Geçen hafta Samsun’da Yoğun
Bakım ünitelerinin yoğunluğu
ve yer
bulunmaması üzerine gazetemizde
bir dizi yazı ve haber yayınlandı.Sonra Zekeriya’nın bu konuda
görüş aldığı yöneticilerin görüşleri yer buldu gazete
sayfalarında.. Sorunun daha
derin bir temelinin olduğunu düşünüyorum. Sağlıkta Dönüşüm
Programı adı altında
13 yıllık bir yıkım
programının bizi getirdiği noktanın bir görüntüsüdür yaşananlar..
*Bugün Samsun’da
Acil servislerde hekim
istihdamı yetersizdir.
*Bugün Samsun’da
Acil servislerde hemşire istihdamı yetersizdir.
*Bugün Samsun’da
Acil servislerde yardımcı
sağlık Personeli yetersizdir.
*Bugün
Samsun’da acil servislerde güvenlik
sorunu vardır.
*Merkezdeki tek devlet hastanesinde
ortalama acil serviste ortalama günde 1100
hasta bakılmaktadır. Bu hizmet 12
saat için 2 hekim
tarafından verilmektedir.
Kimsenin aklına bu merkezi
hastanenin 17 olan acil servis hekim
istihdamının neden 12(10) olduğu konusunda ve
bunu sağlamanın gerekliliği
konusunda bir girişim gelmemektedir. 1100-1200
rakamı sadece çok büyük
afetlerde rastlanabilecek sayıdır.
*Acil serviste
görev yapan hekimler, tedirgindir. Yoğun iş yükü ile karşı karşıyadır. Nöbet sistemleri insani
değildir.
*Acil
servislerde görev yapan hemşirelerin yoğun bir tükenmişlik içinde olduğunu, onları 1 dakika izlerseniz hemen anlarsınız. Samsun’da temel
itirazlar, Haftada 3 ‘ü bulan gece çalışması,Sağlık erkine yakın duranların
nöbetten muaf tutulması,Acil servislerde ve yoğun bakımlarda çok az sayıda
hemşire görevlendirilmesi,Teknik imkânsızlıkların hemşirelere yüklenmesi, Gece
nöbetlerindeki ilaç sıkıntısı, Gece nöbetlerinde diğer sağlık personeli
eksikliğine bağlı artan iş yükü, Sürekli doldurulan form benzeri
dokümanlardan, hastaya ayrılan sürenin
kısalması,Gece güvenliğinin hastane yönetimlerince sağlanamaması, Yoğun
bakımlarda hekim istihdam edilememesine bağlı ek iş yükü, İş yükünün eşit
dağıtılamamasına bağlı sorunlar, Yönetenlerin hürmetsiz davranışları üzerinde
yoğunlaşıyor.
*77 milyonluk ülkede 2014 yılında:
370 milyonun üzerinde hastane polikliniği,
100 milyonu geçen acil başvurusu!
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Sağlık Tesisleri
Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanı Sağlıkta Verimlilik Dergisinin Kasım 2014
tarihli sayısında şöyle yazıyor:
a) Basamak sağlık hizmetlerinin yetersizliği
sebebiyle hastaların acil servisi tercih etmesi
b) Hastane iç ve dışından acil servislere uygunsuz
olarak yönlendirilen, diğer birimlerde sonuçlandırılması gereken hastaların
acil servisler üzerinde yarattığı ek yük
c) İç sevkler- polikliniklerden tedavi, yatış ve
basit işlemler için acil servislere yönlendirilen hastalar
d) Kronik hasta bakım olanaklarının yokluğu
sebebiyle bu hastaların acil servisler dışında alternatifinin olmaması
e) Randevusuz bakım olanaklarının olmaması
dolayısıyla bu şekilde hizmet veren tek yer olan acil servislere hastaların
başvurmak zorunda kalması
f) Adli vaka giriş-çıkış muayeneleri,
enjeksiyonlar, pansumanlar, hastalık raporu alma, işbaşı kağıdı alma gibi acil
olmayan durumların acil servis üzerinde yarattığı ciddi iş yükü
g) Acil servis hizmetlerinin acil olmayan haller
için diğer birimlere göre daha ucuz olması”
Samsun ve
Ülkemizde ki Acil servisler Dünya’nın hiçbir yerinde olmadığı kadar
yoğundur, içinden çıkılmaz hale sürüklenmiştir. Kar amacına odaklanan sağlık
sistemi sadece yoksul yurttaşlarımızı değil, oluşturduğu güvensizlik ortamı
nedeniyle ödeme gücü olan yurttaşımızı da tedirgin eden noktaya ulaşmıştır.
/Cem ŞAHAN
19.04.2015
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder