Son beş yılın Samsunlulara umut veren ve hakkında
en çok konuşulan konusu Samsun- Ankara Hızlı Tren Projesidir. 2007 yılında
başlayan çalışmalar ile Cumhuriyet döneminde yapılan demiryollarının
genişletileceği ve Cumhuriyetin 100. yılında ülkeyi hızlı tren hatları ile
donatılacağı haberleri bir çok il gibi Samsunluları da heyecanlandırmıştır. Samsun-Ankara
hızlı tren hattı için gerek ulaştırma Bakanlığı tarafından yapılan açıklamalar
ve gerekse Samsun’un AKP’li milletvekillerinin konuyu sık sık gündeme taşıması,
Samsunluları haklı bir beklentiye sokmuştur.
2007 yılından günümüze kadar bazı geçen süreçteki
bazı resmi açıklamalara kısaca değinmek istiyorum. 27 Eylül – 1 Ekim 2009
tarihleri arasında gerçekleştirilen 10. Ulaştırma Şurası’nda alınan kararların
sektörel yatırımlara yön vereceğinin altını çizen yetkililer, Ankara-Samsun
ekseninde ulaşıma açılması planlanan yeni hattın en geç 2023 yılına kadar
hayata geçirilmesinin planlandığı açıkladılar. Yetkililer, şurada alınan kararlara
göre; yapımı devam eden hızlı tren hatlarının üç yıla kadar tamamlanması,
Çorum’un da içerisinde yer aldığı yeni hızlı tren hatlarına ise 2012 yılından
itibaren başlanması ilkesinin benimsendiğini de bildiriyorlardı. Yine bir başka
bilgiye göre, Ulaştırma Bakanlığı ve DLHI Genel Müdürlügü"nün yatırım
programında yer alan 450 km
uzunluğunda olması planlanan Samsun-Ankara hızlı tren projesinin ilk etap
çalışması olan Kırıkkale-Samsun Demiryolu hattı projesinin etüt ve proje
hazırlıkları tamamlanmıştır.
22 Haziran 2010 tarihinde Ankara"da yapılan
poje ihalesini ise 2 milyon 591 bin lira bedelle Yüksel Proje Uluslararası A.Ş.
almıştır. Herkesin merak ettiği hızlı trenin geçeceği güzergahlarda bu proje
kapsamında belirlenmiştir. Buna göre hızlı tren hattı Samsun"un İlkadım,
Canik, Havza, Kavak İlçeleri ile Amasya, Tokat, Çorum, Yozgat ve Kırıkkale
İlleri ve İlçeleri sınırlarından geçecektir. Bu ihalede, projenin "12
Nisan 2012"de bitirilmesi de öngörülüyordu. Bu konuda İstanbul Teknik Üniversite’sinde
görevli bir öğretim üyesi arkadaşımdan son aldığım bilgiye göre de, proje
söylenen tarihte bitirilmiş olacaktır.
13 Ağustos 2011 tarihinde medyaya yansıyan
haberelere göre, Ulaştırma Bakanlığından yapılan yeni bir açıklama ile 2023'te
Anadolu'nun birçok sehrine “Hızlı ulaşım” planlandığını açıklıyordu.. Hedef,
Cumhuriyet'in yüzüncü yilinda 9 bin 978 km . hızlı tren hattı, 4 bin 997 km . konvansiyonel hat
olmak üzere 14 bin 975
kilometre yeni demiryolu hattı inşa etmektir. Bu
Cumhuriyet tarihinin en büyük demiryolu hamlesiydi. Hükümet bu projeye büyük
önem veriyor ve 11 bin kilometre olan demiryolu ağını 12 yil içinde iki katına
çıkarmayı amaçlıyordu. Bakan'a göre, “Kara tren gecikir” anlayışı yerini,
“Hızlı tren yetişir” anlayışına bırakacaktır.. Bu haberler ve bu konuda Samsun
kamuoyuna sürekli pompalanan bilgiler, Samsun Halkı’nın umutlarını artırıyordu.
2012 yılına girdiğimiz günlerde AKP’Li bir Samsun Milletvekili umutları bir kez
daha tazeliyordu. Ne var ki, geçtiğimiz hafta içersinde medyada yer alan haberlere
göre, 2023 Cumhuriyetin 100. yılı için hazırlanan hızlı tren projelerinin
kapsamında Samsun-Ankara hattı yer almıyordu. Son haberlere göre, Proje
hedefleri gerçekleştiğinde İstanbul, Ankara, İzmir, Sivas, Bursa gibi
şehirlerin yanı sıra Yozgat, Trabzon, Diyarbakır, Malatya illerini de içine
alan 29 ilden yüksek hızlı tren geçecekti.. Ulaştırma Bakanlığı ve TCDD’NİN
internet sayfalarında da yer alan bu hatlar, Ankara-Eskişehir (bitirildi),
Ankara-İstanbul, İstanbul-Eskişehir, Konya-İstanbul, Sivas-Ankara, Sivas-
İstanbul, Bursa-Ankara, Sivas-Erzurum-Kars, Konya-Antalya, Ankara-İzmir,
İstanbul-kapıkule, Bursa-Bandırma-İzmir, Antalya-Alanya, Erzincan-Trabzon,
Kayseri-Ankara, Kayseri-İstanbul, Sivas-Malatya-Diyarbakır, Gaziantep-Halep,
Eskişehir-Antalya hatlarından oluşuyordu.
TCDD ve Ulaştırma Bakanlığının internet
sayfalarında, “HEDEF BÜYÜK. 10.000
Km . YÜKSEK HIZLI TREN HATTI” başlığı ile yer alan
bilgilerde bu haberi doğruluyordu. Evet hızlı tren hikayesinin yıllara göre
özeti buydu. Bu gerçekten de Samsunlular için büyük bir hayal kırıklığıdır. Umuyorum,
bu haberler de bir yanlışlık vardır ve Samsun Halkı’na bu müjdeleri veren
milletvekillerimiz konuya açıklık getirirler. Aksi halde, 2001 yılında başlayan
ve 2004 de bitirileceği müjdelenerek,15000 işçi alınacağı vaatleri yapılan
Tersane konusunda yanıltılan Samsunlular, bir kez daha yanıltılmış
olacaklardır. Gerçekten de bu haberlerde bir yanlışlık yoksa, söylenecek tek
söz kalıyor. Bu kadar kolay yanıltılabilen toplumlar, sürekli hayal kırıklığı
yaşamaya mahkumdur. Bir gerçek daha var ki, bu ülkede hakkını aramayanlara,
daha doğrusu ağlamayana hiç kimse mama vermiyor. Samsunlular bu anlayışı
sürdürdüğü sürece, komşu illerin kazanımlarını kıskanarak izlemek zorunda
kalacaklardır.. Güzel ve umutlarımızın gerçekleştiği bir Samsun’da yaşamak
dileğiyle..
/Sadi SUBAŞI
05 Mart 2012
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder