Samsun ve İlçelerinde bildim bileli, kuvveli bir
yağmur yağsa zemin katları su basar, aileler ve esnaf her defasında perişan
olurlar. Sokaklar bataklık halini alır ve her defasında yetkililer gelir, zarar
gören Samsun’lulara gerekenlerin yapılacağını söylerler. Ne yapalım bu bir afat derler. Bu kısır döngü
yıllardır sürer gider.
Samsundaki dört alt belediyenin alt yapısına
yetişemeyen Büyükşehir belediyesinin, Bütün şehir belediyesi olduğu taktirde,
Vezirköprünün alt yapısına, Ayvacık’ın, Bafra’nın altyapısına nasıl
yetişeceğini anlamaya çalışıyorum. Yerel yaşamın düzenlenmesine büyük darbe
olacağını gördüğümüz, Bütünşehir belediyesi düzenlemesinin yeniden gözden
geçirilmesi gereği ortaya çıkmıştır.
Samsun’da yaşanan sel felaketi konusunda doğru
bilgiye ulaşmak, bu sel felaketinin gerçek yüzünü Samsun’lular ile
paylaşabilmek için, Samsun TMMOB Mimar Odası Başkanı Sayın Selami Özçelik ile
görüşmenin doğru olacağını düşündüm. Neler yapılması gerektiğini ona sordum. Selami
Bey, yağışlar ile meydana gelen yağmur sularının, dere yataklarına yapılan
yanlış müdahaleler ile oluşan engellerden dolayı denize ulaşamadığını, bu
suların buralarda birikerek sel haline geldiğini, biriken bu suların taşarak
can ve mal kaybına sebep olduğunu uzun uzun anlattı.
Ata kum’da da; durumun farklı olmadığını,
1. Dere
yataklarının daraltıldığını,
2. Bazı
derelerin üzerlerinin kapatılarak, yol ve cadde yapıldığını,
3. Kapatılan
bu dere yataklarının hemen yanlarının yapılaşmaya açıldığını,
4. Üzerleri
kapatılan derelerin ağızlarının, kesitleri yetersiz olduğu için sel sularının
denize ulaşmasına engel olduğunu ve sele neden olduğunu,
5. Yeni
yapılan Cağaloğlu caddesinde, derelere konulan büzlerin, dar olduğunu bu
nedenle sel sularının denize ulaşmasına engel olduğunu,
6.
Buralardaki büzlerin kaldırılarak, yeterli büyüklükte menfez veya Köprü
yapılması gerektiğini,
7. Hafif
Raylı sisteminde yapımı sırasında, yüzeydeki yağmur sularının ve derelerde
oluşacak selin hiç hesaba katılmadan yapıldığını,
8. Raylı
sistemin iki tarafına yapılan duvarlar nedeni ile geçişi engellenen suların,
oralarda birikerek, dikey yolların raylı sistemle kesiştiği bölümlere
yöneldiğini, bununda ilk etapta raylı sistemin yolunu kapattığını,
9.
Samsun-Sinop karayolunun da, menfezlerinin küçük olduğunu ve denize gitmesi
gereken yağmur sularının önünde, bu yolunda set oluşturduğunu,
10.Yetkililerin yukarıdaki eksikliklerden hiç ders
almadığı anlaşılmaktadır.Atakent’teki Sahil yolu yapımında da aynı hataların
yapılmasının bunu gösterdiğini anlattı..
Atakum Belediye Başkanı Sayın Metin Burma’nın geçen
akşam AKS TV’de yaptığı açıklamaları büyük bir dikkatle izledim. Sayın
Burma’nın anlattıkları ile TMMOB Samsun Mimarlar Odası Başkanının anlattıkları
birbiri ile örtüşmektedir. Ayrıca Sayın
Burma bu konuda, ilgililere önceden uyarılarda bulunduğunun da altını çizerek
ifade etmektedir. Ne diyelim? Atakum
Belediye Başkanı Metin Burma’nın uyarılarını dikkate almazsanız, TMMOB Mimarlar
Odasının, aynı doğrultudaki açıklamalarını görmezden gelirseniz, sizler bu
felakete davetiye çıkartmışsınız demektir.
Bu uyarıları dinlemeyen yöneticilerin neden
dinlemediklerini ve uyarılara kulak asmadıklarını anlamıyorum. Bu yaşananlar,
Samsunluların yerel yöneticilerini seçerken daha dikkatli olmaları gerektiğini
ortaya koymaktadır. Uyarılara kulak asmayanların, halktan okkalı bir tokat
yemedikleri de belli oluyor. Bizler
uyarılarımızı yapalım gerisi yetkililerin bileceği iş…
/Tekin AKIN
15 Ağustos 2012
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder