yapmaya yetkili olan, üyeleri arasında Türk Tabipleri
Birliği’nin temsilcisi de bulunan Reklam Kurulu nezdinde girişimlerde
bulunulması,
Aynı şekilde tanıtım kurallarına aykırı hekim ve
sağlık kuruluşu yayınları hakkında da yapılan bilgilendirmeye ve incelemeye
başlanmış olmasına karşın reklam faaliyetlerine devam etmeleri durumunda Reklam
Kurulu nezdinde girişimlerde bulunulması, tarzında bir
uyarıda bulunmuştu.
***
İnsanın en temel haklarından biri olan sağlık hakkı
ve sağlıklı yaşama ihtiyacının istismar edilmesi ve sınırsız kazanç isteklerine
alet edilmesi kabul edilebilir bir
yaklaşım değildir.
Sağlıkta reklama getirilen eleştiriler şüphesiz
dikkate alınmalıdır. Dolayısıyla sağlık hizmetlerinde reklam uygulamaları
titizlikle kullanılması gereken bir konudur.
/Cem ŞAHAN
29.04.2016
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder