Çarşamba; Yeşilırmak’ın denizle kucaklaştığı ova
üzerinde kurulmuş nev-i şahsına münhasır bir Anadolu kasabasıdır. 1300'lü
yıllarda kurulduğu rivayet edilen Çarşamba pazarı 1455 tarihli tahrir
defterlerinde mevcuttur. Çarşamba ( ilk zamanlar söylenişi Ceharşenbe: Farsca
haftanın 4.günü) günleri kurulan pazar daha sonra etrafında oluşan kasabanın ve
kazanın (ilçenin) adı olacaktır. Çarşamba pazarı etrafında Hasbahçe, Kücelü,
Kuştoğanlı, Sarıcalı ve Sungurlu köyleri mevcuttu. Buralar günümüzde
Çarşambanın mahallesine dönüşmüştür.
Bugünkü Çarşamba, Ayvacık, Salıpazarı, Asarcık ve
Tekkeköy ilçelerini kapsayan alan 15. ve 16. yy’da Osmanlı Devleti’nin Canik
sancağına bağlı Arım kazasını oluşturuyordu. Çarşamba Arım kazasına bağlı bir
kasabadır. Ancak Çarşamba kasabası 19.yy son çeyreği ve 20 yy ilk yarısında
adından söz ettirebilmiştir. Nev-i şahsına münhasır bir kasabadır Çarşamba
ahalisi mütegallibe artığı saray sürgünzadeleri ,Rum ve Ermeni asıllı tebaadan
oluşur,Arım ahalisi Türk köylerinin mütegallibeleride süreç içersinde kasabaya
yerleşerek eşrafta yer bulmuşlardır.
1826’da Orta mahallede Rumlar tarafından iki
Bedestan (kapalı çarşı) yapılmıştır. Kırım Savaşı sonrası yöreye Çarlık
Rusya’sından Çerkes ve Gürcü göçü başlamış ve göç 1864-1869 yıllarında
yoğunlaşmıştır. Daha sonraki yıllarda da siyasi amaçlı olarak Çarlık
Rusya’sından yöreye Rumların göçü başlamıştır.1870 tarihli Trabzon vilayet
salnamesinde Çarşamba Kaza olup 119 köyü 9200 hanesi ve 32153 erkek nüfusu
vardır.
Yöre; 1750’li yıllara kadar merkezden atanan sancak
beyleri tarafından yönetilmiştir. Sonra yörede etkili olan ayanlar (Ayan: güçlü
ve ileri gelen kişi) idareyi ele aldılar. Önce Canikli ailesinden Canikli
Süleyman Paşa, Canikli Hacı Ali Paşa, Battal Hüseyin Paşa, Hayrettin Paşa
(mezarı Rahtıvan camii haziresindedir.) ve Tayyar Paşa yöreyi yönetmiştir.
Tayyar Paşa Çarşamba’da Medrese, Kütüphane, okul yaptırmıştır. Şu an Sungurlu
mahallesinde Tayyar Paşa Sokağı hala durmaktadır. Tayyar Paşa Sadaret
Kaymakamlığına kadar yükselmiştir. Tayyar Paşa’dan sonra Canikli ailesinin
etkinliği azalmış ve yerine Hazinedarzadeler etkili olmuştur. ( Değerli
dostumuz rahmetli KENAN HAZNECİ 'nin ataları olan Hazinedarzâde Süleyman
Paşa’ya ait vakıf kayıtları incelendiğinde, ailenin çıkış yerinin ve menşeinin
Çarşamba kazasındaki Kurt Ahmetli köyü olduğu anlaşılmaktadır.
Kenan Hazneci dostumun vefatından kısa süre önce
kararlaştırmıştık benim konuğum olacaktı ve birlikte ulu dede Süleyman
Haznedaroğlu'nun mezarını ziyaret edecektik. Ama iyi ki bu ziyareti
gerçekleştiremedi zira Cami avlusunda ki bu Anıt mezar çay evine bahçe
kazandırma gayretkeşliği nedeni ile tarumar edilmiştir.mezar taşı ise merdiven
altına gizlenmiştir.
Değerli dostum Kenan Hazneci'ye Tanrıdan rahmet
diliyoruz, İyi ki bu olayı duymadı,görmedi. Tarihi değerlere karşı hassasiyeti
olan bir kültür adamı aziz dostum ışıklarda uyuyor.
Karadeniz’in kuzeyinde bulunan Rus kentlerinin ve
özellikle Kırımın zahire ihtiyacı çoğu zaman Çarşamba ovasından sağlanmıştır.
18.yy’ın ikinci yarısında Kırım’da savaşan askerlerin çoğu Çarşambalıdır. Bu
sosyal ilişkiler kasaba yaşantısının çok renkliliğine de olumlu katkılar
sağlamıştır, "nev-i şahsına münhasırlık" özelliği "özgünlüğünden
ziyade "çok kültürlülüğünden kaynaklıdır.
1870 Trabzon Vilayet Salnamesine göre Çarşamba
İlçesinde ilçe yönetimi üç meclis tarafından yürütülüyordu bunlar;
1. Meclis-i idare (idare meclisi) olup başkanı
Kaymakam
2. Meclis-i deavi (davalar meclisi) başkanı Başkadı
3. Meclis-i daire-i belediye (belediye idare
meclisi) başkanı Belediye Reisidir.
Bu idari yapılanma cumhuriyet dönemine kadar
sürmüştür 1892'
deki Yönetsel bölümünde Canik sancağı, Trabzon vilayetine bağlıydı. Çarşamba
ilçesi, Trabzon iline bağlı Canik (Samsun) sancağının ilçesi olarak kurulmuş,
Samsun bağımsız il olunca Samsun iline bağlı ilçe olarak yönetilmiştir. Aynı
yıllarda salgın sıtma hastalığı ölümlere neden olmuştur. 1895’de kuraklık
nedeniyle Çarşamba’da büyük bir kıtlık yaşanmıştır.
Çarşamba belediyesi 1923 yılında kurulmuştur.1924
yılında temelini bizzat Atatürk’ün attığı Samsun Çarşamba demiryolu
yapılmıştır. 1930 ‘da Atatürk Çarşamba Türkocağını ziyaretinde “ Çarşamba’da
gördüğüm gençlik iftihara layıktır.” demiştir. 1930’da yapılan Yeşilırmak köprüsü
Çarşamba Belediye amblemi olmuştur.
Kasabamızın yakın tarihinin kısa bir özetini
sizlerle paylaştım, Gelecek yazımda kasabamızın sosyal yaşamından derlediğim
"insan hikayelerini" sizlerle paylaşacağım.
/Cemil BİÇER
10.09.2016
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder